آینده با آیاندا!

برای هواداران استقلال، این فصل را می‌توان به قبل و بعد از تماشای بازی‌های آیاندا پاتوسی خلاصه کرد. ستاره تازه‌وارد البته هنوز تنها دو مسابقه را در تیمش پشت سر گذاشته و جدال‌های حساس زیادی در استقلال خواهد داشت اما درخشش خیره‌کننده او در اولین بازی‌ها برای تیم، یکی از دلایل مهم خوش‌بینی به آینده تیم شفر است. او در دو مسابقه، روی هر پنج گل استقلال تاثیر داشته و در حد و اندازه‌های یک سوپراستار ظاهر شده است.

آریا طاری

پس از قطعی‌ شدن انتقال پاتوسی به استقلال، تردیدهای زیادی در مورد کیفیت این بازیکن وجود داشت. فوتبالیستی که به سرعت از اروپا طرد شده و با وجود بازی در لیگ آفریقای جنوبی، به تیم ملی نه‌چندان سطح بالای این کشور دعوت نمی‌شود، نمی‌تواند یک «ستاره» تمام‌عیار باشد. با این وجود حضور آیاندا در اولین جلسه‌های تمرینی با استقلال، همه نگاه‌ها را در مورد او تغییر داد. شفر به اندازه‌ای از کیفیت پاتوسی راضی بود که حاضر نمی‌شد به هیچ قیمتی این بازیکن را از دست بدهد. پروسه ثبت رسمی قرارداد مرد شماره پنج استقلال، با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. به نظر می‌رسید او به لحاظ قانونی امکان ثبت قرارداد با تیم ایرانی را ندارد و از حداقل‌های کمیته نقل و انتقالات برای پیوستن به فوتبال ایران برخوردار نیست اما یک تبصره جدید از راه رسید و کمک کرد تا او به صورت قانونی برای آبی‌ها به میدان برود و بالاخره در دیدارهای رسمی نیز آفتابی شود. پاتوسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن نشان داد که ارزش صبر استقلال و مبارزه باشگاه برای ثبت قراردادش را داشته است. دو سانتر خوب او در بازی با پارس جنوبی، به دو گل تبدیل شدند و در نبرد با ذوب‌آهن نیز، این بازیکن دوباره موفق به گل‌زنی شد و البته روی دو گل دیگر نیز تاثیر گذاشت. از زمان ورود آیاندا به ترکیب تیم شفر، این تیم پنج گل به ثمر رسانده و این بازیکن روی هر پنج گل نقش ایفا کرده است. حالا دیگر همه تردیدها در مورد او برطرف شده‌اند و استقلالی‌ها حسرت غیبت این ستاره در زمین تراکتورسازی تبریز را می‌خورند. شاید حضور پاتوسی در یادگار امام، می‌توانست سرنوشت آن مسابقه حساس را نیز به سود استقلالی‌ها تغییر بدهد. درخشش این بازیکن در نبرد با پارس جنوبی، یک «تصادف» نبود. چراکه فرم خوب او در دومین مسابقه‌اش با پیراهن استقلال ثابت شد و حالا همه برای آینده باشگاه روی او حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

پروسه ثبت رسمی قرارداد مرد شماره پنج استقلال، با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. به نظر می‌رسید او به لحاظ قانونی امکان ثبت قرارداد با تیم ایرانی را ندارد و از حداقل‌های کمیته نقل و انتقالات برای پیوستن به فوتبال ایران برخوردار نیست

برخلاف گرو و نویمایر که هرگز نتوانستند از فشار انتظارات خارج شوند، پاتوسی خیلی زود به مهره موردعلاقه سکوهای آبی تبدیل شده است. کیفیت او قابل مقایسه با دو خارجی جدا شده استقلال نیست و این بازیکن در شروع، حتی آماده‌تر از مامه‌تیام نشان داده است. او البته یک مهاجم مرکزی به شمار نمی‌رود اما با ادامه گل‌زنی و خلق موقعیت گل در ترکیب استقلال، می‌تواند کاری کند که هواداران آبی دیگر نام تیام را از یاد ببرند. او همان مهره‌ای است که آبی‌ها از مدت‌ها قبل در انتظارش بودند. بازیکنی که پاس‌های فوق‌العاده‌ای می‌دهد، مشارکت بسیار خوبی در حملات تیمش دارد، به موقع در حساس‌ترین صحنه‌ها حاضر می‌شود و در زمانی بسیار کوتاه، به هماهنگی قابل توجهی با هم‌تیمی‌ها رسیده است. جذب پاتوسی و نحوه استفاده از او در ترکیب اصلی، نشان می‌دهد که وینفرد شفر راه درستی را برای ساختن تیم ایده‌آلش در نظر گرفته است. اوایل فصل او مدام روی این نکته تاکید داشت که برای رساندن استقلال به فرم مطلوب، به زمان نیاز دارد. مرد آلمانی در ماه‌های گذشته نقاط ضعف تیمش را شناسایی کرد و با تغییر دادن ترکیب، در نیم‌فصل دوم این تیم را به سطح متفاوتی رساند. اعتماد به گرو و نویمایر در نیم‌فصل اول، نتایج خوبی به دنبال نداشت اما او این بار دیگر مسیر درستی را انتخاب کرد و بالاخره توانست استقلال را به شکل جدی در میان مدعیان قهرمانی لیگ برتر قرار بدهد. رویای فتح لیگ، هنوز هم برای شفر و پسرها دست‌یافتنی به نظر می‌رسد. آنها البته خیلی زود با برنامه فشرده لیگ قهرمانان نیز روبه‌رو خواهند شد اما تعداد ستاره‌های آماده در ترکیب این تیم، می‌تواند استقلال را «ضدضربه» کند.

به نظر می‌رسد آبی‌ها در حال «وابسته‌ شدن» به ستاره خارجی جدید تیم‌شان هستند. این موضوع باید یک هشدار بزرگ برای مدیران باشگاه باشد. قرارداد قرضی پاتوسی در پایان همین فصل به پایان می‌رسد و سپس طرفین باید برای امضای یک قرارداد جدید به توافق برسند. اگر محبوبیت پاتوسی به همین شکل بیشتر و بیشتر شود و رسانه‌ها توجه زیادتری به او نشان بدهند، توافق با این بازیکن نیز دشوارتر خواهد شد. مدیران استقلال باید از همین حالا به دنبال قطعی‌ کردن خرید پاتوسی برای فصل آینده باشند تا ماجرایی که به واسطه تیام برای باشگاه اتفاق افتاد، دیگر در هیچ شرایطی تکرار نشود. تیام در روزهای حضور در ترکیب استقلال فوق‌العاده بود اما جدایی‌اش از باشگاه، برای مدت زیادی آبی‌ها را با مشکل روبه‌رو کرد. حالا مدیران باشگاه باید خیلی زود سرنوشت آینده آیاندا را روشن کنند و اجازه ندهند او نیز چنین شرایطی را برای تیمش رقم بزند.