اتحاد سفید «اتحاد آبی»

منچسترسیتی در ورزشگاه اتحاد در شرایطی میزبان رئال مادرید بود که بعد از تساوی پرگل در برنابئو، به لطف اغلب فکت‌های مستند، برای صعود به نیمه‌نهایی دستِ بالا را داشت. قلعه‌ استراتژیک تیم پپ گواردیولا که تا به حال توسط پادشاهِ اروپا فتح نشده بود، آمار بی‌نظیر گلزنی سیتیزن‌ها در این فصل از لیگ قهرمانان و پیروزی فصل قبل، هواداران آبی شهر منچستر را با انتظار کسب پیروزی به ورزشگاه کشانده بود. اما شاگردان آنجلوتی متحد شده بودند که از راهِ ممکن و با حداکثر توان بجنگند. هرچند فکت‌ها و تحلیل‌ها و ابررایانه‌ها شانس سیتی را بیشتر می‌دانستند، اما برای حذف پادشاه از مهمانی مورد علاقه‌اش کافی نبود. وقتی صحبت از لیگ قهرمانان اروپا باشد، رئال مادرید صاحب‌خانه است.

سعید طالبی چابک

اتفاقاتی که طرح اولیه‌ درام را شکل داد

شروع بازی طبق خواسته شاگردان گواردیولا پیش نرفت و در دوازدهمین دقیقه بازی، رودریگو موفق شد گل اول را در ریباند توپی که خودش خطا زده بود، برای رئال مادرید به ثمر برساند تا شاگردان کارلو آنجلوتی امیدوارانه‌تر به ادامه بازی بپردازند. چون راهی که مربی کهنه‌کار مادریدی‌ها برای جنگیدن جلوی این سیتی آماده پیدا کرده بود، دفاع منسجم و بدون اشتباه و خستگی و عقب نیفتادن از حریف بود. و چه اندوخته‌ای بهتر از یک گل. حالا رئال چیز بیشتری برای دفاع کردن داشت. بعد از گل رودریگو، روند بازی کاملا یک‌طرفه پیش رفت و تا قبل از دقیقه ۷۵ و گل کوین دی‌بروینه، منچسترسیتی بارها شانس گلزنی داشت، ولی تیم کارلتو با معجونی از انسجام دفاعی، واکنش‌های بالاتر از حد انتظار لونین و شانس، موفق شد بازی را به شیوه‌ای که آماده‌اش بود پیش ببرد. حتی اگر گواردیولا به نقل از یوهان کرایوف بگوید:«چیزی به عنوان شانس وجود ندارد.»

فکت جذاب و امیدوارکننده‌ترین نکته برای رئالی‌ها برای عبور از دیوار بلند سیتی، عنوان قهرمانی فصل قبل چمپیونز لیگِ سیتیزن‌ها بود. فکتی که برای هر تیم دیگری شاید معکوس عمل کند. بازی برابر تیم آماده‌ای که مدافع عنوان قهرمانی هم هست مطلوب هیچ تیمی نیست. اما غول قهرمان‌کش اسپانیایی قبل از سیتی، پنج مدافع قهرمانی اروپا را از رقابت‌ها حذف کرده بود

اشتباهِ بعدا تلافی‌شده‌ رودیگر باگِ سیستم هوشمند و دقیقی بود که آنجلوتی برای کلین‌شیت در اتحاد طراحی کرده بود. اما به هر روی به هر زحمتی که بود، پلن مرد ایتالیایی کار کرد و تیمش را در موقعیتی قرار داد که تلفیقی از تراژدی و درام مطلق است؛ ضربات پنالتی. جایی که به رودیگر هم فرصت کافی برای عاقبت به خیری داده شد. هم با راهنمایی لونین برای مهار پنالتی کواچیج، هم گل کردن پنالتی آخر.

اگر گل مساوی زودتر زده می‌شد، شاید پس از همان ۹۰ دقیقه قانونی، در اتحاد شاهد کارناوال پیروزی تماشاگران انگلیسی می‌بودیم. یا شاید اگر دی‌بروینه زود سیر نمی‌شد و دو فرصت طلایی بعد از گل مساوی را حیف و میل نمی‌کرد.

غول قهرمان‌کش

 از همان روز قرعه‌کشی، رویارویی دوباره رئال مادرید و منچسترسیتی در سومین فصل پیاپی در لیگ قهرمانان اروپا، نوید یک جدال جذاب را می‌داد. 

رئال مادرید در هر ۱۱ حضور آخر خود در یک‌چهارم نهایی صعود کرده و آخرین بار موناکو در فصل ۰۴-۲۰۰۳ موفق به حذف این تیم در این مرحله شده بود. در سوی مقابل سیتیزن‌ها در هر سه حضور آخر در یک‌چهارم موفق به صعود به نیمه‌نهایی شده‌ بودند و آخرین بار لیون در فصل ۲۰-۲۰۱۹ موفق به حذف آبی‌های منچستر شده بود.

اما فکت جذاب و امیدوارکننده‌ترین نکته برای رئالی‌ها برای عبور از دیوار بلند سیتی، عنوان قهرمانی فصل قبل چمپیونز لیگِ سیتیزن‌ها بود. فکتی که برای هر تیم دیگری شاید معکوس عمل کند. بازی برابر تیم آماده‌ای که مدافع عنوان قهرمانی هم هست مطلوب هیچ تیمی نیست. اما غول قهرمان‌کش اسپانیایی قبل از سیتی، پنج مدافع قهرمانی اروپا را از رقابت‌ها حذف کرده بود. 

آنها در تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا حداقل دو برابر هر تیم دیگر، موفق به حذف کردن مدافع عنوان قهرمانی شده‌اند و منچسترسیتی ششمین مدافع عنوان قهرمانی بود که به دست رئال مادرید حذف شد.

رئال مادرید رکورددار رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپاست. آنها برای هفدهمین بار به این مرحله صعود کردند و با احتساب فرمت قبلی، رئال مادرید ۳۳ بار در نیمه‌نهایی حاضر بوده است.

لحظه‌ لونین

گاهی اوقات در پنالتی‌ها شما برنده هستید و گاهی اوقات هم نه. اما واقعیت این است که  این اپیزود از یک مسابقه‌ فوتبال، متعلق به دروازه‌بان‌ است. آخرین دژ دفاعی تیم که کمتر پیش می‌آید در حلقه‌های شادی بازیکنان در حین بازی جایی داشته باشد. ضربات پنالتی اما شرایط متفاوتی دارد. قاب، نور، صدای گزارشگر بازی و همه‌ ابزار در خدمت این هستند که لحظه‌ تو را بسازند. و در اتحاد لحظه، لحظه‌ لونین بود. 

دروازه‌بان اوکراینی که در شرایط عادی قطعا انتخاب آنها برای ایستادن در دروازه‌ نبود. در طول فصل عملکردش به گونه‌ای نبود که هواداران و کارشناسان روی او حساب ویژه‌ای باز کنند. اما در این بازی اوضاع متفاوت بود. لحظه فرارسیده بود و لونین آماده‌ رستگاری در اتحاد بود. مهار پنالتی برناردو سیلوا به آن شکل و با تمرکز و اطمینان در وسط دروازه ایستادنش، پس از خراب کردن پنالتی توسط لوکا مودریچ، رئال را خیلی زود به باور بردن برگرداند و با گرفتن پنالتی کواچیچ درخششِ خود را کامل کرد تا مزد صبر و پیشرفتی که حالا دیگر محسوس است را با ایفا کردن نقش اول حذف سیتی گرفته باشد.

اَند جنتلمن...

«گواردیولا در پایان بازی به من تبریک گفت و برای ما آرزوی موفقیت کرد. او مثل همیشه یک جنتلمن بود. اکنون امشب خواب راحتی خواهم داشت.» این‌ گفته  ارزشمندتر می‌شود وقتی که از زبان یک جنتلمن مثل کارلتو بیان شده باشد. 

دو مربی کاربلد دنیای فوتبال که رابطه خوبی با هم دارند و مدل متفاوت فوتبالی که تیم‌های‌شان بازی می‌کنند و هوشمندی در تاکتیک‌ و تغییر تاکتیک‌های حین بازی هر دو، تقابل‌های جذابی برای فوتبال‌دوستان خلق کرده است. این دفعه نوبت مرد ایتالیایی بود که بعد از کیش شدن‌های پیاپی در طول بازی، ورق را برگرداند و مرد اسپانیایی را مات کند. او خواب راحتی را برای یک شب پشت سر خواهد گذاشت. ال‌کلاسیکو و کمی بعد بایرن مونیخ اجازه‌ استراحت طولانی را به کارلتو نخواهند داد.