متخصص تبریز!

دو سال قبل، برانکو ایوانکوویچ قهرمانی لیگ برتر را با شکست دادن ماشین‌سازی در تبریز قطعی کردند. این تیم حالا شانس خوبی دارد که با کنار زدن تراکتورسازی، برای دومین بار در تبریز به قهرمانی لیگ برتر نزدیک شود. آمار این مربی برابر تیم‌های تبریزی، خارق‌العاده به نظر می‌رسد. شکست دادن تراکتور، ماشین و گسترش فولاد تبریز هیچ‌وقت یک ماموریت دشوار برای پروفسور نبوده است.

 آریا رهنورد

تا چند هفته قبل، به نظر می‌رسید جدال تراکتورسازی و پرسپولیس در تبریز «فینال» لیگ برتر باشد و یکی از این دو تیم را به جام قهرمانی نزدیک کند اما شکست‌های متوالی تیم لیکنز، اوضاع را کاملا تغییر داد. تیمی که با سرمربی بلژیکی هرگز شکست نخورده بود، بعد از واگذار کردن نتیجه به سپیدرود رشت یک تحول منفی را تجربه کرد. آنها پس از باختن به سپیدرود، در جدال خانگی با پیکان نیز نتیجه را واگذار کردند و برای تکمیل روزهای ناامیدکننده در لیگ برتر، در نبرد با ذوب آهن اصفهان نیز زانو زدند. تراکتور حالا هفت امتیاز عقب‌تر از تیم صدرنشین است و به نظر می‌رسد دیگر شانسی برای قهرمانی لیگ برتر نخواهد داشت. این تیم اما هنوز می‌تواند برای رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا رقابت کند. جدال امروز، آخرین بازی بزرگ تراکتورسازی در این فصل خواهد بود و پیروزی در آن برای قرمزهای تبریز اهمیت زیادی دارد. در سمت مقابل اما تیم برانکو با اختلاف پنج امتیازی نسبت به جدی‌ترین رقیبش در جدول، تا حدودی از قهرمانی لیگ اطمینان دارد و برای کامل کردن روزهای خوب گذشته، به دنبال پیروزی در تبریز است. آمار سرمربی کروات قرمزها برابر تیم‌های تبریزی لیگ برتر در این چهار سال، کاملا درخشان است. او 17 بار با تیم‌هایی از تبریز در لیگ برتر روبه‌رو شده و تنها یک بار طعم شکست برابر این تیم‌ها را چشیده است. پروفسور 12 پیروزی و چهار تساوی مقابل این تیم‌ها را در کارنامه دارد. او در دیدارهای بیرون از خانه با تیم‌های تبریزی نیز نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کرده است.

 برانکو 17 بار با تیم‌هایی از تبریز در لیگ برتر روبه‌رو شده و تنها یک بار طعم شکست برابر این تیم‌ها را چشیده است. پروفسور 12 پیروزی و چهار تساوی مقابل این تیم‌ها را در کارنامه دارد

اولین تجربه رویارویی برانکو ایوانکوویچ با تیم‌های تبریزی، اواخر لیگ چهاردهم رقم خورد. پروفسور و تیمش برای بازی با گسترش فولاد به تبریز رفتند و با درخشش جابر انصاری، نتیجه را به حریف واگذار کردند. در هفته‌های پایانی این فصل، این مسابقه برای هر دو تیم تا حدود زیادی تشریفاتی بود. تا امروز، این اولین و آخرین باخت پروفسور برابر تیم‌های تبریزی لیگ برتر بوده است. تیم برانکو در هفته هفتم لیگ برتر پانزدهم، برای دومین بار به تبریز سفر کرد و با تراکتورسازی مسابقه داد. قرمزهای پایتخت کاملا در بحران به سر می‌بردند اما به کمک ضربه پنالتی جری بنگستون، بحران را پشت سر گذاشتند و سه امتیاز حساس را تصاحب کردند. اواخر همان فصل، پرسپولیس دوباره در تبریز حاضر شد و این بار شاگردان فراز کمالوند در گسترش فولاد را با نتیجه چهار بر دو شکست داد. در لیگ شانزدهم نیز در تبریز همه چیز بر وفق مراد برانکو و تیمش پیش رفت. آنها در هفته سوم مهمان گسترش فولاد بودند و به نظر می‌رسید کار سختی برای رسیدن به سه امتیاز بازی دارند اما اشتباه مرگبار فرناندو د خسوس روی سانتر وحید امیری، پرسپولیس را به همه امتیازهای این نبرد رساند. دو هفته بعد پرسپولیس دوباره راهی تبریز شد و این بار مقابل تراکتورسازی قرار گرفت. این جدال با تساوی بدون گل میان دو تیم به پایان رسید. بهترین اتفاقی که تا امروز در تبریز برای پرسپولیس رخ داده اما به هفته بیست و هفتم لیگ برتر شانزدهم برمی‌گردد. جایی که آنها با گل‌زنی علی علیپور و مهدی طارمی، ماشین‌سازی را از پیش رو برداشتند تا برای اولین بار بعد از 9 سال، جام قهرمانی را از آن خودشان کنند. پرسپولیس در لیگ هفدهم هم 6 امتیاز از 6 امتیاز ممکن را در تبریز تصاحب کرد. آنها با درخشش گادوین منشا و کمال کامیابی‌نیا تراکتورسازی را با نتیجه دو بر یک در تبریز از پیش رو برداشتند و گسترش فولاد را نیز با نتیجه فوق‌العاده سه بر صفر در زمین حریف شکست دادند. علیپور، فرشاد احمدزاده و مهدی طارمی گل‌زنان تیم پروفسور در آن مسابقه به شمار می‌رفتند.

هفت پیروزی، یک تساوی و تنها یک شکست در 9 مسابقه خارج از خانه با تبریزی‌ها، قدرت تیم برانکو در تبریز را عیان می‌کند. آنها با اعتماد به نفس بسیار خوبی به سراغ دیدار حساس با تراکتورسازی خواهند رفت. یک پیروزی دیگر، شاید تنها فاصله میان آنها و سومین قهرمانی پیاپی‌شان در رقابت‌های لیگ برتر باشد. به نظر می‌رسد حتی یک نتیجه تساوی نیز برای قهرمانی این تیم در لیگ کافی خواهد بود. به همین خاطر بعید نیست قرمزهای پایتخت با نقشه‌هایی محافظه‌کارانه به استقبال این جدال بروند. درست بر عکس تراکتورسازی که دیگر هیچ چیزی برای از دست دادن ندارد و باید با تمام قدرت برای شکست دادن پرسپولیس به زمین برود. اگر حساسیت‌ها و جو ورزشگاه اجازه بدهند، این جدال می‌تواند یکی از بهترین نبردهای این فصل لیگ برتر باشد.