تقسیم حیرت در نقش جهان!

در فاصله‌ای نزدیک با یکی از حساس‌ترین دیدارهای این فصل فوتبال ایران، هنوز حرف و حدیث‌ها در مورد تقسیم سکوهای نقش‌جهان برای میزبانی از مسابقه سپاهان و پرسپولیس ادامه دارد. سازمان لیگ ناگهان چند روز قبل از قانون اختصاص ۵۰ درصد سکوها به هر دو تیم در آئین‌نامه خبر داد اما همان‌طور که انتظار می‌رفت، اصفهانی‌ها این موضوع را نپذیرفتند و پیشنهاد جایگزین خودشان را برای این تقسیم مطرح کردند. دیدار نیمه‌نهایی جام حذفی، فردا در اصفهان برگزار می‌شود و تنش‌های میان دو باشگاه، نگرانی‌های زیادی در مورد سلامتی تماشاگرها و امنیت سکوها به وجود آورده است.

برای اولین بار در همه این سال‌ها، سازمان لیگ فوتبال ایران ناگهان در آستانه دیدار نیمه نهایی جام حذفی از بندی دیده‌نشده در آئین‌نامه برگزاری این تورنمنت رونمایی کرد. در حالی که در چند فصل قبلی همواره تیم میزبان یک مسابقه در جام جذفی 90 درصد سکوها را در اختیار داشت، ناگهان سازمان لیگ از قانون تقسیم 50 درصدی سکوهای نقش‌جهان میان هواداران سپاهان میزبان و پرسپولیس مهمان خبر داد. هضم این موضوع از آن‌ جهت دشوار به نظر می‌رسید که حتی در همین فصل نیز تیم‌های مهمان نیمی از سکوهای ورزشگاه میزبان را در جام حذفی در اختیار نداشته‌اند. 

دیدار برگشت پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر، حدود 300 مصدوم داشت. در آن مسابقه راننده‌های آمبولانس پرکارتر از سنگربان‌های دو تیم بودند. حالا مصاحبه‌های مداوم دو باشگاه علیه هم و تنش‌های شکل گرفته میان دو تیم، می‎‌تواند نگرانی‌های تازه‌ای در خصوص مسابقه فردا به وجود بیاورد

در واقع این قانون در آئین‌نامه وجود داشته اما همیشه مسکوت مانده و حالا درست در آستانه یک بازی بزرگ و حساس، از آن رونمایی شده است. در درجه اول به نظر می‌رسد چنین قانونی، تنها مختص فوتبال ایران و زاییده تدابیر خاص سازمان لیگ فدراسیون فوتبال است. در کشوری مثل انگلستان نیز دیدارهای جام حذفی به صورت تک‌بازی برگزار می‌شوند اما به هیچ وجه خبری از نصف کردن سکوها نیست. چرا که در این صورت دیگر عملا اهمیت میزبانی از بین خواهد رفت. سپاهانی‌ها در مرحله قبلی جام حذفی مهمان مس کرمان بودند و تنها بخش کوچکی از سکوها را در اختیار داشتند. آن‌ها انتظار دارند این روند در ادامه جام نیز دنبال شود و پرسپولیسی‌ها در نقش جهان درست به اندازه تیم خودشان، طرفدار نداشته باشد. مدیران باشگاه در روزهای گذشته حتی تهدید به استعفا نیز کرده‌اند و به نظر می‌رسد این مسابقه به تنهایی به اندازه تمام فصل، حاشیه و بحران در خود دارد.  

سازمان لیگ فوتبال ایران علاوه بر وضع یک قانون عجیب و نه چندان منطقی، حالا مشکل بزرگ دیگری را نیز پشت سر می‌گذارد. آن‌ها از برش لازم برای «اجرای» این قانون برخوردار نیستند و نمی‌توانند به تنهایی در مورد آن تصمیم بگیرند. اگر سازمان لیگ قدرت اجرای چنین قانونی را ندارد، اصلا چرا آن را وضع کرده است؟ و اگر این نهاد چنین قانونی وضع کرده، چرا به دنبال راهی برای مجاب کردن باشگاه‌ها به اجرای آن نبوده است؟ شورای تامین اصفهان با تقسیم سکوها به صورت مساوی با تقسیم سکوها مخالفت کرده و آمادگی‌اش را برای اختصاص 10 درصد ظرفیت ورزشگاه به پرسپولیس نشان داده است. با این وجود در نهایت قرار شده درست بین 2 عدد 10 و 50 در نظر گرفته شود و پرسپولیسی‌ها صاحب 30 درصد ظرفیت سکوهای نقش‌جهان در روز برگزاری بازی شوند. در واقع یکی از مهم‌ترین مسائل روز فوتبال ایران با «کدخدامنشی» حل شده و جالب اینجاست که پرسپولیسی‌ها با اشاره به قانون، از این تقسیم جدید راضی نیستند. 

شورای تامین اصفهان تاکید دارد که با تقسیم یکسان سکوها، نمی‌تواند امنیت را در استادیوم برقرار کند. اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، پس مسابقه باید به شهر دیگری منتقل شود. چرا که در تقسیم هفتاد-سی نیز تضمینی برای برقراری امنیت وجود نخواهد داشت. کمک گرفتن باشگاه سپاهان از شورای تامین استان برای برنده شدن در دوئل خارج از زمین، شروع یک بدعت غلط روی یک قانون غلط خواهد بود. چرا که بدون تردید از فصل آینده، تیم‌ها حاضر نمی‌شود نیمی از سکوها را در اختیار تیم مهمان قرار بدهند و شورای تامین استان را نیز بهانه خواهند کرد. 

آیا پس از ماجراهای این چند روز، پرسپولیسی‌ها در صورت میزبانی از سپاهان در جام حذفی سال آینده، نصف سکوهای آزادی را به این حریف خواهند داد؟ به نظر می‌رسد سازمان لیگ باید از همین حالا به دنبال اصلاح این قانون باشد. چرا که این نهاد سازوکار لازم برای اجرای آن را در فوتبال ایران ندارد. 

دیدار برگشت پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر، چیزی حدود 300 مصدوم داشت. در آن مسابقه نه چندان جذاب، راننده‌های آمبولانس پرکارتر از سنگربان‌های دو تیم بودند. حالا مصاحبه‌های مداوم دو باشگاه علیه هم و تنش‌های شکل گرفته میان دو تیم، می‎‌تواند نگرانی‌های تازه‌ای در خصوص مسابقه فردا به وجود بیاورد. 

جالب اینجاست که مدیران، مربیان و بازیکنان دو تیم نیز به هیچ وجه تلاشی برای کاهش این تنش‌ها از خودشان نشان نمی‌دهند و تنها اوضاع این دشمنی را وخیم‌تر می‌کنند. 

با این روند بعد نیست که شاهد اتفاقاتی تلخ میان هواداران دو باشگاه در نقش‌جهان باشیم. نبرد پرسپولیس و سپاهان، همیشه جذابیت‌های فوتبالی قابل توجهی داشته و فردا در اصفهان نیز، باید همه راه‌ها به فوتبال ختم شود. به وجود آمدن تنش روی سکوها، قبل از هر چیز فوتبال را خواهد کشت.