آریا رهنورد

از زمان روی کار آمدن ژاوی، بارسا هرگز یک نبرد خارج از خانه را در لالیگا واگذار نکرده است. با برد این هفته روبه‌روی مایورکا، این عدد به 17 بازی بدون شکست رسید تا ژاوی موفق به عبور از رکورد زیدان شود. درخشش لواندوفسکی در خط حمله، خیال ژاوی را کاملا راحت کرده است. بارسا در جدال این هفته اصلا مطمئن نبود و چندان خوب بازی نکرد اما به لطف گل حساس لوا، یک برد کلیدی دیگر به دست آورد.

شکست دادن تیم سختکوشی مثل مایورکا، نتیجه بسیار خوبی برای بارسا بود. کاتالان‌ها باز هم به لطف درخشش و گل استثنایی لواندوفسکی، حریف را کنار زدند و یک برد مهم را جشن گرفتند. لوا باز هم نشان داد که چه بازیکن مهمی برای بارسا به شمار می‌رود و چه عملکرد درخشانی در این تیم دارد. نکته قابل توجه در مورد این نبرد، درخشش کریستنسن در غیاب آرائوخو، سیوهای خوب تراشتگن و البته اشتباه‌های متعدد آلبا و پیکه بود. این برد به تجربه مهمی برای بارسا تبدیل شد. چراکه حالا ژاوی اولین مربی تاریخ لالیگا به شمار می‌رود که در 17 بازی خارج از خانه لالیگایی اولش در یک باشگاه، حتی یک بار هم شکست نخورده است. رکوردی که با 16 بازی بدون شکست، قبل از این در اختیار زیدان قرار داشت.اولین مسابقه خارج از خانه بارسا با هدایت ژاوی، سومین تجربه مربیگری او در این باشگاه بود. ژاوی و تیمش در آن مسابقه به یک برد غیرقابل پیش‌بینی دست یافتند و توانستند در ال مادریگال، سه بار دروازه ویارئال را باز کنند. این همان بردی بود که اولین شمه از استعدادهای مربیگری ژاوی را به همه نشان داد. دو هفته بعد آنها در زمین اوساسونا به تساوی دو-دو رسیدند. سومین دیدار خارج از خانه ژاوی در لالیگا، یک نبرد سخت در اندلس روبه‌روی سویا بود. مسابقه‌ای که در نهایت با تساوی یک-یک تمام شد. مرد اول نیمکت بارسا در نبرد خارج از خانه بعدی با یک گل مایورکا را شکست داد و سپس در تجربه بعدی در دیدارهای دور از نیوکمپ، روبه‌روی گرانادا به تساوی دست پیدا کرد. آنها سپس آلاوز را در زمین خودش شکست دادند و در جدال جذاب بعدی روبه‌روی اسپانیول به تساوی رسیدند. قدرتنمایی تیم ژاوی در نبرد خارج از خانه بعدی با زدن چهار گل به والنسیا به مرحله تازه‌ای رسید. تصاحب چنین نتیجه‌ای در مستایا در نوع خودش خیره‌کننده بود و اعتماد به نفس زیادی به بارسلونایی‌ها هدیه کرد. آنها سپس در زمین الچه به برتری رسیدند. مهم‌ترین برد خارج از خانه ژاوی و تیمش تا امروز، در هفته بیست و نهم فصل گذشته لالیگا اتفاق افتاد. جایی که این تیم توانست رئال مادرید را با نتیجه خیره‌کننده چهار بر صفر شکست بدهد. بردی که در برنابئو، جان تازه‌ای به کاتالان‌ها بخشید. آنها در سه دیدار خارج از خانه بعدی نیز لوانته، سوسیه داد و بتیس را شکست دادند. آخرین مسابقه خارج از خانه فصل نیز با تساوی مقابل ختافه همراه شد. بارسا در این فصل با هدایت ژاوی در زمین سویا، سوسیه داد، کادیز و مایورکا به میدان رفته و هر چهار مسابقه را با برد پشت سر گذاشته است. این تیم در چهار مسابقه دور از خانه 11 گل زده و فقط یک گل دریافت کرده است!

سبقت گرفتن از رکورد ویژه زیزو شاید برای ژاوی جذاب باشد اما این اتفاق به تنهایی برای تبدیل شدن او به یک مربی موفق مثل زیدان کافی به نظر نمی‌رسد. او برای ساخت میراثی باشکوه‌تر از زیزو، باید کارهای بزرگ‌تری انجام بدهد. سه قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان اروپا، موفقیتی است که شاید برای هر مربی دیگری دور از دسترس باشد. فعلا اما تمرکز ژاوی روی این مسائل نیست و او به جای تلاش برای عبور از میراث زیدان، به دنبال پیدا کردن راهی برای متوقف کردن رئال آنجلوتی است. به نظر می‌رسد بعد از چند فصل، این بار رقابتی خیره‌کننده و دیوانه‌وار بین رئال و بارسا برای قهرمانی تا آخرین هفته در جریان خواهد بود. هر دو تیم فرم فوق‌العاده‌ای دارند و در این فصل ضدضربه نشان داده‌اند. آنها با فاصله زیاد، بهترین تیم‌های این فصل لالیگا هستند و هیچ تیمی استانداردی در حد و اندازه این دو باشگاه ندارد. این رقابت می‌تواند به یکی از تماشایی‌ترین کورس‌های قهرمانی لالیگا در یک دهه اخیر تبدیل شود.