طلسم کوپا شکست!

چیزی نزدیک به یک دهه از آخرین قهرمانی رئال مادرید در کوپا‌دل‌ری سپری شده بود. آنها در همه این سال‌ها روی بردن لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا تمرکز داشتند اما در این فصل کوپا را کاملا جدی گرفتند و روبه‌روی هیچ حریفی غافلگیر نشدند. رئال با وجود شکست خانگی در مسابقه رفت نیمه‌نهایی، یک بازگشت جذاب را روبه‌روی بارسا تجربه کرد تا به دیدار فینال برسد و در این مسابقه هم توانست اوساسونا را شکست بدهد. این بیستمین قهرمانی تاریخ باشگاه رئال در رقابت‌های کوپادل‌ری یا همان جام پادشاهی اسپانیا به شمار می‌رود.

 آریا طاری

 

وینیسیوس، وینگر یا جت؟

تنها دو دقیقه از شروع بازی رئال مادرید و اوساسونا سپری شده بود که مادریدی‌ها با یک فرار دیدنی توانستند اولین گل مسابقه را به ثمر برسانند. باز هم این وینیسیوس جونیور بود که یکی از آن حرکات معروفش را کنار زمین انجام داد و نفس مدافعان کناری حریف را گرفت. این فصل هر وقت که کار برای رئال کمی سخت شده، این وینگر از راه رسیده و با درخشش مثال‌زدنی، قفل بازی‌ها را باز کرده است. اصلا اغراق نیست اگر او را بهترین وینگر این روزهای دنیای فوتبال بدانیم. بازیکنی که با سرعت جت از لب خط حرکت می‌کند و به نظر می‌رسد هیچ بازیکنی نمی‌تواند مانعش شود. مهار کردن این مهاجم از همین حالا یک چالش بسیار بزرگ برای پپ گواردیولا و تیمش خواهد بود.

رودریگو، ستاره لحظه‌های بزرگ

فرم این فصل رئال مادرید، درست از زمانی عوض شد که کارلتو تصمیم گرفت از رودریگو در ترکیب اصلی استفاده کند. قبل از این رودریگو معمولا تعویض طلایی مادریدی‌ها بود و فده والورده به جای او در سمت چپ خط حمله حاضر می‌شد اما آنجلوتی والورده را به خط هافبک برگرداند و رودریگو را از همان ابتدا در ترکیب اصلی قرار داد. تصمیمی که به شدت نتیجه‌بخش بوده است. رودریگو که استاد گلزنی در بازی‌های حساس و گره خورده است، این بار هم هر دو گل تیمش را در فینال کوپادل‌‌ری به ثمر رساند تا یک پیروزی مهم را برای تیمش رقم بزند. او باز هم از عادت درخشیدن در بازی‌های بزرگ دست برنداشت و باز هم در لحظه‌های تعیین‌کننده، عصای دست کارلتو شد.

یک حریف غافلگیرکننده

نمایش اوساسونا روبه‌روی رئال مادرید، فراتر از حد انتظار بود. شاید هر تیمی به جای آنها بعد از گل خوردن از رئال در همان ثانیه‌های اول، از هم می‌پاشید و اصلا نمی‌توانست خودش را جمع و جور کند اما اوساسونا به خوبی در بازی باقی ماند و حتی در نیمه دوم با یک ضربه تماشایی به گوشه دروازه رئال، به مسابقه برگشت. شاید اگر آنها کمی خوش‌شانس‌تر بودند، حداقل بازی را به وقت اضافه می‌بردند اما روبه‌رو شدن با تیمی مثل رئال، اصلا تجربه ساده‌ای نیست. به هر حال این فصل برای اوساسونا فصل بسیار جذابی بود. آنها تا یک قدمی بردن یک جام جلو رفتند و در آخرین قدم نتیجه را به پرافتخارترین تیم قاره اروپا واگذار کردند. هیچ‌کس آنها را به خاطر این شکست نزدیک، سرزنش نمی‌کند.

کاما و کروس، کلکسیونرها

تونی کروس از زمان پیوستن به رئال مادرید، همه جام‌های ممکن به جز کوپادل‌ری را با این تیم فتح کرده بود. او حالا در غیاب زوج همیشگی‌اش مودریچ، بردن این جام را هم جشن گرفت تا در دوران درخشان حضور در رئال، تک تک جام‌ها را از آن خودش کرده باشد. کارنامه فوتبالی تونی کروس و افتخارات او حیرت‌آور به نظر می‌رسد. چراکه او تقریبا همه جام‌ها را از آن خودش کرده است. جالب اینجاست که کاماوینگا نیز در 21 سالگی، حالا فاتح همه جام‌های ممکن در رئال مادرید شده است. او افتخارات بیشتری از بعضی چهره‌های بزرگ تاریخ

فوتبال دارد.

رکوردشکنی با کریم

کریم در جدال با اوساسونا شب درخشانی را سپری نکرد اما جام قهرمانی را بالای سر برد. او حالا پرافتخارترین بازیکن فرانسوی تاریخ فوتبال به شمار می‌رود و از این حیث صاحب یک رکورد بسیار خاص شده است. تعداد جام‌های کریم در رئال مادرید نیز از بسیاری از اسطوره‌های تاریخ این باشگاه پیشی گرفته است. ستاره شماره 9 مادریدی‌ها در این فصل فراز و نشیب زیادی داشت. او حالا بخش مهمی از انرژی‌اش را برای لیگ قهرمانان و دیدار سخت پیش رو با سیتی گذاشته است. شکست دادن سیتی بدون یک کریم آماده و سرحال، ممکن نیست.

آخرین جام کارلتو؟

برای رئالی‌ها مهم بود که این فصل به هیچ قیمتی بدون جام نمانند. با این حال شاید این آخرین جام آنجلوتی در رئال مادرید باشد. بردن لالیگا محال شده اما این تیم هنوز در لیگ قهرمانان دیده می‌شود. با این حال سیتی حریف بسیار سرسختی برای آنها خواهد بود. روی کاغذ، همه شانس صعود را به سیتی می‌دهند اما رئال ثابت کرده که در اروپا همیشه شخصیت فوق‌العاده‌ای دارد. سفیدها روبه‌روی سیتی برای بردن دومین جام فصل مبارزه می‌کنند. این جام برای کارلتو اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.