آریا رهنورد

متس هوملز، نوری‌ شاهین، شینجی کاگاوا و ماریو گوتزه. همه این بازیکن‌ها بخشی از ترکیب اصلی دورتموند رویایی یورگن کلوپ بودند. آنها با اولین پیشنهادهای بزرگ، تصمیم به ترک باشگاه گرفتند و به خاطر عجله در جدایی از دیوار زرد، با واکنش منفی شدید تماشاگران دورتموند روبه‌رو شدند. با این وجود اوضاع در تیم جدید برای آنها خوب پیش نرفت و تک تک‌شان دوباره به خانه برگشتند و با آغوش باز، مورد استقبال قرار گرفتند. هوملز آخرین جدا شده سرشناسی است که حالا دوباره پیراهن دورتموند را بر تن می‌کند. با این اصرار به پذیرفتن مهره‌های سابق، شاید گندوگان، اوبامیانگ، دمبله و ... نیز دوباره پیراهن زرد را در آینده‌ای نه‌چندان دور بر تن کنند.

نوری در تاریکی

نوری شاهین، یکی از اولین ستاره‌هایی بود که دورتموند یورگن کلوپ را ترک کرد. هافبک تیم ملی ترکیه که در آلمان متولد شده بود، در آکادمی دورتموند ساخته شد و در این باشگاه، به یک ستاره تمام عیار تبدیل شد. او در سال 2011 با نمایش درخشان در ترکیب دورتموند، به عنوان بازیکن سال بوندس‌لیگا انتخاب شد و خیلی زود مورد توجه باشگاه رئال مادرید قرار گرفت. شاهین با 9 میلیون یورو به رئال فروخته شد و در حالی که زمان زیادی از قراردادش باقی نمانده بود، باشگاه آلمانی را ترک کرد. برخلاف تصورها، این بازیکن هرگز نتوانست در رئال مادرید چشم‌ها را خیره کند. او در اولین فصل تنها 10 بازی در همه جام‌ها انجام داد و بلافاصله به لیورپول و سپس خود دورتموند قرض داده شد. رئالی‌ها دیگر خواهان این هافبک نبودند و این بازیکن برای چهار فصل در دورتموند ماندگار شد. نوری البته در این دوره دیگر یک بازیکن فیکس نبود و نیمکت‌نشین به شمار می‌رفت. پیش از شروع فصل گذشته، این بازیکن در 30 سالگی به وردربرمن فروخته شد.

شینجی، پارک نشد

پس از جدایی پارک جی سونگ از منچستریونایتد، باشگاه به سراغ یک ستاره آسیایی دیگر رفت و با شینجی کاگاوا قرارداد بست. شینجی به عنوان یک هافبک هجومی، در دو فصل 29 گل برای دورتموند به ثمر رسانده بود و به نظر می‌رسید حتی از پارک نیز برای منچستریونایتد موثرتر شود. با این وجود او تنها دو فصل در یونایتد دوام آورد و در این دو فصل، تنها 6 گل برای قرمزها به ثمر رساند. کاگاوا زمان زیادی را روی نیمکت و سکوها سپری کرد و به تدریج در مسیر فراموشی قرار گرفت. شیاطن سرخ دیگر تمایلی به حفظ او نداشتند و این دورتموند بود که تصمیم به نجات این ستاره گرفت. مرد شماره 10 تیم ملی ژاپن در پایان دوران کابوس‌وار بازی برای منچستر، به تیم سابقش برگشت و پیراهن دورتموند را بر تن کرد. او در دو فصل اول بعد از بازگشت، روزهای خوبی را در باشگاه سپری کرد و دوباره به یک بازیکن فیکس برای تیمش تبدیل شد. با این وجود کاگاوا رفته رفته تنزل کرد و در نهایت پیش از شروع فصل گذشته، به بشیکتاش قرض داده شد. این بازیکن هنوز هم در عضویت رسمی دورتموند است اما بعید به نظر می‌رسد که دیگر به این باشگاه برگردد.

خائن در خانه

هضم جدایی شاهین و کاگاوا برای پیوستن به رئال مادرید و منچستر، برای هواداران دورتموند به مراتب ساده‌تر از هضم جدایی ماریو گوتزه برای امضای قرارداد با دشمن درجه یک‌شان یعنی بایرن‌مونیخ بود. گوتزه پس از چهار فصل بازی برای تیم اصلی دورتموند، در میانه‌های فصل 13-2012 به پیشنهاد باواریایی‌ها پاسخ مثبت داد تا در پایان فصل به این تیم ملحق شود. از آن روز به بعد، او در همه دیدارهای خانگی تیمش با صدای سوت کرکننده هواداران خودی روبه‌رو بود. در پایان همان سال، دورتموند و بایرن در فینال لیگ قهرمانان اروپا با هم روبه‌‌رو شدند و گوتزه این بازی را به دلیل مصدومیت از دست داد. آن روز هواداران دورتموند به کنایه این بازیکن را هوادار بایرن معرفی کردند. گوتزه پس از سه فصل نه‌چندان دلچسب در بایرن و در حالی که گلش به دورتموند با پیراهن بایرن را جشن نگرفته بود، دوباره به تیم سابقش برگشت. او در این سه فصل، مهره فوق‌العاده‌ای برای دورتموند نبوده است. بیماری یکی از عواملی بود که اجازه نداد زننده تنها گل فینال جام جهانی 2014، به جایگاهی که استحقاقش را در فوتبال دنیا داشت برسد.

بازیکنی برای دو باشگاه

انتقال از بایرن به دورتموند و دورتموند به بایرن، مورد علاقه‌ترین فعالیت در زندگی متس هوملس به شمار می‌رود. این مدافع تا سال 2009 عضو باشگاه بایرن مونیخ بود اما در این تیم فرصت چندانی برای بازی پیدا نمی‌کرد. انتقال به دورتموند، تبدیل به نقطه‌ای کلیدی در زندگی این مدافع شد. او با این تیم به اوج رسید و پیراهن تیم ملی آلمان را نیز به دست آورد. پس از سه فصل حضور در مونیخ، این بازیکن به گفته خودش دلتنگ بازی در سیگنال ایدوئا پارک شد و دوباره به دورتموند برگشت. متس در سال‌های گذشته پنج بار با دورتموند و بایرن‌مونیخ، قهرمان بوندس‌لیگا شده است. او امیدوار است در حوالی 30 سالگی، دوباره یک مهره درخشان برای زردها باشد.