صدرنشین نیمه

اگر فوتبال 45 دقیقه بود و تیم‌ها دیگر برای نیمه دوم وارد زمین نمی‌شدند الان صدرنشین لیگ‌برتر نه پدیده بود، نه سپاهان و نه حتی پرسپولیس و تراکتور! در جدول 45 دقیقه‌ای لیگ برتر، پارس‌جنوبی جم با 23 امتیاز از 13 بازی در صدر جدول قرار دارد و هفت بازی از این 13 بازی را در پایان نیمه اول برنده به رختکن رفته است. البته شاگردان تارتار این عنوان را تا حدود زیادی مدیون بازی عقب‌افتاده سپاهان هم هستند چون اگر سپاهان در بازی عقب‌افتاده‌اش فقط یک امتیاز هم بگیرد صدرنشینی را از چنگ پارس جنوبی خارج می‌کند. نفت آبادان و ماشین‌سازی هم از دیگر تیم‌های موفق در نیمه اول بازی‌ها هستند. دو تیمی که چهار بار برنده به رختکن رفته‌اند اما در نتایج نهایی هر کدام فقط یک برد دارند.


نیمه مربیان

اما اگر 45 دقیقه نیمه دوم (نیمه مربیان) را ملاک قرار دهیم پارس جنوبی، نفت آبادان و ماشین‌سازی -تیم‌های موفق نیمه اول- تا رتبه‌های ششم، چهاردهم و پانزدهم سقوط می‌کنند. به‌خصوص افت تیم‌های صنعت‌نفت و ماشین‌سازی قابل توجه است که هر دو در نیمه اول تفاضل مثبت دارند و در نیمه دوم این برتری را از دست می‌دهند. در جدول نیمه‌های دوم چهار رتبه بالای جدول دقیقا به همان ترتیبی است که در جدول اصلی لیگ می‌بینیم. یعنی پدیده، سپاهان، تراکتورسازی و پرسپولیس در پله‌های اول تا چهارم قرار دارند. این موضوع نشان می‌دهد گل‌های 45 دقیقه دوم تاثیر بیشتری روی نتیجه نهایی دارند تا گل‌های 45 دقیقه اول. جالب اینکه تراکتورسازی با 15 گل زده، گل‌زن‌ترین تیم در نیمه دوم بازی‌ها است.


رکورد دزدی

اگر خط دفاعی پدیده فقط یک نیمه دیگر مقاومت کند، رکورد بسته نگه داشتن دروازه در فصل جاری را از چنگ استقلال خارج خواهد کرد. خط دفاعی و دروازه‌بان استقلال تهران با بسته نگه داشتن دروازه این تیم به مدت 436 دقیقه بهترین رکورد لیگ هجدهم را تا این مقطع به ثبت رسانده‌اند. اما پدیده که از هفته هشتم به بعد دیگر گلی دریافت نکرده حالا با 390دقیقه در آستانه رسیدن به رکورد استقلال است. پدیده این هفته میزبان سپاهان است و دوئل حساس این دو تیم صدرنشین علاوه بر تاثیراتی که در صدر جدول دارد برای ثبت این رکورد هم به‌نوعی جذاب خواهد بود. پدیده اگر یک نیمه مقابل سپاهان مقاومت کند در دقیقه 46 از رکورد استقلال عبور خواهد کرد.