حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجتماع عظیم بسیجیان در ورزشگاه یک‌صد هزار نفری آزادی با تأکید بر اینکه جوانان، راه‌حل مشکلات کشور هستند، گفتند: آمریکایی‌ها با عربده‌کشی، بیان سخنان سخیف و تصوراتی واهی درصدد تصویرسازی وارونه از قدرت خود و از اوضاع ایران هستند اما مجموعه عظیم جوانان ملت بزرگ ایران می‌دانند که باید با ناکام گذاشتن آخرین حربه باقیمانده دشمن یعنی تحریم، سیلی دیگری به آمریکا بزنند که انشاءالله خواهند زد.

مقام معظم رهبری، عربده‌کشی‌های سران آمریکای جهان‌خوار و استکبار، قدرت‌نمایی جوانان مؤمن و پیروزی‌های پی‌درپی آنان در میدان‌های مختلف و درعین‌حال مشکلات اقتصادی و تنگی معیشت بخش بزرگی از مردم و نیز حساس شدن و تلاش و تکاپوی نخبگان برای ارائه راه‌حل‌های مشکلات را جهات مختلف شرایط حساس کشور خواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «عظمت ایران، اقتدار جمهوری اسلامی و شکست‌ناپذیری ملت ایران» را سه واقعیت انکارناپذیر برشمردند و افزودند: این‌ها رجزخوانی نیست، واقعیاتی است که دشمنان آرزو می‌کنند ملت ایران آن‌ها را نداند یا مورد غفلت قرار دهد تا درباره اوضاع کشور و توانایی‌های خود، دچار گمان غلط شود.

ایشان در تشریح بیشتر این واقعیات سه‌گانه، عظمت ایران را امری تاریخی دانستند و افزودند: به استثنای دویست سال منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، ایران عزیز ما در عرصه‌های مختلف، سرآمد ملت‌های مسلمان و در برهه‌هایی حتی سرآمد همه ملت‌ها بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی، نجات ایران از سلطه ظالمانه انگلیس و آمریکا را برای اثبات اقتدار جمهوری اسلامی کافی دانستند و افزودند: نجات کشور از شر حکومت استبدادی و سلطنتی موروثی، ایستادگی در مقابل همه توطئه‌های چهل سال اخیر و افزایش اعتبار و احترام ایران در منطقه و جهان، از دیگر نمودهای اقتدار جمهوری اسلامی است.

ایشان شکست‌ناپذیری ملت ایران را ناشی از برکت اسلام عزیز دانستند و افزودند: این شکست‌ناپذیری را می‌توان در پیروزی این ملت بزرگ در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نیز ایستادگی در مقابل همه توطئه‌های چهل سال اخیر مشاهده کرد چرا که ملت در مواجهه با توطئه‌ها و اقدامات مختلف دشمن، هیچ‌گاه احساس ضعف و خستگی نداشته و عقب‌نشینی نکرده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشبیه عرصه نبرد سیاسی و اقتصادی با جنگ نظامی، «غرور» را آفت پیروزی در همه این عرصه‌ها خواندند و خاطرنشان کردند: مغرور شدن، ما را به بی‌عملی، بی‌ابتکاری و نداشتن طرح و نقشه می‌کشاند و موجب پیروزی دشمن می‌شود.

ایشان بخشی از سخنانشان را به تبیین نقش جوانان در تحولات چهل سال اخیر اختصاص دادند و تأکید کردند: جوانان عزیز، بدانید که شما نوک پیکان حرکت عظیم ملی هستید. شما باید راه را باز کنید. پیران مجرب هم اگر خسته و بی‌حال و ازکارافتاده نباشند، می‌توانند شما را راهنمایی کنند اما موتور پیش‌برنده این قطار، شما جوانان هستید.

رهبر انقلاب اسلامی وجود ده‌ها هزار گروه جهادی جوان در سراسر کشور و خدمات بی‌پایان آن‌ها به‌ویژه به طبقات ضعیف را سرمایه‌ای عظیم دانستند که آینده‌ای بهتر را مژده می‌دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جوانان را صاحب کشور خواندند و افزودند: عده‌ای تصور می‌کنند که من از انحرافات برخی جوانان مطلع نیستم اما این‌گونه جوانان جزو ریزش‌ها هستند که رویش‌ها بر آنان غلبه دارد و تمجید و تحسین من از جوانان، با اطلاع کافی از این‌گونه مسائل صورت می‌گیرد.

ایشان با انتقاد از کسانی که نقش کاملاً تعیین‌کننده جوانان را در حال و آینده کشور مورد توجه قرار نمی‌دهند، افزودند: این‌گونه افراد می‌خواهند جوانان را مشکل کشور وانمود کنند یا آن‌ها را به مشکل کشور تبدیل کنند اما اینجانب با اعتقاد تأکید می‌کنم که جوانان راه‌حل کشورند نه مشکل کشور.

مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه راه پیشرفت کشور باز است اما این راه، همراه با موانع و فرازونشیب‌هایی است که باید آن‌ها را پشت‌سر گذاشت، گفتند: پیمودن مسیر پیشرفت و برداشتن موانع این مسیر شرایطی دارد که گام اول آن، «درک و احساس وجود و حضور دشمن» است زیرا تا انسان حضور دشمن را حس نکند، سنگر و حفاظ و سلاح لازم تهیه نمی‌کند.

ایشان شرط دوم برای پیمودن مسیر پرفرازونشیب پیشرفت را، «اعتمادبه‌نفس و عزم بر ایستادگی» دانستند و خاطرنشان کردند: انسان‌های بی‌روحیه، ترسو، مأیوس، تنبل، فرصت‌طلب و خودکم‌بین، در این میدان اگر خود مانعی برای دیگران نشوند، نمی‌توانند هیچ هنری از خود نشان دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شرط سوم برای حرکت در مسیر پیشرفت و فائق آمدن بر موانع را، «فهم درست از تهدید دشمن و شناخت صحیح از عرصه نبرد» برشمردند و تأکید کردند: اولین عرصه نبرد، «اسلام و ایمان اسلامی» است زیرا آمریکا از اسلام و انقلاب اسلامی سیلی خورده و انقلاب، دست آن‌ها را که همه‌کاره کشور بودند، از ایران کوتاه کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه هدف استکبار، ضربه زدن به عناصر اقتدار ایران اسلامی است، گفتند: استقرار و ثبات اجتماعی، امنیت و وحدت ملی، پایبندی به اصول و مبانی انقلاب، ادامه حرکت پیشرفت رو به توسعه علمی، گسترش و تعمیق فرهنگ انقلابی و اسلامی، پیشرفت دفاعی و موشکی و حضور در منطقه، عناصر اقتدار جمهوری اسلامی است و دشمنان به‌دنبال ضربه زدن به این عناصر قدرت هستند.

ایشان «فهم صحیح واقعیت‌های ایران و جهان و گرفتار نشدن در تصویرسازی‌های غلط» را یکی دیگر از شروط غلبه بر موانع پیشرفت برشمردند و افزودند: بدخواهان و کینه‌توزان ملت ایران، تلاش دارند با استفاده از ابزار رسانه‌ای به‌ویژه رسانه‌های نوپدید، تصویرسازی غلطی از ایران، منطقه و همچنین از خودشان انجام دهند و افکار عمومی ایران را از واقعیات منحرف کنند.