رئیس دفتر رئیس‌جمهور درمورد مصوبات روز چهارشنبه جلسه دولت، موضوع محیط کسب و کار را مهمترین موضوع مورد بحث اعضای دولت عنوان کرد و گفت: تلاش دولت سرعت بخشیدن به موضوع کسب و کار است به گونه‌ای که متقاضیان سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار از دستگاهی به دستگاه دیگر فرستاده نشوند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت،  محمود واعظی در پایان جلسه هیات دولت و در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود که همه دستگاه ها با استفاده از فضای مجازی و سیستمی کارخود را انجام دهند، گفت: دستور ‌رئیس‌جمهور این است که هدف نهایی باید این باشد که هر کسی تصمیم به تاسیس شرکت یا سرمایه‌گذاری دارد و یا مجوزی درخواست می کند، یک بار مدارک خود را ارائه دهد و کسی حق ندارد دوباره این مدارک را مطالبه کند.

وی با بیان اینکه مصوبه این موضوع قطعی شده و برخی از موضوعات  آن نیز به کمیسیون اقتصاد ارجاع شده است، گفت: تاکنون بیش از یک هزار مجوز اضافی برای ارجاع به دستگاه‌های دیگر حذف شده  اما اعضای دولت این را کافی نداستند و قرار شد که همچنان این مجوزها برای ارجاع از دستگاهی به دستگاه دیگر کاهش یابد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور طرح سلامت الکترونیک را دیگر موضوع مطرح در جلسه امروز دولت عنوان کرد و افزود: با توجه به گستردگی این کار و اینکه همه مردم کشور در شهرها و روستاها با آن مواجه هستند، ‌رئیس‌جمهور دستور دادند که در همین ماه خرداد طرح افتتاح شود.

واعظی طرح سلامت الکترونیک را یک کار مشترک خوب از سوی وزارت خانه‌‌های ارتباطات، بهداشت و رفاه دانست که پیشرفت خوبی هم داشته است .

خبرنگاری با اشاره به برگزاری دادگاه‌‌های مفاسد اقتصادی طی روزهای گذشته، از برنامه دولت برای افزایش شفافیت با هدف کاهش تخلفات اقتصادی در آینده سوال کرد که رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ تاکید کرد: بی تردید هر چه شفافیت بیشتر باشد، فساد، تبعیض و رانت کمتر خواهد شد.

واعظی با تاکید بر اینکه اراده دولت مبارزه جدی با فساد، رانت و تبعیض است، گفت: اعتقاد داریم با کسی که فساد کرده در هررده ای باشد ، باید برخورد شود و این اراده دولت در طول ۶ سال گذشته بود و حمایت می شود.

 وی با بیان اینکه هر چه شفافیت بیشتر باشد فساد ، تبعیض و رانت کمتر خواهد شد ، گفت: اینکه ما اصرار داریم فعالیت ها از حالت چهره به چهره بین کارگزار و مشتری خارج شود و کارها از طریق سیستم و فضای مجازی انجام شود تا دو طرف همدیگر را نبینند بخاطر همین است و مشکلات کمتر می شود.

واعظی درخصوص کندی روند این شفافیت، گفت: آنچه مربوط به زیر ساخت ها است از سوی وزارت ارتباطات فراهم شده و پهنای باند کافی برای استفاده در دسترس است اما دستگاه ها یکسان نیستند.

وی افزود: برخی دستگاه ها و وزارت خانه ها اعتقاد جدی دارند و روی آن کارکرده اند اما برخی هنوز نتوانسته اند. نظر دولت و رئیس‌جمهور این است که سرعت در روند اجرای این موضوع  بیشتر شود و امسال شاهد آن خواهیم بود که دولت الکترونیک در بخش‌‌های مختلف گسترش پیدا کند.

 از رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص سرنوشت وضعیت لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام سوال شد که در پاسخ گفت: اینطور که اعلام شده این لوایح به کمیسیون‌‌های تخصصی برای بررسی بیشتر ارجاع داده شده است. از دستور کار خارج شدن با در دستور کار نبودن متفاوت است.

 واعظی درمورد اخبار مربوط به میانجیگری عراق بین ایران و آمریکا، گفت: از ۱۸ اردیبهشت به این طرف از کشورها و شخصیت‌‌های مختلف بدنبال این هستند که برجام حفظ شود، درگیری در منطقه بوجود نیاید و با توجه به اهمیت برجام شرایط به گونه ای پیش رود که رضایت ایران را کسب کنند. تلاش‌‌هایی در این رابطه درحال انجام است اما معنی آن این نیست که مذاکره ای بین ایران و آمریکا باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: تا زمانی که مسئولین دولت آمریکا از نظر فشار به مردم ایران و همچنین عهد شکنی‌‌هایی که کرده اند اینگونه عمل می کنند، مذاکره در این شرایط معنی ندارد.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص علت تشکیل نشدن جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ادعاهای مطرح  دراین زمینه،گفت:هر جلسه ای بر اساس چارچوب خود آیین نامه ای دارد و احترام جلسه ، اعضا و رئیس جلسه باید حفظ شود. اگر تخلفی باشد و فردی چارچوب جلسه را رعایت نکند، اینکه جلسه به نتیجه برسد، مشکل است .

از رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص حذف ارز دولتی برخی کالاهای اساسی و همچنین برنامه دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد، سوال شد که وی در پاسخ گفت: موضوع معیشت اقشار کم درآمد از اولویت‌‌های جدی دولت است و در همین ماه مبارک رمضان ۵۰۰ میلیارد تومان با هماهنگی کمیته امداد و بهزیستی بین اقشار آسیب پذیر توزیع شد و اگر توانایی مالی اجازه دهد دوباره هم این کار را خواهیم کرد.

 واعظی با اشاره به اختصاص بیش از۱۰ میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی اعم از دارو و ارزاق عمومی، درمورد موضوع کوپنی شدن کالاهای اساسی، گفت: راه‌‌های مختلفی برای حمایت از اقشار کم درآمد وجود دارد و پیشنهاد‌‌هایی از جمله این موضوع ارائه شده که در یک کارگروه در حال بررسی است اما هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

انتخاب سخنگوی دولت این هفته نیز از رئیس دفتر رئیس‌جمهور مورد سوال قرار گرفت که وی در پاسخ گفت: سخنگو ان شالله تا هفته آینده معرفی می شود. ایشان قرار است تا پایان هفته برنامه خود را به رئیس‌جمهور ارائه کند.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص ادعای وکلای بابک زنجانی مبنی بر هممکاری نکردن وزارت نفت برای پرداخت بدهی متهم، گفت: وزارت نفت کمال همکاری را دارد، آقای زنگنه کلاه سرش نمی رود که بخواهند با فضا سازی و اینگونه مسائل از حق ملت گذشت کند، این پول بیت المال است.

 وی تاکید کرد: حرف آقای زنگنه روشن است ، ایشان می گویند مقدار مشخصی نفت برده شده پول آن باید برگردد و پول‌‌هایی که از کشور خارج شده را باید معرفی کنند تا به کشور برگردد.

واعظی درخصوص تصمیم دولت عراق به اعزام  هیات‌‌هایی به ایران و آمریکا برای رایزنی و میانجیگری، گفت: روابط ما با عراق بسیار نزدیک است اگر بخواهند هیاتی اعزام کنند مخالفتی نمی کنیم و حرفشان را گوش می کنیم اما مهم این است که ما به آنها چه خواهیم گفت.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل چه پیامی بوده است، گفت: وزیرخارجه عمان در سفر به ایران با آقای دکتر ظریف ملاقات کرد و درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه ای صحبت کردند، گزارش این مذاکرات نیز امروز ازسوی وزیر امور خارجه در جلسه دولت ارائه شد، بحث میانجیگری مطرح نبود.

 واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص ادعای مطرح شده درمورد تخلف دولت در اجرای مصوبه افزایش حقوق کارکنان، گفت: این موضوع به من منعکس شد و به آقایان دکتر نوبخت و انصاری روسای سازمان‌‌های برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی که مسئول این کار هستند ارجاع کردم ، آنها استدلال خودشان را دارند و به آنها توصیه کردم که با نماینده ذیربط صحبت کنند ممکن است اختلاف در دو تفسیر از اجرای قانون باشد .

واعظی تاکید کرد: رقمی که در قانون بودجه مشخص شده که  باید به حقوق کارکنان اضافه شود، اجرا کرده ایم. هرچه نظر قانونگذار باشد حتما اجرا می کنیم.

خبرنگاری از واعظی پرسید که چرا رئیس‌جمهور از اختیارات گسترده خود برای حل مشکلات استفاده نمی کند؟، وی در پاسخ گفت: آقای رئیس‌جمهورقطعا از اختیاراتی که برای اداره کشور و حل مشکلات مردم دارند، استفاده می کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: شرایط امروز بسیار پیچیده است و فشارهای خارجی به قدری زیاد است که روی مسائل اقتصاد، تجارت و همه موضوعات تاثیر گذار است و اداره کشور در این شرایط نیاز به تمرکز در مدیریت و تصمیم گیری سریع دارد و اینکه رئیس‌جمهور بتواند درمورد همه مسائل به سرعت تصمیم بگیرد.