چند فیلم با یک بلیت

استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان، در جدول رده‌بندی لیگ برتر نزدیک به هم نیستند اما آن‌چه این جدال را به یکی از مهم‌ترین مسابقه‌های این فصل تبدیل می‌کند، دوئل‌های متعددی است که در دل این مسابقه خلق خواهد شد. البته که استقلال قصد دارد به هر قیمتی در کورس قهرمانی لیگ باقی بماند و ذوب دست به هر کاری می‌زند تا خودش را از قعر جدول جدا کند اما انگیزه‌های دو تیم برای بردن جدال امروز، چیزی فراتر از شرایط جدول لیگ برتر است.

آریا طاری

شاید تا چند سال قبل نبرد استقلال و ذوب‌آهن چیزی بیشتر از یک مسابقه «معمولی» نبود اما جدال‌های چند فصل گذشته دو باشگاه، همه چیز را تغییر داده و اهمیت ویژه‌ای به این برخورد بخشیده است. ذوب‌آهن با یحیی گل‌محمدی در فینال جام حذفی استقلال را شکست داد و فرصت رسیدن به یک جام را از این تیم گرفت. آبی‌ها نیز مدتی بعد با وینفرد شفر، ذوب‌آهن را در نبرد تمام ایرانی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا کنار زدند. این جدال‌های سخت و نزدیک، معنی رویارویی‌های ذوب و استقلال در فوتبال ایران را تغییر داده‌اند. این مسابقه حالا دیگر شباهتی به یک مسابقه معمولی ندارد. نتیجه بازی امروز، شاید سرنوشت دو باشگاه در طول فصل را متحول نکند اما در درازمدت، می‌تواند تاثیرات خاص خودش را به همراه داشته باشد. استقلال در صورت واگذار کردن نتیجه، برای دومین بار در سه هفته گذشته با شکست روبه‌رو شده و با اولین ناکامی بعدی، به استقبال یک بحران بزرگ خواهد رفت. ذوب‌آهن نیز همچنان با منصوریان در حسرت اولین پیروزی لیگ برتری به سر می‌برد و در صورت باختن بازی امروز، همچنان در رده‌های پایین جدول باقی می‌ماند. پیروزی بزرگ در زمین الغرافه در لیگ قهرمانان آسیا، خودباوری انجام کارهای بزرگ را در ذوب‌آهن به وجود می‌آورد. استقلالی‌ها نیز در هشت بازی اخیر لیگ برتری‌شان در آزادی، فقط یک گل دریافت کرده‌اند و از این دفاع جادویی برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ الهام می‌گیرند.

مرد آلمانی برتری‌اش نسبت به منصوریان را با نتایج استقلال در یک سال و نیم اخیر ثابت کرده اما حالا نیز ابدا نمی‌خواهد بازنده این مچ‌اندازی حساس در آزادی باشد. واگذار کردن نتیجه در دیدار امروز، شانس او و تیمش را برای قهرمانی لیگ به حداقل خواهد رساند

اولین دوئل بزرگ این بازی، روی نیمکت‌های دو تیم اتفاق می‌افتد. جایی که منصوریان و جانشینش در استقلال برای اولین بار روبه‌روی هم می‌ایستند. هفت هفته پس از شروع فصل گذشته بود که منصوریان به عنوان سرمربی استقلال، در خانه برابر ذوب‌آهن متوقف شد و جایش را روی نیمکت این باشگاه به وینفرد شفر آلمانی داد. حالا منصوریان، مرد اول نیمکت ذوب‌آهن شده و امیدوار است با این باشگاه، دوران حضور شفر در استقلال را کوتاه‌ کند. مرد آلمانی برتری‌اش نسبت به منصوریان را با نتایج استقلال در یک سال و نیم اخیر ثابت کرده اما حالا نیز ابدا نمی‌خواهد بازنده این مچ‌اندازی حساس در آزادی باشد. واگذار کردن نتیجه در دیدار امروز، شانس او و تیمش را برای قهرمانی لیگ به حداقل خواهد رساند. دوئل تماشایی بعدی، با برخورد سیدمهدی رحمتی و دستیاران منصوریان شکل خواهد گرفت. اختلاف گلر استقلال با این دستیارها در روزهای پایانی حضور علیمنصور در باشگاه به اوج رسیده بود و حالا مرد اول دروازه تیم شفر، دست به هر کاری می‌زند تا به هیچ قیمتی بازنده از این میدان خارج نشود. رویارویی مرتضی تبریزی و تیم سابقش نیز جذاب خواهد بود. مرتضی در لباس ذوب‌آهن به یک ستاره مهم در فوتبال ایران تبدیل شد و این تیم را به مقصد استقلال ترک کرد. او در جریان دیدار رفت دو باشگاه غایب بود و پس از آن مسابقه به عضویت استقلال درآمد. تبریزی هنوز در تیم شفر انتظارات را برآورده نکرده و شاید بازی امروز، فرصت خوبی برای تثبیت جایگاه این ستاره در خط حمله استقلال باشد. ورود نفراتی مثل منشا و ایسما در پنجره زمستانی نقل و انتقالات، اوضاع را برای این مهاجم پیچیده‌تر کرده است. در ذوب‌آهن نیز، میلاد شیخ‌ فخرالدینی روبه‌روی تیم سابقش قرار خواهد گرفت. او در استقلال چندان درخشان نبود و پس از جدایی از این باشگاه نیز در مسیر فراموشی قرار داشت اما با تیم اصفهانی دوباره احیا شد. او حالا با این تیم دوباره به ورزشگاه آزادی برمی‌گردد و روبه‌روی استقلال قرار می‌گیرد.

در همه لحظات مسابقه امروز، امکان خلق‌ شدن یک اتفاق ویژه وجود دارد. چراکه هر دو تیم، هر دو سرمربی و هر 22 بازیکن درون زمین، با ذهنیت متفاوتی نسبت به دیدارهای گذشته به این بازی قدم می‌گذارند. استقلال و ذوب امروز روبه‌روی هم می‌ایستند تا یکی از پرحرارت‌‌ترین دیدارهای فصل را برگزار کنند. شاید «احتیاط» برای شکست نخوردن، بخشی از فلسفه کاری دو سرمربی در مسابقه امروز باشد اما بدون تردید تیمی که زودتر دروازه‌اش را باز شده ببیند، دست از احتیاط می‌کشد و با تمام توان به طرف دروازه حریف حمله می‌کند. ذوب و استقلال این فصل در بهترین فرم ممکن قرار نداشته‌اند و شاید لیگ قهرمانان آسیا برای هر دو تیم، بیشتر صاحب اهمیت شود اما آنها به روحیه پیروزی‌هایی شبیه به ایران برای ادامه فصل نیاز دارند. نبرد خانگی با ذوب، یک بار منصوریان را قربانی کرده و حالا وینفرد شفر نمی‌خواهد در چنین وضعیتی قرار بگیرد. هرچند که نیمکت مرد آلمانی، این روزها با تهدید بزرگی روبه‌رو نیست و او هنوز فرصت کافی را برای ساختن تیم ایده‌آلش در اختیار خواهد داشت.