پایان تعمیرات و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز واگن برگردان شماره یک

پروژه تعمیرات و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز واگن برگردان شماره یک فولاد مبارکه طی 7 روز با همت و تلاش کارکنان واحد انباشت و برداشت، کارکنان دفتر فنی ناحیۀ آهن‌سازی، واحدهای تعمیرات و تعمیرگاه مرکزی، حمل‌ونقل، بازرسی فنی، حفاظت فیزیکی و ایمنی و آتش‌نشانی فولاد مبارکه با موفقیت و در فضایی کاملا ایمن انجام شد.

 حمیدرضا بذار، رئیس تعمیرات مرکز مکانیک تعمیرات مرکزی، چگونگی انجام این کار بزرگ و اقدامات انجام‌شده در این فرایند را تشریح کرده است که در پی می‌خوانید.

    

 نقش و اهمیت واگن برگردان ها در فولاد‌مبارکه چیست؟

بخش عمده‌ای از پودر سنگ‌آهن مصرفی فولاد مبارکه با واگن از معادن داخلی گل‌گهر، چادرملو و بافق حمل می‌شود. واگن‌های ورودی توسط باسکول ریلی توزین شده و در ادامه به محوطه واگن‌برگردان برای تخلیه هدایت می‌شوند.

حرکت دادن واگن‌ها به‌طرف واگن‌برگردان و یا لوکوموتیو(CAR INDEXER )  و تنظیم موقعیت آن‌ها در داخل واگن‌برگردان می‌تواند به‌وسیله دستگاه واگن‌گیر انجام شود. واگن‌ها یک‌به‌یک توسط دستگاه واگن‌برگردان تخلیه ‌شده و از طریق تغذیه‌ کننده‌های لرزشی و نوار نقاله به محوطه انباشت (پارک‌ها) انتقال می‌یابند. این در حالی است که وزن واگن خالی 30 تن و مقدار بار داخل واگن‌های فعلی 90 تن است.

 اجرای این پروژه از چه نظر اهمیت داشت؟

در اثر کارکرد زیاد و به‌ مرور زمان تجهیزات کاردامپر در بسیاری از بخش‌ها دچار ساییدگی، لهیدگی و تیز شدن گام‌های چرخ‌دنده‌ها شده بود که می‌توانست منجر به آسیب استراکچر، پینیون و حتی سقوط تجهیز شود. همچنین ساییدگی و لهیدگی ریل‌ها منجر به حرکت نامتوازن و لرزشی تجهیز و دیواره بتونی نیز دچار خراشیدگی و آسیب شده بود. 

خرابی چرخ‌های جلو و عقب، خرابی گیربکس و پینیون موتورها نیز از دیگر مشکلات به‌ وجود ‌آمده بود. ضمن این‌که اگر این پروژه بیشتر از زمان تعیین ‌شده به طول می‌انجامید، حجم عظیمی واگن در خط راه‌آهن شرکت جمع می‌شد و مشکلاتی به بار می‌آورد، اما با تلاش همه‌ جانبه همکاران در قسمت‌های مختلف شرکت، این پروژه تعمیراتی زودتر از موعد مقرر انجام شد.

 در این برنامه تعمیراتی چه کارهای مهم و حساسی انجام شده است؟

این پروژه از ساعت 8 صبح روز پنج‌شنبه دوم آبان ماه آغاز شد. در هر شیفت 20 نفر نیروی اجرایی به همراه فورمن، کارشناس فنی و تکنسین ایمنی حضور داشتند. با توجه به ضرورت و اهمیت خط کاردامپر فعالیت به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شد. فعالیت‌های تنظیمات مانند الایمنت و بکلش‌گیری از فعالیت‌های مهمی بود که به‌صورت دقیق و منظم اجرا شد. در فاز آماده‌سازی، جلسات مدیریتی جهت هماهنگی واحدهای مختلف سازمان برگزار شد.

 پیش از این هم‌چنین پروژه‌ای در فولاد مبارکه اجرا شده بود؟

بله. در سال 1391 و در بازۀ زمانی 8 روز.

 این پروژه مهم و کارآمد چه زمانی به پایان رسید؟

این تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده روز چهارشنبه ششم آبان ماه با حضور 4 هزار نفر ساعت کار تعمیراتی و با در مدار قرار گرفتن کاردامپر با موفقیت انجام شد.