تکرار تراژدی تیام

به محض معارفه وینفرد شفر به عنوان سرمربی جدید بنی‌یاس امارات، مالکان این باشگاه یک خرید بزرگ برای او انجام دادند. با وجود علاقه استراماچونی به حفظ آیاندا پاتوسی، مدیران استقلال در نهایت با جدایی این ستاره کلیدی کنار آمدند. به نظر می‌رسد تمدید قرارداد با جادوگر آفریقایی، هرگز در دستور کار مدیران باشگاه نبوده است. چراکه آنها در آخرین مهلت پرداخت رقم مورد نیاز برای تمدید قرارداد این ستاره، به سراغ یک مهاجم خارجی رفتند و شیخ دیاباته را با یک رقم سنگین به خدمت گرفتند. ظاهرا در فلسفه مدیران استقلال، هیچ چیز به اندازه «خرید بازیکن» اهمیت ندارد.

آریا طاری

داستان پرپیچ و خم آیاندا پاتوسی و باشگاه استقلال، سرانجام به پایان رسید. بلافاصله پس از پایان لیگ هجدهم، ستاره شماره پنج آبی‌ها در اینستاگرام با هواداران باشگاه وداع کرد اما اصرار آبی‌ها برای حفظ او، برای مدتی ادبیات این بازیکن را تغییر داد. با این حال مدیربرنامه‌های پاتوسی در چند مصاحبه مختلف از بی‌میلی این فوتبالیست برای ماندن در استقلال خبر داد و در نهایت تعلل بیش از حد فتحی و همکارانش در کادر مدیریتی باشگاه، موجب شد پاتوسی فصل جدید را در لیگ امارات آغاز کند. آیاندا ابدا یک خرید گرانقیمت برای تیم محسوب نمی‌شد و جذب او در نیم‌فصل اول تنها 50 هزار دلار هزینه برای آبی‌ها به همراه داشت. آنها می‌توانستند با 350 هزار دلار، قرارداد بازیکن کلیدی تیم‌شان را برای دو فصل دیگر تمدید کنند اما این رقم هرگز به باشگاه آفریقایی پرداخت نشد. آن‌ هم در حالی که استقلال در روزهای گذشته یکی از پرتحرک‌ترین تیم‌های فصل نقل و انتقالات بوده است. همزمانی جدایی رسمی پاتوسی با پیوستن شیخ دیاباته به استقلال، شاهکار مدیریتی در استقلال را عیان می‌کند. باشگاهی که یک بازیکن خارجی درخشان و امتحان‌ پس‌داده را در اختیار دارد، چرا باید با صادر کردن مجوز خروج او، به سراغ خرید پرریسک یک مهره خارجی دیگر برود؟ کدام باشگاه در دنیا یک فوتبالیست با شرایط سنی ایده‌آل را از فهرست خارج می‌کند تا یک بازیکن مسن را به ترکیبش اضافه کند؟ پاتوسی با دریبل‌های دیدنی، پاس‌های تماشایی و سانترهای مرگبار، اصلی‌ترین عامل به گل رسیدن استقلال در نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم بود اما تیمی که در خط هافبک با مشکلاتی روبه‌رو شده است، به سادگی این هافبک را از دست داد و به سراغ خرید یک مهاجم رفت. خط حمله استقلال با این خرید تازه، حالا از همیشه شلوغ‌تر شده اما خط هافبک این تیم، لاغر و نحیف به نظر می‌رسد.

مدیران استقلال دائما به سراغ خریدهای خارجی می‌‌روند اما تنها برای مدتی کوتاه می‌توانند این ستاره‌ها را در تیم‌شان حفظ کنند و به محض رسیدن اولین بزنگاه، شانس حفظ مهره خارجی موفق تیم‌شان را از دست می‌دهند

استقلالی‌ها برای استفاده از آیاندا پاتوسی در ترکیب، دشواری‌های زیادی را متحمل شدند. خرید این بازیکن بر اساس آئین‌نامه قرون وسطایی سازمان لیگ، «غیرقانونی» بود اما با تفسیر تازه از چند بند آئین‌نامه، پاتوسی بالاخره اولین بازی‌اش را برای تیم انجام داد. مدیرانی که می‌دانستند پاتوسی چه خرید فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود، دست به هر کاری زدند تا به هر قیمتی از این بازیکن استفاده کنند اما همین مدیران نسبت به آینده این فوتبالیست و تمدید قرارداد با او «بی‌توجه» بودند. چرا در همه ماه‌های درخشش هافبک شماره پنج در ترکیب استقلال، هیچ تلاشی برای تمدید با او انجام نشد؟ چرا آبی‌ها به سادگی هرچه تمام‌تر، جواهر تیم‌شان در میانه میدان را از دست دادند؟ ظاهرا برخورد باشگاه با مهره‌های خارجی خوب، هرگز دستخوش تغییر نمی‌شود. آن‌چه برای تیام و پاتوسی اتفاق افتاد، می‌تواند سال آینده برای شیخ دیاباته نیز تکرار شود. مدیران استقلال دائما به سراغ خریدهای خارجی می‌‌روند اما تنها برای مدتی کوتاه می‌توانند این ستاره‌ها را در تیم‌شان حفظ کنند و به محض رسیدن اولین بزنگاه، شانس حفظ مهره خارجی موفق تیم‌شان را از دست می‌دهند. جدایی پاتوسی، می‌تواند استقلال را در معرض تبدیل شدن به تیمی با نفرات «معمولی» قرار بدهد. استقلال در همین پنجره نقل و انتقالات، ستاره‌هایی مثل مهدی رحمتی، پژمان منتظری، اللهیار صیادمنش، روزبه چشمی و شاید طارق همام را در کنار پاتوسی از دست داده و بازیکنانی جوان و بی‌تجربه را جایگزین آنها کرده است. در فصل پرفشاری که پیش روی باشگاه قرار دارد، کار بازیکنان تازه‌وارد به شدت سخت خواهد بود. چراکه آنها با انبوهی از انتظارات روبه‌رو می‌شوند و تنها با چند نمایش ضعیف، دائما با نفرات پیشین باشگاه مقایسه خواهند شد.

حرکت انفرادی تماشایی پاتوسی در آخرین ثانیه‌های نبرد فصل گذشته استقلال با سپاهان، بهترین لحظه فصل برای این بازیکن و مربی‌ آلمانی‌اش بود. حالا پاتوسی و شفر دوباره به هم رسیده‌اند و آن‌چه موجب چنین اتفاقی شده، انفعال باورنکردنی مدیران استقلال بوده است. از دست دادن ستاره آفریقایی، یک ضربه بزرگ در میان مدیران برای آبی‌ها به شمار می‌رود و حالا پر کردن جای خالی این بازیکن، چالش تازه‌ای برای استراماچونی محسوب می‌شود. جدایی بدون دردسر پاتوسی، این حقیقت را آشکار می‌کند که اساسا مهره‌های خارجی، فوتبال ایران را به نیت انتقال به لیگ‌های ثروتمند انتخاب می‌کنند. و البته این حقیقت را که مدیران ایرانی، هنوز هم چیز زیادی از «قرارداد» و امتیاز گرفتن برای باشگاه‌شان در زمان امضای قرارداد نمی‌دانند.