آریا طاری

برای اروپایی‌ها، یکشنبه روز مقدسی است. خیلی‌ از آنها اما به جای رفتن به کلیسا، به ورزشگاه می‌روند تا تیم محبوب‌شان را تشویق کنند. امروز در انگلیس، دو ضلع از مثلث قهرمانی یعنی آرسنال و لیورپول دو بازی سخت و نزدیک را برگزار خواهند کرد. تیم‌هایی که برخلاف لیگ برتر، در اروپا انتظارها را برآورده نکرده‌اند. در ایتالیا اینتر فقط دو قدم تا کسب جام فاصله دارد و در آلمان نیز ممکن است لورکوزن همین امروز قهرمان شود. در اسپانیا هم برخورد بین بیلبائو و ویارئال، تنها بازی بسیار حساس امروز به شمار می‌رود.

 

کلوپ و فکر بازگشت، آرسنال و دربی در لندن

شکست وحشتناک روبه‌روی آتالانتا در لیگ اروپا، هواداران لیورپول را در بهت فرو برده است. آنها اصلا انتظار نداشتند با سه گل در خانه به حریف ایتالیایی‌شان ببازند. این یعنی لیورپول دیگر عملا شانسی برای بردن یورولیگ ندارد و باید روی قهرمانی لیگ برتر تمرکز کند. حریف امروز آنها در آنفیلد کریستال پالاس خواهد بود. این یک بازی بسیار دشوار برای لیورپول است. چراکه آنها سابقه تساوی‌های غیرمنتظره روبه‌روی پالاس در کورس‌های قهرمانی را دارند و در چند فصل مقابل این حریف غافلگیر شده‌اند. دقایقی بعد از پایان این بازی، آرسنال نیز در لندن از استون ویلا پذیرایی خواهد کرد. تیم اونای امری در این فصل متخصص بردن تیم‌های بزرگ و کنار زدن رقبای مدعی بوده است. آرسنال فعلا در صدر جدول لیگ برتر دیده می‌شود و برای ماندن در صدر، فرصت هیچ لغزشی ندارد. ویلا نیز دست به هر کاری می‌زند تا یکی از پنج تیم فوتبال انگلیس باشد که شانس حضور در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا را به دست می‌آورد. این بازی، یک نبرد بی‌نهایت تماشایی بین این دو تیم خواهد بود. امروز در لیگ برتر بازی دیگری بین وستهم و فولام برگزار می‌شود که در جدول خیلی حساس نیست اما با توجه به سبک بازی و فرم هر دو تیم، بی‌نهایت دیدنی خواهد بود. این هم یکی دیگر از دربی‌های لندن در فوتبال انگلیس به شمار می‌رود.

 

دو قدم مانده به جام

در ایتالیا، اینتر با هدایت اینزاگی دیگر اصلا فاصله‌ای با قهرمانی در اسکودتو ندارد. اینتر بعد از شکست دادن اودینزه در لحظات پایانی بازی قبل، این بار روبه‌روی کالیاری قرار خواهد گرفت. آنها در جدول سری آ 14 امتیاز بیشتر از میلان دارند. یعنی اگر اینتر دو بازی بعدی‌اش در سری آ را ببرد و میلان در یکی از این بازی‌ها امتیاز از دست بدهد، عنوان قهرمانی خیلی زود به آبی و مشکی‌ها تعلق خواهد گرفت. اگر اینتر همین امروز برنده باشد و میلان این هفته شکست بخورد نیز، تیم اینزاگی در صورت بردن بازی بعدی با هر نتیجه‌ای در بازی میلان، قهرمان لیگ ایتالیا خواهد شد. میلان هم همین امروز باید با ساسولو مسابقه بدهد. خود میلانی‌ها هم دیگر خوب می‌دانند که شانس خاصی برای بردن لیگ ندارند و باید تنها برای حفظ کردن رده دوم جدول با رقبا مبارزه کنند.  به فهرست بازی‌های حساس امروز فوتبال اروپا باید نبرد رم و اودینزه را هم اضافه کرد. رم رقابتی بسیار نزدیک با بلونیا برای تصاحب جایگاه چهارم سری آ و رسیدن به لیگ قهرمانان دارد و فعلا سه امتیاز در جدول از این تیم عقب است. شاگردان ده روسی که در یورولیگ عالی نتیجه گرفته‌اند، قصد دارند به هر قیمتی این فاصله را در جدول لیگ نیز جبران کنند. ناپولی نیز در ادامه یک فصل تلخ و ناامیدکننده، با فروزینونه روبه‌رو خواهد شد. آنها بدترین عملکرد یک تیم قهرمان در فصل پس از قهرمانی در تاریخ فوتبال ایتالیا را به نام خودشان ثبت کردند و در لیگ قهرمانان اروپا هم دوام نیاوردند.

 

تیم ژابی امروز قهرمان می‌شود؟

شانزده امتیاز؛ این فاصله لورکوزن با دو تعقیب‌کننده اصلی‌اش در بوندس‌لیگا به حساب می‌آید. یعنی اگر تیم ژابی آلونسو همین امروز برنده شود، در صورت ناکامی بایرن و اشتوتگارت قهرمانی‌اش در لیگ را مسجل خواهد کرد. چراکه رقابت‌های بوندس‌لیگا ۳۴ هفته دارد و بعد از نبردهای امروز فقط پنج بازی به پایان لیگ باقی خواهد ماند. به هر حال قهرمانی این تیم در آلمان، دیر یا زود اتفاق می‌افتد اما به جز این قهرمانی، آنها به دنبال رقم زدن یک رکورد هم هستند. لورکوزن تا امروز در این فصل هرگز شکست نخورده و می‌خواهد این روند را تا پایان فصل حفظ کند. آنها نه فقط در بوندس‌لیگا، بلکه در هیچ جام دیگری بازنده نبوده‌اند و با توجه به برد خوب‌شان در یورولیگ، این فصل برای رسیدن به سه‌گانه نیز شانس قابل توجهی دارند. کاری که لورکوزن در این فصل انجام داده، شبیه یک افسانه بزرگ به نظر می‌رسد. جالب اینکه ژابی آلونسو با وجود دریافت چندین پیشنهاد، تصمیم گرفته فصل آینده نیز به نشستن روی نیمکت قرمز و مشکی‌ها ادامه بدهد.