دکتر مرتضی بانک تاکید کرد: کیش به یاری مدیریت توانمند و برنامه‌ریزی اصولی در بهترین موقعیت مالی دوران خود به سر می‌برد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در مراسم رونمایی از برنامه راهبردی سه ساله  کیش که چهارشنبه 6 شهریور و همزمان با هفته دولت در کیش برگزار شد، با بیان اینکه جزیره کیش در استفاده از اوراق صکوک در کشور پیشرو است از دریافت 300 میلیارد تومان اوراق صکوک خبر داد و افزود: با استفاده از این اوراق کیش می‌تواند فعالیت‌های زیرساختی و تولیدی خود را رونق بخشیده و شرایط مناسب تری برای خروج از مشکلات ایجاد کند.

مشاور رئیس‌‌‌جمهور تاکید کرد: کیش امروز از نظر قدرت مالی در بهترین دوران خود به سر می‌برد و اقتدار و پیشرفت‌‌های اقتصادی  این منطقه حاصل یک تفکر مدیریتی ارزشمند و برنامه ریزی اصولی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با تقدیر از تدوین سند راهبردی در جزیره کیش تاکید کرد: تدوین برنامه‌‌های راهبردی ارزشمند ترین دستاوردی است که امسال و در هفته دولت در جزیره کیش ارائه شد.

وی افزود: برای تمامی مسئولان سازمان این سند به عنوان مهم‌ترین دستاورد و ارزشمندترین راهنمای عمل در دسترس است و تمامی کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش متعهد به اجرای آن هستند و باید بر اساس آن حرکت کنند.

بانک افزود: در کنار این سند راهبردی باید فرهنگ سازمانی دستگاه اجرایی با آن همراهی کند و یک پیوست فرهنگی و تبلیغاتی نیز برای این سند طراحی شود تا کارهایی که انجام می‌شود برای جامعه قابل تشخیص و شفاف باشد.

وی با اشاره به وظیفه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در جهت اجرای کامل برنامه راهبردی کیش افزود: شفاف‌ سازی و حذف مقرارت زاید و موازی نکته مهمی است که ما خود را ملزم به رفع آن می‌دانیم و در این مسیر نیاز است تا همکاران و دوستان، مجلس و ریاست‌‌‌جمهوری همراهی کنند.

دکتر مرتضی بانک از مسئولان کشور خواست تا در زمینه شفاف سازی و حذف مقرارت زاید و موازی در مناطق آزاد با مسئولان این مناطق تعامل و همدلی داشته باشند و از  وضع مقررات مغایر با قانون و فعالیت‌‌های این مناطق پرهیز کنند تا به اهداف، مفاهیم و روح آزاد بودن فعالیت‌‌های تجاری ـ صنعتی خدشه وارد نشود. 

وی با اشاره به همت و حمیّت مناطق آزاد در جهت توسعه پایدار و همه جانبه کشور، جزیره کیش را نمونه موفقی از عملکرد موثر مناطق آزادکشور برشمرد و گفت: امروز در مسیر دستیابی به اهداف مناطق آزاد قرار گرفته و با تکیه بر نیروی انسانی قوی، امکانات کشور و سرمایه‌‌‌گذاران حرکتی مطمئن و موفق را تجربه می کنیم. دبیرشورای عالی مناطق آزاد با اشاره به بازدید از کارخانه کیش چوب و باز گشایی این مجموعه که به دلیل مشکلات مالی مدتی دچار رکود شده بود افزود: مجموعه کیش چوب، مجموعه صنعتی است که تولیدات مدرن، متنوع و وسیعی دارد که در کشور مانند آن نداریم و به گفته مسئولان این مجموعه در خاورمیانه نیز کم نظیر است و از نظر کیفی محصولات آن با مشابه اروپایی رقابت می‌کند.

دکتر بانک با تاکید بر اینکه این کارخانه الگویی است برای استفاده در کشور افزود: امروز در کیش شاهد بودیم که سرمایه‌‌‌گذاران با همدلی، ایثار، ازجان گذشتگی و اندوخته مالی و فکری در تلاش برای آبادانی کشور هستند و اگر به دنبال الگو برای کشور می‌گردیم کارخانه کیش چوب، صنایع دارویی و آرایشی کیش و مجموعه گلخانه ای ارس الگوهایی هستند که باید در کشور از آن‌‌ها نمونه برداری شود.

وی قوانین مناطق آزاد کشور را قوانینی کامل برشمرد و ضمن تشکر از مسئولان برای تدوین این قوانین گفت: از سرمایه‌گذاران برای پاسخ مثبت به اعتماد مسئولان سپاسگزاریم و تقاضا می‌کنیم اعتماد سرمایه‌گذاران را با قوانین مغایر با قانون مناطق آزاد خدشه‌دار نکنیم.

دکتر بانک با بیان اینکه امروز نیاز کشور این است که مقررات و بیش از آن افکار کارکنان تنویر شود تاکید کرد: ما سرمایه ای جز فعالان اقتصادی نداریم و رضایت آنها مبین عملکرد صحیح ما و نشانه موفقیت خواهد بود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور سرمایه‌‌‌گذاران پاک دست و خوش فکر را که در چار چوب قوانین فعالیت می کنند چشم و چراغ مناطق آزاد خواند و تصریح کرد: می‌توان بسیاری از مشکلات را با رعایت مقررات مرتفع کرد و وظیفه شما این است که فعالیت‌های زائد اداری را کاهش داده و اجازه ندهید حتی یک سرمایه گذار ناراضی از محل کار شما خارج شود.

دکتر بانک همچنین از موافقت وزارت صنعت با ورود کالای تجاری و کالای همراه مسافر به مناطق آزاد خبر داد و افزود: این موافقت به گمرک اعلام و سهمیه هر منطقه مشخص شده است لذا مناطق آزاد باید خود را برای یک حرکت گسترده در این روزها آماده کنند.

مشاو رئیس‌‌‌جمهور با تاکید بر اینکه باید بسیاری از ظرفیت‌های درونی منطقه را با بهره گیری از سند راهبردی تدوین شده به ظرفیت‌های عملیاتی و قابل عرضه تبدیل کنیم افزود: در این منطقه نیروهای انسانی و فرهنگ قوی، آثار هنری و دستی ارزشمندی وجود دارد که باید در چارچوب قوانین تقویت شده و مردم  باید در این زمینه مشارکت فعال داشته باشند.

 سرمایه‌گذاری خارجی ۲ و نیم میلیارد دلاری در مناطق آزاد مهرتاییدی 

بر موفقیت این مناطق

مرتضی بانک اتمام طرح‌های نیمه تمام و ازسرگیری فعالیت طرح‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری معوق درکیش را بیانگر سیاست موفق وکارآمدی مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش در تعامل با بخش خصوصی عنوان کرد.

به گزارش ایلنا،‌ مرتضی بانک مشاور رئیس‌‌‌جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور در آیین گرامیداشت هفته دولت و بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و آغاز عملیات اجرایی و بازگشایی چند طرح توسعه ای درکیش، با تاکید بر اینکه درسال «رونق تولید»، حمایت از سرمایه‌‌‌گذاران و تسهیل شرایط فعالیت آنها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از اولویت‌‌های دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد است تصریح کرد: اتمام طرح‌‌های نیمه تمام و از سرگیری فعالیت طرح‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری معوق درکیش که امروز شاهد آن بودیم، بیانگر سیاست موفق وکارآمدی مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش درتعامل با بخش خصوصی است.

برگزاری جلسات مکرر مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش با سرمایه‌‌‌گذاران طرح‌‌های نیمه تمام و بانک‌‌ها در جهت تامین منابع مالی و اعطای تسهیلات برای پایان یافتن این طرح‌‌ها کار بزرگی بود که با یک سیاست‌‌‌گذاری موفق و برنامه ریزی اصولی در منطقه آزاد کیش محقق شد و رضایتمندی هموطنان، فعالان اقتصادی و سرمایه‌‌‌گذاران جزیره کیش را به دنبال داشت.

وی حجم سرمایه‌‌‌گذاری خارجی ۲ و نیم میلیارد دلاری و سرمایه‌‌‌گذاری داخلی ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در۶ سال گذشته را نشانه موفقیت سیاست‌‌های اجرایی این مناطق در زمینه جذب سرمایه‌‌‌گذاری برشمرد و اظهارداشت: در۶ سال اخیر، میزان جذب سرمایه در مناطق آزاد کشور ۵۰ هزار میلیارد تومان و در مناطق ویژه اقتصادی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بود که بخش عمده این سرمایه‌‌‌گذاری‌‌ها در زمینه فعالیت‌‌های صنعتی و تولیدی و مابقی در بخش‌‌های تجاری و خدماتی بوده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور تنها ۳ دهم از مساحت کل ایران اسلامی را به خود اختصاص داده و ۱میلیون نفر جمعیت دارند گفت: در این مدت برای بیش از ۵۰۰ هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اشتغالزایی شده است. به گفته دکتر بانک، سال ۹۶ میزان سرمایه‌‌‌گذاری در مناطق آزاد کشور۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که با وجود شرایط اقتصادی ناشی از فشار تحریم‌‌ها و با تکیه بر سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی این میزان در سال ۹۷ به حدود ۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با اعلام اینکه حجم سرمایه‌‌‌گذاری مناطق ویژه اقتصادی کشور نیز پارسال ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است افزود: این حجم سرمایه‌‌‌گذاری بیانگر استفاده بهینه از ظرفیت مناطق آزاد، همت فعالان اقتصادی و تعامل خوب دولت با بخش خصوصی توانمند کشوراست.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد با تاکید بر اینکه حرکت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشوردر مسیر اشتغالزایی و رونق تولیدات داخلی با شدت و جدیت ادامه خواهد داشت افزود: پارسال درمناطق آزاد کشور برای۲۵ هزار نفر و در مناطق ویژه برای ۱۵ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

وی میزان صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را درسال گذشته ۱۸ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اگرچه میزان صادرات این مناطق  نسبت به سال ۹۶درصد ناچیزی کمتر شده است اما در سه ماه نخست امسال میزان صادرات رو به رشد بوده و نویدبخش رونق تولیدات داخلی در این مناطق است.

مشاور رئیس‌‌‌جمهور از فعالیت ۳۷۰ شرکت دانش بنیان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور خبر داد و گفت: رویکرد جدید مناطق آزاد کشور با اعمال سیاست‌‌های حمایتی، صیانت از سرمایه‌‌‌گذاری و ایجاد زمینه فعالیت گسترده شرکت‌‌های دانش بنیان است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد به همکاری معاونت فناوری ریاست‌‌‌جمهوری با سازمان منطقه آزاد کیش در زمینه توسعه فعالیت شرکت‌‌های دانش بنیان در جزیره کیش اشاره کرد و گفت: برج نوآوری کیش که امروز و در هفته دولت گشایش یافت زمینه حضور فعال و پربار استارت آپ‌‌ها و شرکت‌‌های دانش بنیان را درجزیره کیش تقویت می کند و آینده بسیار روشنی را برای این منطقه آزاد تجاری - صنعتی کشور رقم خواهد زد. دکتر بانک همچنین درخصوص مشکلات ثبت سفارش در مناطق آزاد گفت: در شرایط کنونی کشور، ابلاغیه‌‌ها ثبت سفارش موقتی است و وظیفه ما حمایت از سیاست‌‌های عمومی کشور در فضای کنونی جامعه است. البته به دلیل سیستمی که ما بر اساس نیازمندی و مقتضیات موجود مناطق آزاد طراحی کرده ایم و وزارت صمت و بانک مرکزی هم با آن موافقت کرده اند و بزودی اجرایی می شود ثبت سفارش هیچ مشکلی برای فعالان اقتصادی مناطق آزاد ایجاد نخواهدکرد.

وی تاکید کرد اطمینان داریم سرمایه‌‌‌گذاران و فعالان اقتصادی هم با درک بالایی که دارند این شرایط را با موفقیت پشت سر می گذارند.

مشاور رئیس‌‌‌جمهور همچنین در خصوص واردات خودرو از مناطق آزاد به کشور گفت: مصوبه ای را تقاضا کرده ایم و تحویل دولت شد که در حال کارشناسی است و مراجع مربوطه از جمله وزارت صمت و گمرک هم موافقت خود را برای آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار اعلام کرده‌اندکه به زودی و پس از تایید آن در دولت اجرایی خواهد شد.