آریا طاری

«بلاتکلیفی» قصه تکراری استقلال در تابستان این سال‌ها به شمار می‌رود. فصل گذشته مدت‌ها انتظار برای بازگشت تیام و جپاروف بی‌نتیجه ماند و سرانجام آبی‌ها با تیمی که نسبت به فصل قبلی شلوغ‌تر اما ضعیف‌تر شده بود، لیگ را آغاز کردند. این فصل نیز اوضاع تغییر چندانی نداشته است. مدیران باشگاه از یک طرف در حال مذاکره طولانی با استراماچیونی هستند و از سوی دیگر شنیده می‌شود که فرهاد مجیدی فهرست بازیکنان مدنظرش را به فتحی تحویل داده است. استقلال هنوز برای بستن تیم خود و شروع به موقع تمرین‌ها زمان دارد اما اگر روند فعلی همچنان ادامه داشته باشد، همان داستان فصل گذشته برای این تیم تکرار می‌شود.

آن‌چه در باشگاه استقلال برای «اللهیار صیادمنش» اتفاق افتاد، درست همان روندی است که باید در باشگاه‌های ایرانی جدی گرفته شود. اللهیار به عنوان یک مهره کم‌سن‌وسال و بااستعداد جذب شد، باشگاه فرصت کافی برای دیده شدن و پیشرفت کردن را در اختیار این مهاجم قرار داد، با پذیرفتن پیشنهاد خارجی به پیشرفت بیشتر او کمک کرد و البته درآمد قابل توجهی را نیز به دست آورد. تیم‌های باشگاهی در ایران، عملا هیچ فرصتی برای کسب درآمد ندارند و اگر درآمد فروش بازیکنان را نیز از دست بدهند، با مشکلات بزرگی روبه‌رو خواهند شد. با این وجود بعید به نظر می‌رسد به جز اللهیار، استقلال این فصل ترانسفر سودمند دیگری داشته باشد. چراکه قرارداد بسیاری از ستاره‌ها با باشگاه به پایان رسیده و مدیران باشگاه فعلا توجهی به تمدید قراردادها از خودشان نشان نداده‌اند. به نظر می‌رسد تابستان امسال، مقطع پررفت و آمدی در باشگاه استقلال باشد. چراکه فصل گذشته با پدیده «پندارتایم» آبی‌ها نفرات بسیار زیادی جذب کردند اما بیشتر این نفرات، برای تیم مفید نبودند. گرو و نویمایر خیلی زود در مسیر جدایی قرار گرفتند. چرا که نمی‌توانستند به استقلال کمک کنند. به نظر می‌رسد سرنوشت این دو بازیکن خارجی، در انتظار چند مهره دیگر نیز باشد. به جز اللهیار که فصل جدید را در سوپرلیگ ترکیه آغاز خواهد کرد، خسرو حیدری رسما بازنشسته شده و استوک‌ها را آویزان کرده است، روزبه چشمی نیز راهی لیگ قطر شده و در باشگاه الاهلی توپ خواهد زد. در واقع تا همین‌جا، جدایی سه بازیکن از استقلال قطعی شده و فهرست مازاد فرهاد مجیدی نیز جدایی چند بازیکن دیگر را در پی خواهد داشت.

پس از یک نیم‌فصل حضور در استقلال، «ایسما» نیز قراردادش را با این باشگاه فسخ کرده است. او عملکرد چندان بدی در جمع آبی‌ها نداشت و بازی‌های خوب زیادی برای تیمش انجام داد. ایسما برای مدتی در سمت چپ خط حمله قرار گرفت و سپس به نوک حمله منتقل شد. او در شرایطی به استقلال رسید که به لحاظ بدنی، کاملا از وضعیت ایده‌آل دور بود اما به تدریج در فوتبال ایران آمادگی‌اش را به دست آورد. مهاجم 27 ساله آفریقایی، در 17 مسابقه لیگ و آسیا با پیراهن استقلال، سه گل به ثمر رساند و یک پاس گل داد. آماری که برای او چندان قابل قبول به نظر نمی‌رسد. به احتمال بسیار زیاد، «منشا» هم به همین سرنوشت دچار خواهد شد. او که با یک قرارداد جنجالی راهی استقلال شده بود، در این تیم کیفیت چندانی از خودش به نمایش نگذاشت و فرهاد مجیدی نیز از همان ابتدا، علاقه‌ای به این مهاجم نیجریه‌ای نداشت. گادوین به جز فولاد، به هیچ تیم دیگری گل نزد و جالب اینجاست که در طول این فصل، با پرسپولیس نیز تنها دروازه فولاد را باز کرده بود. با جدایی این بازیکن، به نظر می‌رسد مرتضی تبریزی حداقل برای یک فصل دیگر در استقلال حفظ شود. چراکه مجیدی به بازی این مهاجم اعتقاد نسبتا زیادی دارد. داستان روح‌ا... باقری اما کمی پیچیده به نظر می‌رسد. او ناگهان به سکوها تبعید شد و مدت زیادی دور از تیم بود اما در بازگشت به ترکیب، ارزش‌هایش را ثابت کرد. با این وجود مرتضی آقاخان پس از سپری کردن دوران طولانی مصدومیت، دوباره آماده بازی برای استقلال شده و به نظر می‌رسد بازگشت مرتضی، به معنای جدایی باقری از این مجموعه باشد. «پژمان منتظری» دیگر مهره سرشناسی است که در آستانه جدایی از استقلال قرار گرفته و با انتشار یک پست در اینستاگرام، از بی‌میلی باشگاه به تمدید قراردادش صحبت کرده است. فرشاد محمدی‌مهر و میثم تیموری نیز نتوانستند در این فصل برای استقلال موثر باشند و این دو نفر نیز احتمالا قربانی تغییرات خواهند شد. درباره طارق همام نیز حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد و بعید نیست که او نیز پس از مشکلاتی که با فرهاد داشته، به طرف درهای خروجی هدایت شود.