بومی سازی در فولاد مبارکه یک موضوع ویژه‌ است 

رئیس بومی سازی فولاد مبارکه اصفهان گفت: با توجه به آنکه بومی سازی در فولاد مبارکه مساله ویژه‌ای است؛ به دنبال رسیدن به فرایند ساخت برخی از قطعات و تجهیزاتی هستیم که از کشورهای خارجی وارد می‌شود.

مسیب فروغی با حضور در دومین جشنواره ملی فولاد ایران و با حضور در غرفه ایلنا گفت: بومی سازی در فولاد مبارکه جزء مساله ویژه‌ای است که در سال ۱۳۸۰ به صورت ساختار یافته در آمده است.

وی ادامه داد: از زمان آغاز بومی سازی تا به امروز بیش از ۴ هزار قطعه دارای استراتژی پیچیده را بومی سازی کردیم و توانستیم تمام قطعات و تجهیزات را تا به امسال پوشش دهیم و امسال نیز با توجه به رویکرد جدید از طرف فولاد مبارکه بعد از نهادینه کردن فرایند بومی سازی به سمت خطوط تولید پیش خواهیم رفت.

فروغی با بیان اینکه افق بومی‌سازی صنعت فولاد از سنگ تا رنگ است در رابطه با علت نیاز به خریدهای خارجی گفت:  پیچیدگی قطعات و سطح بالای آن‌ها یکی از دلایل وجود خریدهای خارجی است؛ بنابرین برای توسعه در این صنعت به سراغ کشورهای خارجی می‌رویم. اگر داخل کشور صاحب تجهیزات و قطعات شویم دیگر نیازی به خرید از کشورهای خارجی نخواهیم داشت؛‌ ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز از مزایای این اتفاق است.

فروغی تشریح کرد: به سمتی حرکت خواهیم کرد که افزایش سطح اشتغال و افزایش دانش فنی را خواهد داشت که این امر به نفع صنعت کشور و فولاد خواهد بود.

وی با بیان اینکه بومی سازی در گذشته نیز در فولاد مبارکه انجام می‌شد گفت: البته این به این معنا نیست که بومی سازی قطعات و تجهیزات قبل کنار گذاشته شود؛ اما هدف ما رسیدن به فرایند ساختاری در این بحث هستیم.

    

فولاد مبارکه میزبان گردهمایی مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی سراسر کشور

مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی سراسر کشور طی دو روز در محل برگزاری همایش‌های فولاد مبارکه گرد هم آمدند و درخصوص رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی و تولیدکنندگان و همچنین تحقق هرچه بیشتر اهداف سال رونق تولید در حوزۀ شهـــرک‌های صنعتی کشور تبادل‌نظر کردند.

در جریان برگزاری این مراسم، صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و ریاست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در ایران گفت: بیش از ۸۵۰ شهرک و ناحیۀ صنعتی در کشور وجود دارد. در این مجموعه‌های صنعتی ۴۵۰ شهرک صنعتی و ۴۰۰ ناحیۀ صنعتی و بیش از ۴۵ هزار واحد تولیدی مشغول به فعالیت‌اند. وی ضمن قدردانی از حمایت فولاد مبارکه در برگزاری این گردهمایی و با اشاره به این‌که فولاد مبارکه یکی از واحد بزرگ کشور است و نقش مهمی در توسعۀ زیرساخت‌های صنعت دارد گفت: کمتر صنعتی است که از محصولات فولاد مبارکه در چرخۀ تولید خود استفاده نکند. معاون وزیر صمت ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه به‌دلیل کیفیت محصول و فناوری مورداستفاده به یک برند خوب در بازارهای صادراتی تبدیل شده و کارخانه‌ای است که زنجیرۀ کامل تولید فولاد را در اختیار دارد. صالحی‌نیا گفت: بسیاری از صنعتگران کشور به‌خوبی با استفاده از محصولات فولاد مبارکه تغذیه و تقویت می‌شوند و محصولات این شرکت را به محصول نهایی و با ارزش‌افزودۀ بالاتر تبدیل می‌کنند. وی با اشاره به نقش توسعه‌های فولاد مبارکه در توسعۀ دانش فنی و ارتقای ظرفیت فولاد کشور گفت: در مجموعۀ فولاد مبارکه گسترۀ بسیار بزرگی از خدمات نرم‌افزاری خدمات برق، الکترونیک و مکانیک وجود دارد و با به‌کارگیری مجموعۀ این دانش‌ها، کشور هر روز به توانمندی تولید محصولات جدیدی دست می‌یابد.