علیه طلسم آزادی!

استقلال و نفت آبادان امروز در حالی به مصاف هم می‌روند که هر دو طلسم‌های بزرگی برای شکستن در این فصل دارند. تیم میزبان نبرد امروز، در لیگ هجدهم فقط یک مسابقه خانگی را با پیروزی پشت سر گذاشته و تیم مهمان نیز در همه هفته‌های لیگ فقط یک برد را جشن گرفته است. سرجیو و شفر هنوز باید بخش زیادی از مشکلات تیم‌شان را حل کنند اما این دوئل تمام‌خارجی، می‌تواند جذابیت‌های زیادی به همراه داشته باشد.

آریا طاری

وینفرد شفر و تیمش، فصل گذشته در دیدارهای خانگی فوق‌العاده بودند اما در فصل جدید، هنوز شباهتی به تیم فصل گذشته نداشته‌‌اند. تیمی که در آزادی همه رقبا را از دم تیغ می‌گذراند و به هیچ حریفی مجال نفس‌کشیدن نمی‌داد. آبی‌ها این فصل در همین استادیوم یک شکست سنگین را مقابل السد قطر تجربه کردند و عملا در پایان همان بازی از لیگ قهرمانان آسیا کنار رفتند. این تیم در همین استادیوم از جام حذفی نیز خارج شد تا در یک بازه زمانی کوتاه، چند خاطره ناامیدکننده را در خانه پشت سر بگذارد. در لیگ برتر نیز اوضاع دیدارهای خانگی بر وفق مراد استقلال نبوده است. از چهار پیروزی آبی‌ها در لیگ برتر، سه پیروزی بیرون از خانه به دست آمده و تراکتورسازی تنها تیمی به شمار می‌رود که این فصل در ورزشگاه آزادی، نتیجه را به تیم شفر واگذار کرده است. در واقع این تیم از هفته سوم به بعد، هرگز در ورزشگاه خودش به برتری نرسیده و همیشه دیدارها را با تساوی و یا شکست تمام کرده است. ماجرا وقتی نگران‌کننده‌تر می‎شود که بدانیم استقلال به جز همان مسابقه با تراکتورسازی، در همه جدال‌های خانگی‌اش در لیگ هجدهم حتی یک گل نیز به ثمر نرسانده است. خط حمله استقلال در آزادی موفق نشده دروازه پیکان، فولاد، پرسپولیس و سپاهان را باز کند. در چند مقطع مختلف، پیروزی بیرون از خانه تیم وینفرد شفر را نجات داده اما حالا دیگر زمان جنگیدن با طلسم ورزشگاه آزادی است. استقلال پس از ناکامی در به ثمر رساندن گل در ورزشگاه خانگی در سه مسابقه گذشته، این بار با انگیزه‌های زیادی برای مسابقه با نفت آبادان مهیا خواهد شد. مرتضی تبریزی که ناگهان از فهرست دیدار با استقلال خوزستان جا مانده بود، به خوبی می‌داند که زمان زیادی برای اثبات توانایی‌هایش در ترکیب استقلال ندارد. درست مثل الحاجی‌ گرو که در حضور 90 دقیقه‌ای در دیدار هفته گذشته باز هم چندان موثر نشان نداد و نتوانست میان خودش و انتقادها فاصله‌ای به وجود بیاورد. اللهیار صیادمنش و مهدی قائدی، همچنان در انتظار فرصتی دوباره به سر می‌برند و روح‌ا... باقری، قصد دارد نشان بدهد که به شکل «تصادفی» تبدیل به مرد اول خط حمله استقلال نشده است.

به دست آوردن 13 امتیاز در 13 مسابقه، همه حقایق در مورد نفت آبادان را افشا می‌کند. آنها «تیم تساوی» هستند و اساسا نباختن را به تلاش برای برنده‌ شدن ترجیح می‌دهند. این تیم در 13 هفته گذشته 10 بار به نتیجه مساوی رسیده و به صورت مشترک با ماشین‌سازی از این حیث رکورددار است. نفت اولین پیروزی این فصلش را در هفته نهم تجربه کرد و پس از آن دوباره از مدار پیروزی خارج شد. آنها در طول فصل هرگز یک دیدار خارج از خانه را با برد به پایان نبرده‌اند و امروز فرصت باطل کردن این طلسم را در اختیار دارند. برزیلی‌های لیگ برتر در چهار مسابقه متوالی گذشته با پارس جنوبی، فولاد خوزستان، نفت مسجدسلیمان و نساجی قائمشهر به تساوی رسیده‌اند. برای آنها فرقی نمی‌کند که در کدام شهر روبه‌روی کدام تیم قرار بگیرند. این تیم در هر شرایطی به جست‌وجوی تساوی محبوبش خواهد رفت. مصدومیت جاسم کرار، مهم‌ترین نگرانی نفتی‌ها قبل از برخورد با استقلال است. با این وجود شنیده می‎شود این بازیکن با تلاش کادر پزشکی باشگاه، برابر یکی از تیم‌های سابقش در فوتبال ایران به میدان خواهد رفت. آخرین تجربه حضور نفت برای مسابقه با استقلال در ورزشگاه آزادی به یک شکست تحقیر‌آمیز مقابل پسران شفر ختم شد اما این باشگاه فصل گذشته در همین استادیوم، پرسپولیس را از جام حذفی کنار زد و ثابت کرد که توانایی انجام کارهای بزرگ را در ورزشگاه آزادی دارد. نفت درست در میانه‌های جدول لیگ برتر قرار گرفته و به ازای هر بازی، به صورت میانگین یک امتیاز به دست آورده است.

آبادانی‌ها هفته گذشته با شلیک ثانیه‌های پایانی میلاد جهانی، از شکست خانگی برابر نساجی گریختند. استقلال نیز با تنها گل روح‌ا... باقری، توانست استقلال خوزستان را شکست بدهد. آرامش نسبی در هر دو باشگاه برقرار است اما جدال امروز می‌تواند همه چیز را تغییر بدهد. آبی‌ها به جز پیروزی، با هیچ نتیجه دیگری راضی نمی‌شوند و نفت که در طول فصل متخصص ضربه زدن به تیم‌های بزرگ بوده، بدون تکرار این اتفاق هویتش را در خطر خواهد دید. آنها فصل گذشته شانس صعود به فینال جام حذفی را در تقابل با استقلال از دست دادند و حالا به دنبال انتقام گرفتن از تیم میزبان هستند. صنعت و استقلال، مثل همیشه برای دوئلی جذاب و پرماجرا آماده می‌شوند. نبردی که شاید یکی از بهترین مسابقه‌های این هفته لیگ را رقم بزند.