آریا رهنورد

در روزهایی که سپاهان، تراکتورسازی و استقلال دائما از خریدهای تازه رونمایی می‌کنند، هواداران پرسپولیس نیز انتظار دارند تیم‌شان در بازار نقل و انتقالات فعالیت بیشتری از خودش نشان بدهد. ظاهرا این هوادارها از یاد برده‌اند که سه تیم مدعی دیگر در تلاش برای رسیدن به سطح پرسپولیس هستند و طبیعتا قرمزها نیازی به یک «تحول» بزرگ ندارند. پرسپولیس همین حالا صاحب بهترین ترکیب لیگ است و برای هر پست، دو بازیکن در اختیار دارد. تنها خرید یک مهاجم، برای بسته‌ شدن پرونده نقل و انتقالات باشگاه کافی به نظر می‌رسد. در اولین پنجره بعد از سپری شدن دوران محرومیت از نقل و انتقالات، پرسپولیس چند ستاره جدید را به ترکیبش اضافه کرد. آنها عملا تمامی ضعف‌های‌شان را پوشش دادند و حالا فقط به چند بازیکن جدید برای به وجود آوردن «رقابت» در تیم نیاز داشتند. پرسپولیس به مرور زمان، صاحب ترکیب فوق‌العاده‌ای شد که هر کدام از نفراتش در یک دوره زمانی پیراهن این باشگاه را بر تن کرده بودند. این تیم با فاصله، صاحب بهترین ترکیب فصل بود و نتیجه‌اش را با رسیدن به سومین قهرمانی متوالی در لیگ برتر گرفت. حالا همه تیم‌های مدعی تلاش می‌کنند تا خودشان را به پرسپولیس برسانند و قهرمانی لیگ را از این باشگاه بدزدند. اینکه قرمزها نیز مثل رقبا راه بیفتند و دائما بازیکن بخرند، نشان می‌دهد که آنها وضعیت خودشان را به خوبی نشناخته‌اند. هیاهویی که طرفداران برای باشگاه ایجاد کرده‌اند و فشاری که روی مدیران تیم برای خرید ستاره‌های تازه گذاشته‌اند، در نهایت به ضرر پرسپولیس تمام خواهد شد. چراکه این تیم در چند سال گذشته به کمک «ثبات» به نتایج دلخواهش دست پیدا کرده و بر هم خوردن این ثبات و آرامش، تهدید بزرگی برای باشگاه خواهد بود. به ازای هر بازیکن جدیدی که از این پس به سرخپوشان اضافه شود، یک بازیکن باید فهرست بزرگسالان تیم را ترک کند. فهرست نفرات بزرگسال باشگاه پر شده و حالا هر تغییری، به معنای جدایی یک بازیکن از تیم خواهد بود. نفراتی که همین حالا در پرسپولیس حضور دارند، فصل جدید را به عنوان مهره‌های فیکس تیم شروع خواهند کرد. بعید به نظر می‌رسد تیم در بازار، به نفراتی بهتر از بازیکنان فعلی‌اش دست پیدا کند. پرسپولیس به جز امضای قرارداد با یک مهاجم گل‌زن، هیچ نیاز ضروری دیگری در این پنجره نقل و انتقالات پیش روی خود نمی‌بیند.

برخلاف زمزمه‌های مربوط به جدایی علیرضا بیرانوند، به نظر می‌رسد این بازیکن حداقل برای یک فصل دیگر در پرسپولیس ماندگار خواهد شد. قرمزها گلر دوم‌شان یعنی بوژیدار رادوشوویچ را نیز حداقل برای یک فصل دیگر حفظ کرده‌اند تا درست مثل سال‌های گذشته، دو گلر آماده را در اختیار داشته باشند. در قلب دفاع، سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، محمد انصاری و محمدحسین کنعانی‌زادگان برای پرسپولیس توپ می‌زنند. ماهینی و شیری در سمت راست خط دفاعی و در سمت چپ، مصلح و نادری در عضویت باشگاه هستند. در واقع پرسپولیس برای خط دفاعی، هشت بازیکن مختلف را با قابلیت فیکس بودن در اختیار دارد. کمال کامیابی‌نیا، احمد نوراللهی و محسن ربیع‌خواه گزینه‌های تیم در پست هافبک دفاعی هستند. جلوتر از این بازیکن‌ها، گابریل کالدرون نفرات جذابی را در اختیار دارد. مهدی ترابی که اواخر فصل گذشته اوج گرفت و نمایش‌های فوق‌العاده‌ای در پرسپولیس داشت، این فصل نیز با شماره 9 بخشی از ترکیب سرخپوشان خواهد بود. امید عالیشاه نیز با وجود حواشی فصل گذشته، امسال نیز برای پرسپولیس بازی می‌کند. او روی نیمکت، یک تعویض خوب برای سرمربی آرژانتینی تلقی خواهد شد و در صورت بازی در ترکیب ثابت نیز، مثل همیشه با پاس‌هایش به کمک پرسپولیس خواهد آمد. سیامک نعمتی در چند فصل گذشته دائما در حال پیشرفت بوده و ثابت کرده که توانایی بازی در چند پست مختلف را دارد. نعمتی اعتماد برانکو ایوانکوویچ را به دست آورده بود و حالا شاید چنین جایگاهی را زیر نظر مربی جدید نیز کسب کند. فرشاد احمدزاده نیز پس از یک فصل ناموفق در لهستان، دوباره به پرسپولیس برگشته و برای درخشیدن در تیم سابقش آماده می‌شود. از سروش رفیعی نیز نباید به سادگی عبور کرد. مهره فانتزی‌باز خط هافبک قرمزها، حالا در غیاب بشار نقش مهم‌تری در پرسپولیس خواهد داشت. آنها در خط حمله، علی علیپور و سعید کریمی جوان را نیز در اختیار دارند و به نظر می‌رسد تنها با اضافه کردن یک بازیکن به خط حمله، همچنان پرستاره‌ترین تیم لیگ برتر هستند.

«توازن» کلیدواژه موفقیت‌های گذشته پرسپولیس بوده و هر خرید تازه‌ای می‌تواند این توازن را به هم بزند. اگر پرسپولیس به ازای خرید یک مهره هجومی یک مدافع را از فهرستش خارج کند، بدون تردید در طول فصل با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. گابریل کالدرون مربی خوشبختی است و انبوهی از ستاره‌ها را در ترکیب تیمش دارد. به جای هجوم حریصانه به بازار برای خرید نفرات جدید، کالدرون باید از همین نفرات به بهترین شکل ممکن استفاده کند. ترکیب نفرات اصلی و ذخیره این روزهای پرسپولیس، برای بسیاری از تیم‌های حاضر در لیگ به شدت «حسرت‌برانگیز» به نظر می‌رسد.