اعزام با کمک نهادهای دیگر

فدراسیون دوومیدانی بالاخره بعد از گذشت چند ماه از بازی‌های آسیایی تکلیف دو ملی‌پوش خود را روشن کرد. کاری که البته با دخالت و حمایت نهادهای دیگری موفق به انجامش شد. احسان حدادی در حالی که چهارمین مدال طلایش را در بازی‌های آسیایی ضرب کرد مدت‌ها منتظر ماند تا فدراسیون برنامه‌هایی را که همیشه در لفظ اجرایش می‌کرد عملی کند. او و فدراسیون حتی دچار اختلافات شدیدی هم شدند اما درنهایت با ورود و حمایت کمیته ملی المپیک اردوی حدادی مشخص شد و او امشب راهی آمریکا می‌شود تا زیر نظر مک ویلکینز تمریناتش را دنبال کند. از سوی دیگر همچنین حسن تفتیان سریع‌ترین مرد ایران هم راهی فرانسه شد تا با همت مسئولان استان خود اردوی یک ماه و نیمه‌ای را در پاریس زیر نظر اونتانن گای پشت سر بگذارد. تفتیان هم یکی دیگر از بلاتکلیف‌هایی بود که مدت‌ها منتظر تصمیمات فدراسیون ماند. درنهایت هم اداره کل ورزش استان خراسان رضوی طی جلسه‌ای با مجید کیهانی هزینه‌های اردو و مربی تفتیان را قبول کرد. این در حالی است که سهم فدراسیون از این اعزام تنها تامین هزینه بلیت رفت و برگشت تفتیان و البته عوارض خروج از کشورش است. اینکه فدراسیون تا این اندازه خود را در هزینه‌های اعزام ملی‌پوشش سهیم می‌کند جای تعجب دارد!  

    


ملایی صدرنشین ماند

در پایان نخستین مرحله رقابت‌های گرنداسلم سال 2019، فدراسیون جهانی جودو با ثبت امتیازات این تورنمنت معتبر، جدیدترین رده‌بندی بهترین‌های جهان را اعلام کرد. در این رده‌بندی سعید ملایی از مدال برنزی که در پاریس کسب کرد، 500 امتیاز به دست آورد و با 6624 امتیاز جایگاه خود را در صدر جدول تثبیت کرد. ملایی در حالی در دیدار رده‌بندی برنز گرفت که به دلیل مواجه نشدن با نماینده رژیم اشغالگر قدس تن به باخت مصلحتی داد تا به فینال نرود. «فرانک دی ولت» هلندی که در گرنداسلم پاریس غایب بود  با 4750 امتیاز دوم است و «ساساکی تاکاشی» ژاپنی که در این مسابقات شکست خورد با 4467 امتیاز جایگاه سوم را در اختیار دارد. ملایی در سال‌هایی که عضو تیم ملی بوده بارها طعم تلخ شکست اجباری را چشیده است. با توجه به حضور پرقدرت رژیم اشغالگر در جودو، نگرانی‌های بسیاری درباره ملایی که حضور در المپیک را در پیش دارد، به وجود آمده است. او در دوره قبل المپیک هم به این بازی‌ها راه پیدا کرد و این بار نمی‌خواهد بدون مدال از این رقابت‌ها برگردد اما سایه شوم نماینده رژیم اشغالگر هیچ‌وقت از سر او کم نمی‌شود.

    


حجاب بانوان بوکس  تصویب شد

مجوز حجاب زنان بوکسور بالاخره از سوی اتحادیه جهانی بوکس اعلام شد و آنها از این پس اجازه خواهند داشت در مسابقات بین‌المللی با حجاب شرکت کنند. هیات اجرایی اتحادیه جهانی بوکس در نشستی که در استانبول داشت، اعلام کرد این تصمیم به خاطر دلایل مذهبی و با تغییر یونیفورم ورزشکاران اتخاذ شده است. به دنبال تغییرات ایجاد شده در حجاب، اتحادیه جهانی بوکس اجازه حضور در مسابقات را به زنان مسلمان خواهد داد. این پوشش اسلامی در رشته‌های دیگر از جمله تکواندو، کاراته، ووشو، شمشیربازی، والیبال و بسکتبال نیز مورد تایید قرار گرفته است. تصویب حجاب برای بوکس زنان خبر خوبی برای بوکس ایران است که مدت‌هاست برای راه‌اندازی بوکس زنان تلاش می‌کند و با تصویب پوشش زنان مسلمان مسیر پیش رو هموار خواهد شد. موضوع حائز اهمیت اما این است که فدراسیون بوکس ایران چه برنامه‌هایی برای پیشبرد بوکس بانوان دارد؟ بوکس آقایان تا همین چند وقت پیش حتی از پخش تلویزیونی نیز بی‌بهره بود و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کرد. آیا باید بوکس بانوان را هم به صورت نمایشی و در لفظ ببینیم یا با همت این فدراسیون می‌توان به آینده دخترهای بوکسور امیدوار بود؟