آریا رهنورد

آخرین بار در مرحله یک‌چهارم نهایی دوره قبلی لیگ قهرمانان بود که فوتبال ایران و قطر یک مچ‌اندازی بزرگ را پشت سر گذاشتند. پرسپولیس، الدحیل را از لیگ قهرمانان خارج کرد و السد قطر به تلافی، توانست در مجموع دو بازی استقلال را شکست بدهد. آخرین نماینده قطری‌ هم اما در نهایت به دست نماینده ایران شانس صعود به فینال را از دست داد. ایران و قطر این بار خیلی زود در آسیا به هم رسیده‌اند. هر دو کشور، دو تیم در مرحله گروهی این تورنمنت دارند و دو تیم دیگرشان نیز امروز برای رزرو کردن جایگاهی در دور گروهی، با هم روبه‌رو می‌شوند.

نبردهای مرحله اول پلی‌آف قرار نبود نمایندگان فوتبال ایران را به دردسر بیندازد. سایپا به راحتی از سد حریف هندی‌اش گذشت و در این جدال حتی خستگی را نیز تجربه نکرد. ذوب اما ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شد و سرانجام به کمک خرید جدید خارجی‌اش، الکویت را در وقت‌های اضافه شکست داد. این دو مسابقه نهایتا چیزی شبیه دستگرمی بودند. چراکه جدال‌های اصلی باید یک هفته بعد در قطر برگزار می‌شدند. سرنوشت سایپا برای قرار گرفتن در جمع 32 تیم نهایی مرحله گروهی، به الریان قطر گره خورده و ذوبی‌ها باید در زمین الغرافه برای صعود مبارزه کنند. هر دو باشگاه فصل گذشته شرایط بسیار خوبی داشتند اما داستان این فصل برای آنها متفاوت به نظر می‌رسد. ذوب آهن با امیر قلعه‌نویی، اوج گرفته بود و بهترین تیم نیم‌فصل دوم فوتبال ایران به شمار می‌رفت. آنها اگرچه در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان نتیجه را به استقلال واگذار کردند اما توانستند با ایستادن در رده دوم لیگ برتر، حضورشان در لیگ قهرمانان را قطعی کنند. اگر سهمیه فوتبال ایران کاهش پیدا نکرده بود، این تیم مستقیما راهی مرحله گروهی می‌شد اما حالا ذوب باید در جدال نفس‌گیر پلی‌آف به مصاف یکی از تیم‌های پرستاره لیگ قطر برود. سایپا نیز فصل گذشته با مثلث آتشین مهدی ترابی، علی قلی‌زاده و آرمان رمضانی بین چهار تیم اول لیگ برتر قرار گرفت اما حالا که نوبت به بازی این تیم در آسیا رسیده، دیگر خبری از ترابی و قلی‌زاده نیست. آن‌چه مسابقه‌های امروز را تا حدود زیادی دشوار می‌کند، به میدان رفتن در زمین رقیب است. ماجرایی که شانس دو نماینده ایران برای حضور در مرحله بعدی را کاهش می‌دهد. برای یک دهه، فوتبال ایران حداقل سه نماینده در دور گروهی لیگ قهرمانان داشته اما شاید امروز برای اولین بار بعد از سال 2008، تنها دو تیم ایرانی در جدول مرحله گروهی باقی بمانند. اگر سایپا و ذوب دوشادوش هم به مرحله بعدی برسند، ایران برای سومین دوره متوالی در دور گروهی چهار تیم خواهد داشت.

الریان قطر امروز در شرایطی به مصاف سایپا می‌رود که در آخرین بازی‌اش العربی را با نتیجه سه بر یک شکست داده است. آنها بعد از 16 هفته در جدول لیگ قطر، درست نیمی از بازی‌ها را برده‌اند و با 11 امتیاز اختلاف نسبت به تیم صدرنشین، پشت سر السد و الدحیل در رده سوم جدول دیده می‌شوند. آنها گومو و البته گلر اصلی‌شان عمر باری را برای این بازی در اختیار ندارند اما سایپا نیز به دلیل صادر نشدن کارت بازی، نمی‌تواند از سه خرید جدیدش یعنی امید جهانبخش، ابراهیمی و منوچهری در این مسابقه استفاده کند. سایپا از هفته هفتم به بعد، هرگز در لیگ برتر به پیروزی دست پیدا نکرده و با 18 امتیاز در 16 مسابقه، در رده نهم جدول لیگ دیده می‌شود. ذوب آهن در جدول لیگ، پنج پله پایین‌تر از سایپا ایستاده و حتی خطر سقوط را نیز احساس می‌کند. تیمی که فصل را با امید نمازی شروع کرد و سپس نیمکتش در اختیار علیرضا منصوریان قرار گرفت، در 16 مسابقه لیگ برتری فقط یک بار برنده بوده است. این تیم با وجود انجام بازی مالکانه، معمولا در حمله بسیار ضعیف نشان می‌دهد. علیمنصور هنوز در وقت قانونی با ذوب آهن برنده هیچ جدالی نشده اما امیدوار است که حضور اوساگوانا در خط حمله، شرایط تیمش را تغییر بدهد و سبزها را به مرحله بعدی لیگ قهرمانان برساند. حریف امروز ذوب، یک تیم بحران‌زده است و در رده هشتم لیگ قطر دیده می‌شود. با این وجود نباید فراموش کرد که آنها ستاره‌ای مثل مهدی طارمی را در اختیار دارند که می‌تواند ورق بازی را به سود تیم میزبان برگرداند.

لیگ قطر در جدول امتیازهای فنی ای.اف.سی در رده‌ای بالاتر از لیگ ایران قرار گرفته و درست به همین خاطر است که ایران دو نماینده در لایه دوم پلی‌آف داشته و حالا هر دو نماینده‌اش باید در زمین قطری‌ها به میدان بروند. جدال‌های امروز می‌توانند فرصت خوبی باشند که لیگ ایران تعداد تیم‌هایش را در آسیا تکمیل کند و ضربه بزرگی به لیگ ستارگان قطر بزند. قبل از شروع مسابقه‌ها اما اوضاع کاملا به سود تیم‌های میزبان به نظر می‌رسد. چراکه سایپا و ذوب، شباهتی به آماده‌ترین تیم‌های این فصل لیگ برتر ایران ندارند.