مدعیان زیر ذره‌بین

لیگ نوزدهم قرار است از تاریخ دهم مردادماه استارت بخورد، لیگی که هنوز تاریخ مراسم قرعه‌کشی‌اش مشخص نشده و شایعه به تعویق افتادنش به سوژه‌ای داغ برای رسانه‌ها تبدیل شده است. با این وجود تیم‌های لیگ برتری طبق برنامه قبلی پیش می‌روند تا آماده حضور در فصل جدید شوند. در این شرایط شاید بد نباشد نگاهی به آخرین شرایط تیم‌های مدعی لیگ نوزدهم داشته باشیم، تیم‌هایی که سال گذشته هم جزو بالانشین‌ها بودند و انگیزه‌های خاصی برای فصل جدید دارند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد پدیده و سپاهان بهترین شرایط را دارند و شانس موفقیت‌شان در فصل جدید بالاست. اوضاع تراکتور بد نیست اما بستگی زیادی به ماندن یا رفتن ستاره‌های این تیم و سه سرباز ذوب‌آهن دارد.

آریا طاری

پرسپولیس مدل آرژانتینی

پرسپولیس بعد از مذاکرات طولانی با گزینه‌های خارجی‌اش بالاخره گابریل کالدرون را انتخاب کرد. کالدرون با کاراکتر برونگرا و پرانرژی‌اش خیلی زود با بازیکنان و دستیار و آنالیزور ایرانی‌اش جوش خورد. همبازی سابق مارادونا در همان اولین مصاحبه‌هایش هم دائما درباره قهرمانی چهارم حرف زد و تاکید کرد با وجود سخت‌تر شدن قهرمانی، هرگز در این رقابت کوتاه نمی‌آید. مردی که سابقه قهرمانی با تیم‌های بزرگ عربستان را دارد اصلا سراغ جمله کلیشه‌ای «نمی‌توان قول قهرمانی داد» نرفت و با این ترفند انرژی مثبت را به هواداران ناامید شده پرسپولیس برگرداند. این البته کوچک‌ترین اتفاق مثبتی بود که در پرسپولیس رخ داد. ماندن تمام ستاره‌های تیم از جمله بیرانوند، علیپور، ترابی، نادری و... که خبر جدایی‌شان پیچیده بود، باعث شد اسکلت اصلی تیم قهرمان تمام‌ و کمال حفظ شود. تمرینات با حضور این ستاره‌ها و کالدرون شکل‌ و شمایلی جدی به خود گرفت. روز شنبه هم وقتی برای اولین بار درهای ورزشگاه روی تماشاگران باز شد همه چیز در وضعیت گل‌ و بلبل بود و هیچ نقطه تاریکی به چشم نمی‌خورد. هواداران به خوبی از تیم و کادر جدیدش استقبال کردند، بازیکنان به سمت هواداران گل پرتاب کردند و دیگر خبری از شعار علیه مدیران باشگاه هم نبود. حتی فرشاد احمدزاده که هواداران با او قهر کرده بودند با وساطت کاپیتان و سرمربی با طرفداران آشتی کرد و تشویق شد. حالا تیم در بهترین شرایط روحی و روانی برای پیگیری تمرینات آماده‌سازی است. تمریناتی که اگرچه دیرتر از سایر رقبا آغاز شده اما خیلی زود سر و شکل پیدا کرده و روند خوبی دارد. فراموش نکنیم پرسپولیس ستون‌های اصلی‌اش را حفظ کرده و پس از گرفتن کنعانی‌زادگان، حتی صحبت از جذب وحید امیری هم هست که هواداران حتی بدون اینها هم راضی‌اند. پرسپولیس حالا فقط یک مهاجم شش‌دانگ می‌خواهد که رد شدن مهاجم ازبک توسط کالدرون نشان می‌دهد او قرار است این پست را با وسواس زیادی پر کند.

استقلال مدل ایتالیایی

در نقطه مقابل اتفاقات مثبتی که در پرسپولیس رخ داده به شرایط استقلال دقت کنید. سرمربی ایتالیایی آبی‌ها تقریبا یک هفته زودتر از همتای پرسپولیسی‌اش به ایران آمده اما هنوز ارتباطی که کالدرون با هواداران و رسانه‌ها دارد را ایجاد نکرده است. تمرینات آبی‌ها یک روز برای هواداران باز شد اما به‌خاطر بی‌نظمی‌ها و آشفتگی‌هایی که رخ داد درهای ورزشگاه دوباره بسته شد و معلوم نیست دوباره چه زمانی باز شود. از بیرون باشگاه هم دائما فشارها و حاشیه‌هایی برای تیم ایجاد می‌شود. پژمان منتظری از تیم خداحافظی کرده اما هنوز مصاحبه می‌کند و صحبت‌هایش علیه فردی که در کارهای تیم دخالت می‌کرد کلی خبرساز شد. از آن طرف محمود بابایی در مقام پاسخگویی به حاشیه‌ها برآمد و حرف‌هایش یکی،دو روزی همه اتفاقات تیم را تحت‌الشعاع خود قرار داد. رحمتی رفته اما هر روز شایعه بازگشت او تن مخالفانش در باشگاه را می‌لرزاند. سه بازیکن تیم بعد از اولین بازی دوستانه اخراج شدند و تلاش بزرگ‌ترها برای بازگرداندن یکی از آنها ادامه دارد. سرمربی جوان تیم هیچ قولی برای موفقیت نمی‌دهد و هیچ شور و هیجانی در تیم و هواداران ایجاد نکرده است. در زمینه نقل‌ و انتقالاتی هم مسئولان باشگاه بیشتر از لحاظ کمی موفق بوده‌اند تا کیفی. استقلال خریدهای زیادی کرده اما کدام‌یک از آنها بازیکن شاخصی است که بتواند از چهره‌های سرنوشت‌ساز لیگ باشد؟استقلالی‌ها سیاوش یزدانی، علی دشتی، محمد بلبلی، مسعود ریگی، آرش رضاوند، رضا اسدی و میلاد باقری را خریده‌اند. به هیچ‌یک از این اسامی نمی‌آید که ستاره تیم قهرمان لیگ در فصل آتی باشد. از آن طرف آبی‌ها دقیقا موثرترین ستاره‌های خود را یا از دست داده‌اند و یا در مرز از دست دادن آنها هستند. مهدی رحمتی رفته، علی کریمی و پاتوسی هم بلاتکلیف هستند. حتی خوشبین‌ترین هواداران استقلال هم قبول دارند که بدون این چهره‌ها استقلال یک تیم معمولی و کم‌ستاره است که مدعی قهرمانی نیست و در بهترین حالت مقام سال گذشته‌اش را تکرار خواهد کرد.

تراکتور مدل ترکیه‌ای

تراکتور امسال برخلاف سال‌های گذشته سرمربی‌اش را به موقع انتخاب کرد و با مصطفی دنیزلی تمرینات خود را در موعد مقرر آغاز کرد. سرخپوشان آذربایجان از روز سه‌شنبه 28 خرداد تمرینات خود را زیر نظر دنیزلی آغاز کردند اما چند بازیکن سرشناس این تیم یا بلاتکلیف بودند و یا به‌خاطر حضور در اردوی تیم‌ملی تا پنج تیرماه مرخصی داشتند. تراکتور علیرضا نقی‌زاده و محمد طیبی را قطعا از دست داده و در عوض سعید مهری، رشید مظاهری، محمد مسلمی‌پور، محمدرضا خانزاده، مسیح زاهدی و مهدی تیکدری را تا این لحظه به خدمت گرفته است. گفته می‌شود دژاگه و شجاعی قصد جدایی از این تیم را دارند اما مدیران تراکتور اصرار دارند این دو نفر بازیکن تراکتور هستند و در مرخصی به سر می‌برند. در مجموع تراکتورسازان با توجه به آغاز به‌موقع تمرینات و استخدام یک سرمربی آشنا به لیگ ایران شرایط نسبتا خوبی دارند.

کالدرون با کاراکتر برونگرا و پرانرژی‌اش خیلی زود با بازیکنان و دستیار و آنالیزور ایرانی‌اش جوش خورد. همبازی سابق مارادونا در همان اولین مصاحبه‌هایش هم دائما درباره قهرمانی چهارم حرف زد

پدیده مدل داخلی

مدیران شهرخودرو، یحیی گل محمدی مربی موفق فصل گذشته خود را با چنگ‌ و دندان حفظ کردند و این شاید بزرگ‌ترین موفقیت آنها در نقل‌ و انتقالات بود. مهدی رحمتی هم ستاره جذابی بود که به همراه علیرضا علیزاده، فرشاد محمدی‌مهر و فرشاد فرجی به پدیده پیوست. از آن طرف مسعود ریگی، یوسف بهزادی، عبدا... حسینی، مرتضی منصوری، محمد قاسمی‌نژاد و میلاد فراهانی از مشهد رفتند که از این جمع ریگی، حسینی و قاسمی‌نژاد از بازیکنان تاثیرگذار تیم شگفتی‌ساز فصل قبل بودند. یحیی از روز شنبه اول تیرماه به شکل منظم تمرینات تیمش را استارت زد و مهدی رحمتی هم از همان اولین جلسه در تمرین حضور داشت. تیم یحیی تغییرات نسبتا زیادی در ترکیب اصلی‌اش خواهد داشت اما از این جهت که تمرینات را به‌موقع آغاز کرده و تمامی بازیکنانش از همان اولین جلسه در تمرینات حاضر بوده‌اند شرایط خوبی نسبت به سایر رقبا دارد.

سرمربی جوان استقلال هیچ قولی برای موفقیت نمی‌دهد و هیچ شور و هیجانی در تیم و هواداران ایجاد نکرده است. در زمینه نقل‌ و انتقالاتی هم مسئولان باشگاه بیشتر از لحاظ کمی موفق بوده‌اند تا کیفی

سپاهان مدل ژنرالی

در جمع پنج مدعی، سپاهان به همراه پدیده تنها تیم‌هایی هستند که سرمربی خود را تغییر نداده‌اند و اتفاقا همین دو تیم بهترین شرایط را در حال حاضر دارند. زردپوشان اصفهان سیاوش یزدانی، محمد ابراهیمی، جلال‌‌الدین علی‌محمدی، محمد مسلمی‌پور، بختیار رحمانی، میلاد سرلک و احتمالا حسن جعفری و خالد شفیعی را از دست داده‌اند که از این جمع فقط سیاوش یزدانی بازیکن اصلی بود. در عوض آنها با جذب محمدرضا حسینی، جورج وولسیانی، رضا میرزایی، علیرضا نقی‌زاده، محمد زینالی، محمد محبی و مرتضی منصوری خریدهای بسیار خوبی از بازار نقل‌وانتقالات داشته‌اند. تمرینات این تیم نیز از روز شنبه اول تیرماه در اصفهان آغاز شده و به‌ زودی در اردوی کردان ادامه خواهد یافت. تنها مشکل سپاهان در حال حاضر بلاتکلیفی کی‌روش استنلی و ولادیمیر کومان است که هنوز برای تمدید قرارداد به توافق نرسیده‌اند. البته قلعه‌نویی مدعی شده اگر سپاهان نتواند آقای گلش را حفظ کند برای او جانشین مناسبی در نظر دارد.