آبی‌تر از پارسال

استقلال با پیروزی مقابل نفت‌آبادان 21‌ امتیازی شد تا کمی به آینده امیدوار شود. استقلال در این فصل 13‌ بازی لیگ برتری برگزار کرده که حاصل آن پنج برد، شش تساوی و دو باخت بوده است. آبی‌پوشان پایتخت در این 13‌ بازی، 13‌ گل زده‌اند و شش گل خورده‌اند. همین آمار نشان می‌دهد استقلال در مقایسه با فصل گذشته عملکرد بهتری در لیگ برتر داشته است. آبی‌ها که امسال از 13‌ بازی 54‌ درصد امتیازات ممکن را جمع کرده‌اند، سال گذشته 41‌ درصد امتیازات 13‌ بازی اول را گرفته بودند. استقلالی‌ها از 13‌ بازی ابتدایی فصل قبل، چهار برد، چهار تساوی و پنج باخت کسب کردند تا در پایان این تعداد بازی صاحب 16‌ امتیاز باشند. آبی‌پوشان سال گذشته با هدایت منصوریان، درموت و شفر، در 13‌ بازی ابتدایی هشت گل زدند و 9‌ گل خوردند تا با تفاضل گل منفی یک به رده نهم جدول سقوط کنند. استقلال سال گذشته با این شروع ناامیدکننده در نیم‌فصل دوم تا آستانه نایب‌قهرمانی پیش رفت اما در نهایت با رتبه سومی فصل را به پایان رساند. باید دید امسال شفر می‌تواند با شروع بهتری که در مقایسه با فصل گذشته داشته، استقلال را به جمع مدعیان برساند یا خیر. سرمربی آلمانی آبی‌ها برای رسیدن به این هدف، حساب ویژه‌ای روی عملکرد مدیران استقلال در فصل نقل‌ و‌ انتقالات باز کرده است.


قرمز کمرنگ

پرسپولیس با دستان خالی از پس ماشین‌سازی هم برآمد تا مجموع امتیازاتش در فصل جاری به 24‌ امتیاز برسد. تیم برانکو امسال 12‌ بازی در لیگ برتر انجام داده که حاصلش شش برد و شش تساوی بوده است. تیم شکست‌ناپذیر برانکو در فصل جاری، 12‌ گل زده و تنها چهار گل خورده تا کماکان امید زیادی به دفاع از عنوان قهرمانی‌اش داشته باشد. همین آمار نشان می‌دهد پرسپولیس حداقل در مقایسه با 12‌ بازی ابتدایی فصل گذشته، عملکرد ضعیف‌تری داشته و سه امتیاز کمتر جمع کرده است. پرسپولیس در پایان هفته دوازدهم فصل گذشته، هشت برد در کارنامه داشت و در سه بازی هم تن به تساوی داده بود. البته پرسپولیس برانکو در 12‌ هفته ابتدایی فصل گذشته، یک‌ شکست هم در کارنامه داشت. تیم برانکو فصل گذشته 21‌ گل در 12‌ بازی اول زد، یعنی 9‌ گل بیشتر از امسال! تیم برانکو سال گذشته شش گل هم در 12‌ بازی خورد تا صاحب تفاضل گل مثبت 15 شود. پرسپولیس در پایان هفته دوازدهم فصل گذشته، صدرنشین لیگ برتر بود و با تیم دوم جدول دو امتیاز فاصله داشت. مهم‌تر اینکه پرسپولیس فصل پیش بازی هفته سیزدهمش را هم با برد پشت سر گذاشت و 30‌ امتیازی شد. پرسپولیس برانکو سال گذشته 75‌ درصد امتیازات ممکن در 12‌ بازی اول را جمع کرد و این در حالی است که امسال تیم این مربی 67‌ درصد امتیازات را کسب کرده است.


رکوردداران

دروازه پارس جنوبی جم بعد از 315 دقیقه باز شد تا این تیم در رسیدن به رکوردهای بالاتر ناکام بماند. پارس جنوبی شنبه میزبان تراکتور بود و در حالی که بازی تا دقایق پایانی بدون گل پیش می‌رفت در دقیقه 77 کاشته مهدی‌پور بعد از برخورد به خط دفاعی درون دروازه رحمان احمدی پیچید. به این ترتیب دروازه جمی‌ها بعد از 315 دقیقه باز شد که این ششمین حدنصاب برتر این فصل در زمینه بسته نگه داشتن دروازه است. بهترین رکوردهای بسته نگه داشتن دروازه در این فصل به ترتیب متعلق به استقلال تهران (436 دقیقه)، پدیده (417 دقیقه)، ماشین‌سازی (404 دقیقه)، پرسپولیس (383 دقیقه) و پدیده (325 دقیقه) بوده است. در حال حاضر استقلال 279 دقیقه و تراکتورسازی 243 دقیقه است گل نخورده‌اند و در هفته آینده می‌توانند به این رکوردها نزدیک شوند. به این نکته هم باید اشاره داشت که مهدی رحمتی این هفته با بسته نگه داشتن دروازه‌اش مقابل نفت آبادان تعداد کلین‌شیت‌های خود در این فصل را به هشت رساند تا فاصله‌اش را با رقبای اصلی حفظ کند. دروازه‌بان شماره‌ یک استقلال در 13 بازی استقلال فقط دو بار جای خود را به حسینی داده و 11 بار به میدان رفته که حاصل این 11 بازی، هشت کلین‌شیت برای او و استقلال بوده است. رحمتی با این آمار عالی، رکورددار لیگ هجدهم در جمع دروازه‌بان‌ها است.