رئیس‌جمهور اعلام کرد: ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم در مرزهای خود نیروی واکنش سریع مشترک تشکیل می دهند.

رئیس‌جمهور ظهر دیروز در نشست خبری مشترک با عمران خان، نخست‌‌وزیر پاکستان، گفت: از اینکه امروز موفق شدیم در دو جلسه خصوصی و عمومی بحث‌های مورد نظر خود ا با یکدیگر عنوان کنیم احساس می‌کنم گام جدیدی را در روابط دو کشور برداشتیم.

حسن روحانی افزود: یکی از مباحث بسیار مهم ما در مذاکرات امروز این بود که دو کشور کاملاً مصمم هستند که روابط دوجانبه را گسترش داده و بر این نکته تاکید دارند که هیچ کشور ثالثی قادر نیست که این روابط برادرانه و دوستانه ایران و پاکستان را تحت تأثیر قرار دهد.

‌رئیس‌جمهور تصریح کرد: مسئله امنیت مرزهای دو کشور یکی دیگر از مباحث اما بود که متأسفانه در ماه‌های اخیر ما شاهد تنش‌هایی در مرزها توسط تروریست‌هایی که به صورت سبوعانه عمل کردند بودیم.

روحانی ادامه داد: خوشحالم از اینکه طرف پاکستانی کلیه گروهک‌های تروریستی که در مرز فعالیت تروریستی دارند را به عنوان تروریست شناخته و با آنها به برخورد می‌کند.

‌رئیس‌جمهور با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه تجاری و اقتصادی میان دو کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: این ظرفیت‌ها در مذاکرات مورد بحث قرار گرفته و توافقی که وجود دارد این است که هر دو کشور خواهان افزایش تعاملات تجاری با یکدیگر هستند.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است نیازمندی‌های پاکستان در حوزه نفت و گاز را تأمین کنند. همچنین اقدامات لازم را در زمینه اتصال لوله گاز به پاکستان که از طرف ایران همه اقدامات آن انجام شده است را عملیاتی کند.

وی تاکید کرد: امروز صادرات برق از طرف ایران به پاکستان وجود دارد و در جلسه امروز به آقای نخست‌‌وزیر اعلام کردیم که ما آماده هستیم این صادرات به ۱۰ برابر افزایش پیدا کند.

‌رئیس‌جمهور تصریح کرد: همچنین ما امروز برای توسعه روابط تجاری بحث کردیم و قرار شد که کمیته «تهاتر» میان دو طرف تشکیل شود تا در صادرات و واردات، دو کشور با یکدیگر تهاتر داشته و در یک حسابی تسویه شود.

روحانی تاکید کرد: در زمینه مسائل مربوط به منطقه بر ضرورت همکاری‌های بیشتر دو طرف و برای ثبات و امنیت در افغانستان و همچنین سایر مسائل منطقه‌ای با یکدیگر گفتگو کردیم.

وی افزود: اقدامات نادرستی هم که از طرف آمریکا در منطقه به ویژه راجع به مسئله قدس، جولان و توهین به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شده در مذاکرات ما با طرف پاکستانی مطرح شد.

‌رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران، پاکستان و ترکیه بنیانگذار سازمان اقتصادی اکو هستند، اظهار داشت: این سه کشور همواره روابط بسیار خوبی از گذشته تا به حال با یکدیگر داشته اند؛ امروز ما علاقمند هستیم که روابط دو کشور توسعه پیدا کند و راه آهن استانبول به اسلام‌آباد فعال باشد و بتواند اروپا را به پاکستان و چین متصل کند.

روحانی اضافه کرد: خوشحال هستم که آقای نخست‌‌وزیر تأکید کردند که در هیچ ائتلاف جنگی شرکت نداشته و نخواهم داشت و اراده دو کشور برای صلح و امنیت در کل منطقه است.

دستاوردهای بسیاری در مقابله با تروریسم داریم

نخست‌‌وزیر پاکستان نیز در این نشست خبری، گفت: من معتقدم اگر مسئله تروریسم وجود نداشت اختلافات میان دو کشور افزایش پیدا نمی‌کرد، تروریسم موجب افزایش اختلافات شده و به همین دلیل سفره من به ایران اهمیت داشت.

عمران خان ادامه داد: کشور پاکستان یکی از کشورهایی است که خود بیشترین رنج را از تروریست می‌برد و در ۱۲ سال گذشته چندین هزار کشته در حملات تروریستی داشته است، پاکستان شبیه افغانستان نیست که با وجود نیروهای ناتو هنوز نتوانسته دستاوردی در مقابل گروه‌های تروریستی داشته باشد، ما دستاوردهای بسیاری در مقابله با تروریسم داشته ایم.

وی گفت: همه سران پاکستان به این موضوع اعتقاد دارند که نباید گذاشت گروه‌های تروریستی از خاک پاکستان برای اقدام علیه کشورهای دیگر استفاده کنند.

نخست‌‌وزیر پاکستان گفت: در مورد مسائل افغانستان نیز با هم مذاکره داشتیم، با افغانستان درگیر جنگ است و مردم آن‌ها در رنج به سر می‌برد ما در پاکستان پذیرای ۴ میلیون پناه جوی افغانی هستیم و مطلع هستم که ۳ میلیون پناه جوی افغان در ایران وجود دارد به همین دلیل به نفع دو کشور است که صلح در افغانستان پابرجا شود.

عمران خان با اعلام اینکه ما آماده همکاری با ایران هستیم تا موضوع افغانستان توسط یک راه حل سیاسی حل شود، افزود: چرا که اگر صلح در افغانستان برقرار شود نه تنها برای آنها که ۴۰ سال است در رنج هستند بلکه برای مردم پاکستان و ایران نیز مفید خواهد بود و می‌تواند تجارت خود را افزایش دهند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم همکاری‌ها را برای صلح در افغانستان افزایش دهیم.

وی مسائل فلسطین را یکی دیگر از موضوعات مورد بحث با ‌رئیس‌جمهور کشورمان اعلام کرد و گفت: ما معتقدیم که بدون عدالت صلح پا برجا نخواهد شد، ما شاهد بی عدالتی گسترده‌ای در قبال مردم فلسطین هستیم و مسائلی مانند اشغال جولان و اعلام اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل در تناقض با قوانین بین المللی است و موجب بی ثباتی بیشتر در خاور میانه می‌شود.

نخست‌‌وزیر پاکستان با بیان همین وضعیت در کشمیر وجود دارد، افزود: قطعنامه سازمان ملل حق تعیین سرنوشت را برای مردم کشمیر به رسمیت شناخته اما حدود ۳۰ سال است که نیروهای هند به آنها فشار آورده و آنها را سرکوب می‌کنند و تعداد زیادی از مردم کشمیر تا کنون کشته شده اند.

«در حاشیه این نشست خبری،  سند همکاری در زمینه بهداشت و درمان به امضا رسید.»

نشست هیات‌های عالیرتبه ایران و پاکستان

‌رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌‌وزیر پاکستان همچنین در نشست هیات‌های عالیرتبه دو کشور،  با بیان اینکه» فصل نوینی در سطح روابط و مناسبات تهران - اسلام‌آباد آغاز شده است»، تاکید کردند که دو کشور در تقویت بیش از پیش روابط در همه حوزه‌ها و همکاری و بویژه هماهنگی در زمینه مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت و ثبات در منطقه اتفاق نظر دارند.

روحانی ظرفیت‌های همکاری‌ اقتصادی، زیرساختی و امنیتی بین تهران و اسلام‌آباد را بسیار گسترده خواند و گفت: با فعال کردن تمام ظرفیت‌های همکاری می‌توان شتاب و تحرک زیادی در مناسبات دو کشور به نفع دو ملت و ملل منطقه ایجاد کرد. وی با اشاره به اینکه ایران و پاکستان از اشتراکات فراوانی برخوردار هستند، تلاش برای ارتقاء سطح روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایران و پاکستان در مسیر تقویت و تحکیم روابط خود اجازه نخواهند داد دیگران در مناسبات دوستانه و برادرانه آنها دخالتی داشته باشند.

روحانی اقدام آمریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اعلام جولان به عنوان بخشی از خاک رژیم صهیونیستی، تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نیروی دفاعی رسمی، خروج از برجام و همچنین مواضعی که در زمینه تروریسم علیه پاکستان اتخاذ کرده را از اقدامات بسیار خطرناک آمریکا طی ماه‌های اخیر دانست و اظهار داشت: در شرایط کنونی کشورهای مستقل منطقه باید مثل ایران و پاکستان در کنار هم قرار بگیرند و برای آینده ثبات و امنیت منطقه و مقابله با توطئه‌ها ، برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

روحانی در ادامه با تأکید بر ضرورت ارتقای و تقویت سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد، اظهار داشت: مرزهای دو کشور باید مرزهای تجارت، ثبات و توسعه باشد و تهران آمادگی دارد همکاری‌های خود را با پاکستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز، برق، پتروشیمی ،گردشگری ،علمی، دانشگاهی و بهداشت و درمان بیش از پیش گسترش دهد.

‌رئیس‌جمهور همچنین برقراری و تقویت روابط بانکی بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: در زمینه روابط بانکی می‌توانیم برای تقویت تبادلات تجاری از پول ملی و یا حساب تهاتری استفاده کنیم.

روحانی همچنین توسعه خط آهن و مسیر ترانزیتی بین ایران و پاکستان را به نفع دو ملت و منطقه دانست و گفت: سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه از بنیانگذاران سازمان اکو هستند و در قالب این سازمان می‌توان کمربندی برای ترانزیت شرق و غرب ایجاد کرد و بدون شک توسعه راه‌آهن اسلام‌آباد - استانبول و اتصال اروپا به پاکستان و چین می‌تواند تحول بزرگی در منطقه ایجاد کند.

‌رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و پاکستان دو کشوری هستند که بیشترین خسارت و رنج را به خاطر وجود ناامنی در افغانستان و آوارگان افغانستانی متحمل شده‌اند، اظهار داشت: از اهداف مشترک دو کشور ایران و پاکستان می‌تواند تلاش و همکاری نزدیک برای ایجاد ثبات در افغانستان باشد.

به گروه‌های تروریستی  اجازه اقدام علیه ایران را نخواهیم داد

عمران خان نخست‌‌وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه اسلام آباد و تهران از اشتراکِ نظر فراوانی در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند و آینده از آن ایران و پاکستان است، گفت: تروریست‌ها تلاش دارند که در روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان تفرقه و جدایی ایجاد کنند، لذا مصمم هستیم قاطعانه با تروریسم مبارزه کنیم و به نفع پاکستان می‌دانیم که اجازه ندهد از خاکش علیه ایران و همسایگانش استفاده شود.

 نخست‌‌وزیر پاکستان اهتمام کشورش برای تقویت و تحکیم روابط اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد را مورد اشاره قرار داد و گفت: پاکستان به دنبال یافتن مکانیسمی برای ارتقاء مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف بویژه نفت و گاز است.

به دنبال روابط بلندمدت با ایران هستیم

عمران خان خاطر نشان کرد: پاکستان به دنبال روابط بلندمدت با ایران است و در این زمینه  باید از پتانسیل‌های فراوانی که در منطقه وجود دارد، استفاده کنیم.

نخست‌‌وزیر پاکستان تروریسم را بزرگترین مانع در تقویت روابط دو کشور دانست و با تأکید بر اقدام عملی و قاطع پاکستان علیه گروه‌های تروریستی که از خاک آن کشور علیه ایران اقدام می‌کنند، گفت: سفر به جمهوری اسلامی ایران شروع جدیدی در روابط و مناسبات تهران و اسلام‌آباد است واطمینان می‌دهم با اقدامات قاطع علیه تروریسم و همچنین عملیاتی کردن توافقات انجام شده، مشکلات پیش آمده کاملاً از بین خواهد رفت.

عمران خان با تأکید بر اینکه کشورش از این به بعد هیچ‌گاه بخشی از ائتلاف جنگ نخواهد بود، تصریح کرد: از ابتدا مخالف دخالت و حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بودم و امروز نیز قویاً مخالف اشغال جولان و اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و نیز خروج یکجانبه آمریکا از معاهده برجام هستیم و آن را خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانیم.