آریا طاری

علی خطیر هنوز هم با اختلاف زیاد خبرسازترین عضو کادر مدیریتی باشگاه استقلال به شمار می‌رود. درگیری با علیرضا حقیقی، افشاگری علیه شفر، امضای قرارداد با بازیکنان جدید در خانه و مصاحبه‌های جنجالی علیه داوری، تنها بخشی از حواشی مربوط به این مدیر هستند. او در تازه‌ترین اظهارنظر، رقم درخواستی دو ستاره تیمش را برای تمدید قرارداد رسانه‌ای کرده است. تصمیمی که برای این دو ستاره گران تمام شده و واکنش‌های زیادی را برای این دو بازیکن به همراه داشته است.

علاقه علی خطیر به «دیده ‌شدن» روز به روز بیشتر می‌شود. او تقریبا هر روز، ماجرای تازه‌ای برای مطرح کردن در رسانه‌ها دارد و دیگر عادت کرده است که در تیترهای درشت جلد روزنامه‌ها حاضر باشد. به نظر می‌رسد استقلال در شرایط فعلی، به آرامش بیشتری در کادر مدیریتی‌اش نیاز دارد اما خطیر اساسا علیه این آرامش است و قصد ندارد دست از ساختن جنجال‌های بیشتر بردارد. او که همیشه در جبهه مخالف وینفرد شفر قرار داشت، سرانجام این مربی را کنار زد و زیر بار حضور فرهاد روی نیمکت نیز نرفت تا استراماچونی را به عنوان سرمربی جدید باشگاه معرفی کند. این مدیر تمایل زیادی به افشاگری دارد و پس از پیاده کردن این افشاگری‌ها علیه شفر، حالا به سراغ دو ستاره استقلال رفته و رقم باورنکردنی درخواستی آنها برای تمدید قرارداد را با رسانه‌ها در میان گذاشته است. البته که در شرایط عادی، مدیری که اسرار باشگاه را فاش می‌کند، مسائل خصوصی تیم را در رسانه‌ها به زبان می‌آورد و حتی مکالمه‌های کاملا خصوصی را در معرض دید دوربین‌ها قرار می‌دهد، بی‌درنگ باید برکنار شود و حتی طعم برخورد قضایی را بچشد اما از مدت‌ها قبل، شرایط استقلال «عادی» نیست و شاید چنین رفتارهایی در نهایت به سود باشگاه تمام شوند. در پنجره نقل و انتقالات تابستانی، توپ همیشه در زمین بازیکن‌ها بوده و آنها هر طور که خواسته‌اند با باشگاه رفتار کرده‌اند اما بد نیست یک بار نیز توپ در زمین مدیران باشگاه باشد و آنها بتوانند با استفاده از اهرم فشار هوادارها، به ستاره‌ها فشار بیاورند و آنها را وادار به عقب‌نشینی کنند. چهره‌هایی مثل سیدحسین حسینی و وریا غفوری، نفرات مهمی برای استقلال هستند اما قرارداد هر دو نفر همین روزها به پایان رسیده و رقم درخواستی آنها برای ماندن در باشگاه، باورنکردنی به نظر می‌رسد. ارقامی که تا دیروز به تنهایی برای بستن یک تیم کافی بودند، حالا قرار است به تنهایی در حساب یک بازیکن بروند.

‌اظهارنظر تازه علی خطیر، نشان می‌دهد که سیدحسین حسینی برای بقا در استقلال شرط مهمی گذاشته است. این گلر جوان اعلام کرده که تنها در صورت جدایی رحمتی، درون دروازه آبی‌ها خواهد ایستاد. در واقع جدایی غریبانه کاپیتان استقلال، نتیجه همین شرط بوده است. سیدحسین تا همین جا به هدفش رسیده و حالا دیگر بدون رقیب روی خط دروازه استقلال خواهد ایستاد. با این روند او می‌تواند پیراهن تیم ملی را نیز به دست بیاورد. باشگاه تا همین‌جا مقابل این بازیکن کرنش کرده و شرط او را پذیرفته اما با این وجود سیدحسین برای امضای قرارداد دو ساله با استقلال، رقم 6 میلیارد تومان را پیشنهاد داده است. او بر اساس کدام عملکرد، چنین توقع مالی حیرت‌انگیزی از باشگاه دارد؟ او در فصل گذشته تنها 18 بازی برای استقلال انجام داده و در بیشتر هفته‌های فصل، نیمکت‌نشین مهدی رحمتی بوده است. او فصل گذشته تنها 13 بار در رقابت‌های لیگ، چهار بار در لیگ قهرمانان آسیا و یک بار در جام حذفی برای استقلال به میدان رفت. او در 13 تجربه لیگ برتری لیگ هجدهم، هفت کلین‌شیت داشت و هفت بار نیز دروازه‌اش باز شد. آماری به مراتب ضعیف‌تر از مهدی رحمتی که در 17 مسابقه، تنها 6 گل دریافت کرده بود. علاوه بر آمار، حسینی در چند سال اخیر حواشی بسیار زیادی برای تیمش ساخته و بارها استقلال را تهدید به جدایی کرده است. آیا پرداخت 6 میلیارد برای چنین بازیکنی، منطقی به نظر می‌رسد؟ وریا غفوری نیز برای امضای قرارداد سه ساله با باشگاه، رقم 9 میلیارد تومان را درخواست کرده است. جالب اینکه این بازیکن فصل گذشته به جای قرارداد یک میلیاردی، از استقلال یک خودرو تحویل گرفت و ارزش این خودرو ناگهان در بازار چند برابر شد. ظاهرا حالا غفوری انتظار دارد که رقم جدید قراردادش با افزایش قیمت‌ها هماهنگ شود! سوال بزرگ اینجاست که اصلا چرا باشگاه استقلال باید به دنبال تمدید سه ساله قرارداد با یک بازیکن 31 ساله باشد؟ چرا بازیکنی که در چند فصل گذشته دائما مصدوم شده، باید یک قرارداد بلندمدت به دست بیاورد؟

اگر رقم پیشنهادی سیدحسین و وریا برای ماندن در استقلال «معقول» و منطقی بود، آنها به این اندازه از افشای آن عصبانی نمی‌شدند و مصاحبه‌های تندی علیه خطیر انجام نمی‌دادند. گران شدن دلار، افزایش دستمزد مهره‌های خارجی و وضعیت اقتصادی امروز کشور، نباید موجب شود که آنها نیز رقم‌هایی افسانه‌ای برای امضای قرارداد دریافت کنند. اگر هم این اتفاق رخ بدهد، هوادارها در زمین انتظار متفاوتی از این نفرات خواهند داشت و دیگر به سادگی از عملکرد آنها راضی نخواهند شد.