آریا رهنورد

پرسپولیس در شرایطی برای نبرد با ماشین‌سازی تبریز آماده می‌شود که آخرین خبرها از اردوی باشگاه برای طرفداران این تیم وحشت‌آور به نظر می‌رسد. مهره‌های پرسپولیس پشت سر هم مصدوم می‌شوند و زیر فشار سنگین این هفته‌ها، کمر خم می‌کنند. این بازیکن‌ها دیر یا زود دوباره برمی‌گردند و در ترکیب قرار می‌گیرند اما شاید امتیازهای از دست رفته، به این سادگی قابل بازگشت نباشند. یک هفته بعد از مسابقه جنجالی با تراکتور، تیم برانکو این بار در تبریز با شاگردان رضا مهاجری روبه‌رو خواهد شد. قبل از جدال امروز، وضعیت اردوی پرسپولیس «بحرانی» به نظر می‌رسد. آنها پشت سر هم بازیکنان‌شان را از دست می‌دهند و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، ناچار هستند از کادر پزشکی و تدارکات برای پر کردن جای خالی نفرات استفاده کنند. بزرگ‌ترین مشکل پرسپولیس برای مواجه شدن با حریف تبریزی، به کناره‌های خط دفاعی برمی‌گردد. حسین ماهینی و محمد انصاری از مدتی قبل با مصدومیتی سنگین روبه‌رو شده‌اند و دیگر نمی‌توانند در ادامه فصل برای باشگاه به میدان بروند. هر دو مهره جایگزین این نفرات نیز حالا با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کنند و در نتیجه جست‌وجوی برانکو برای انتخاب اولویت‌های «سوم» در سمت راست و چپ خط دفاعی آغاز شده است. شایان مصلح پس از آسیب‌دیدگی در جدال با تراکتورسازی، در فهرست نفرات پرسپولیس برای سفر به تبریز قرار ندارد و سیامک نعمتی که به جای ماهینی در سمت راست خط دفاعی قرار می‌گرفت در یکی از آخرین تمرین‌ها قبل از برخورد با ماشین آسیب دیده و این مسابقه را از دست داده است. در نتیجه به احتمال زیاد آدام همتی در سمت راست و محسن ربیع‌خواه در سمت چپ، از ابتدا در ترکیب تیم قرار خواهند گرفت. شجاع‌خلیل‌زاده و سیدجلال حسینی مثل همیشه در قلب خط دفاع قرار خواهند گرفت. آن هم در شرایطی که گفته می‌شود شجاع نیز با مصدومیتی جزئی مواجه شده و بعید نیست در این جدال نیز مصدوم شود. کمال کامیابی‌نیا، احمد‌نوراللهی بشار رسن، امید عالیشاه، علی علیپور و گادوین منشا، احتمالا گزینه‌های دیگر برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی پرسپولیس به شمار می‌روند. حالا که دوباره درگیری‌های لفظی پروفسور با کارلوس کی‌روش اوج گرفته، این مربی انگیزه‌های زیادی برای بازگشت به مسیر پیروزی دارد. پرسپولیس یکی از دو تیمی است که هنوز در لیگ برتر هجدهم شکست نخورده‌اند. آنها در 11 بازی گذشته، پنج پیروزی و 6 تساوی را تجربه کرده‌اند. آخرین پیروزی قرمزها در یک دیدار خارج از خانه در این فصل از لیگ برتر، به مسابقه هفته اول با پدیده مشهد برمی‌گردد. آنها در صورت رسیدن به دومین دیدار خارج از خانه فصل، با یک بازی کم‌تر بالاتر از تراکتورسازی خواهند ایستاد و در فاصله دو امتیازی سپاهان قرار خواهند گرفت.

میزبان امروز پرسپولیس نیز مثل خود این تیم، نفرات غایب نسبتا فراوانی دارد. ماشین‌سازی در این نبرد، مصطفی سالاری، محسن یوسفی و توحید غلامی را در اختیار نخواهد داشت. عزیز معبودی که در مسابقه قبلی از زمین اخراج شد نیز نمی‌تواند در این جدال تیمش را همراهی کند. در این شرایط رضا مهاجری برای رسیدن به نتیجه مطلوب، روی درخشش مهره‌های جوان ماشین حساب باز می‌کند. رضا خالقی‌فر نیز از بیشترین انگیزه برای درخشیدن در این جدال برخوردار خواهد بود. بازیکنی که زیر نظر برانکو برای پرسپولیس بازی می‌کرد اما در نهایت ناچار شد با وجود تمایل برانکو به تمدید قراردادش، این باشگاه را ترک کند. ماشین‌سازی تبریز، تبحر خارق‌العاده‌ای در مساوی گرفتن از رقبا دارد و برابر پرسپولیس نیز به احتمال زیاد با این هدف حاضر خواهد شد. این تیم در 6 هفته گذشته، به 6 تساوی متوالی دست پیدا کرده و از هفته ششم به بعد، در هیچ نبردی شکست نخورده است. ماشین‌سازی در این فصل تنها دو بار نتیجه را به رقبا واگذار کرده و با تصاحب 10 تساوی در 13 مسابقه، در کنار نفت آبادان رکورددار تساوی در لیگ برتر هجدهم محسوب می‌شود. از زمان ملحق شدن رضا مهاجری به تیم تبریزی، آنها هرگز نباخته‌اند و در هفت مساوی، یک پیروزی و 6 تساوی در کارنامه دارند. ماشین‌سازی صاحب پنجمین خط دفاع برتر این فصل لیگ برتر است. سبزهای تبریز تیم دهم جدول رده‌بندی لیگ برتر هستند و این شانس را دارند تا در پایان دیدارهای این هفته، به رده هفتم جدول نیز صعود کنند.

دوئل امروز بنیان‌دیزل، بین تیم‌هایی برگزار می‎شود که به لحاظ فنی، در وضعیت مطلوبی قرار دارند. ماشین‌سازی قبل از برخورد با سرخپوشان، سه تیم قدرتمند استقلال، سایپا و سپاهان را در سه هفته متوالی متوقف کرده و نشان داده که به سادگی مقابل هیچ تیمی تسلیم نمی‌شود. پرسپولیس نیز از ابتدای سال 94 به بعد، دیگر هرگز در تبریز شکست نخورده و امروز به دنبال حفظ این روند خواهد بود. به احتمال زیاد این نبرد با استقبال خوب تماشاگران تبریزی روبه‌رو خواهد شد. برخلاف تراکتورسازی، در ترکیب ماشین‌سازی فوتبالیست ژاپنی وجود ندارد اما بعید نیست پرچم ژاپن باز هم علیه پرسپولیس روی سکوها دیده شود!