آریا طاری

فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا، رسما از امشب کلید می‌خورد. فصلی که در آن هوادارها هم بدون هیچ مشکلی بازی‌های تیم‌شان را از نزدیک تماشا خواهند کرد. یک فصل پرهیجان در گروه‌های هشت‌گانه‌ای که سرشار از نبردهای حساس و نفس‌گیر هستند. دیدار بایرن و بارسا، جذاب‌ترین مسابقه امشب لیگ قهرمانان خواهد بود. از نمایش سردار آزمون در استمفوردبریج هم اما نباید غافل شویم. جهانبخش و طارمی این اواخر قیچی‌های فوق‌العاده‌ای به چلسی زده‌اند و سردار می‌تواند با سومین قیچی، یک زخم کاری دیگر به باشگاه پرطرفدار انگلیسی بزند.

نبرد هشت‌تایی‌ها در نیوکمپ

آخرین مسابقه بارسا و بایرن، اتفاقاتی در خودش داشت که هواداران بلوگرانا دوست دارند برای همیشه از صحنه روزگار محوشان کنند. شرایط بارسا حتی نسبت به آن روزها بدتر هم شده است. چراکه حالا دیگر آنها لئو مسی را در اختیار ندارند. گریزمان هم از این تیم جدا شده و با توجه به مصدومیت برایتویت، احتمالا لوک دی یونگ برای اولین بار در نبرد امشب با بایرن‌مونیخ برای این تیم به میدان خواهد رفت. در چنین شرایط نگران‌کننده‌ای، امید اصلی آبی اناری‌ها به درخشش ممفیس دیپای دوخته شده است. در نقطه مقابل، بایرن‌مونیخ فصل فوق‌العاده‌ای را شروع کرده و همین هفته تیم سابق مربی‌اش یعنی لایپزیک را در هم کوبیده است. آنها با یک ترکیب کامل به بارسلونا سفر کرده‌اند و تک تک ستاره‌های مهم‌شان برای این مسابقه را در اختیار دارند. در این گروه به صورت همزمان، دیناموکیف هم از بنفیکا پذیرایی می‌کند. با این وجود همه حواس‌ها معطوف جدال حساس بارسا و بایرن‌مونیخ خواهد بود. بایرنی‌ها در آخرین مسابقه‌شان در نیوکمپ، محو درخشش مسی شدند و با نتیجه سه بر صفر شکست خوردند اما شرایط هیچ‌کدام از این دو تیم، اصلا شبیه آن روزها نیست.

کریس و ذهنیت اروپایی

کریستیانو رونالدو بعد از شروع رویایی در یونایتد، از همه اعضای باشگاه خواسته تا ذهنیت خودشان را برای لیگ قهرمانان اروپا آماده کنند. او همیشه شیفته این تورنمنت بوده و قبلا هم توانسته با یونایتد، این جام را فتح کند. رونالدو در مجموع پنج بار قهرمان اروپا شده اما منچستری‌ها بعد از آن قهرمانی با کریس، دیگر هیچ‌وقت این جام را نبرده‌اند. شیاطین سرخ امشب در زمین یانگ بویز سوئیس به میدان می‌رود. نبردی که نباید آنها را چندان به دردسر بیندازد. یونایتد فصل گذشته در فینال لیگ اروپا شکست خورد و حالا امیدوار است در لیگ قهرمانان، یک تجربه دلچسب را پشت سر بگذارد. جالب اینکه حریف آنها در فینال فصل گذشته یورولیگ هم در همین گروه دیده می‌شود. ویارئال در اولین مسابقه اروپایی‌اش امشب با آتالانتا برخورد خواهد کرد. این گروه، سخت و پیچیده به نظر می‌رسد. چراکه هم یونایتد در نقطه اوج قرار گرفته و هم ویارئال و آتالانتا بسیار آماده نشان می‌دهند. با این حال داشتن امتیازی مثل کریستیانو، یونایتد را در شرایط بهتری نسبت به سایر رقبا قرار می‌دهد.

 معمولی‌ها به خط می‌شوند

قهرمان شگفتی‌ساز فصل گذشته لیگ فرانسه هم، امشب کارش را در لیگ قهرمانان آغاز خواهد کرد. لیل امشب روبه‌روی وولفسبورگ آلمان قرار خواهد گرفت. تیم آلمانی برای اولین بار بعد از پنج سال توانسته به لیگ قهرمانان صعود کند. دو تیم تنها دو بار در تاریخ لیگ قهرمانان با هم روبه‌رو شدند که سهم لیل، یک شکست و یک تساوی بوده است. آنها هیچ‌وقت این رقیب را نبرده‌اند. رناتو سانچز در ترکیب لیل و وگوست در ترکیب وولفسبورگ، ستاره‌های کلیدی این نبرد به شمار می‌روند. مسابقه دیگر این گروه در اندلس بین سویا و سارلزبورگ برگزار خواهد شد. این دو باشگاه تا امروز دو بار روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند و سویا در هر دو مسابقه به برتری رسیده است. اولیور تورس تنها مهره غایب تیم میزبان در این جدال به شمار می‌رود. سکو کیتا، زلاتکو یانوزوویچ و آلبرت والچی هم غایبان مهم سارلزبورگ برای مسابقه حساس امشب هستند.

سردار در استمفوردبریج

رقابت‌های امشب لیگ قهرمانان اروپا، یک ستاره ایرانی هم دارد. سردار آزمون امشب در لباس زنیت روبه‌روی چلسی قرار خواهد گرفت. باشگاهی که متخصص گل خوردن از ستاره‌های ایرانی است و قبلا علی دایی، جهانبخش و البته مهدی طارمی دروازه‌اش را باز کرده‌اند. تیم توخل، مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان به شمار می‌رود و در شروع این فصل لیگ برتر هم نتایج خوبی به دست آورده است. آنها با جذب لوکاکو، صاحب مهره تمام‌کننده‌ای شده‌اند که هیچ فرصتی را به سادگی از دست نمی‌دهد. زنیت هم قهرمان تکراری این سال‌های لیگ روسیه بوده و قصد دارد در لیگ قهرمانان، به عنوان یک شگفتی‌ساز به زمین برود. مسابقه دیگر این گروه در سوئد، بین مالمو و یوونتوس برگزار می‌شود. تیم آلگری، شروع فاجعه‌باری در سری آ داشته و در سه مسابقه، فقط به دو امتیاز رسیده است. آنها همین حالا با صدر جدول لیگ فوتبال ایتالیا هشت امتیاز فاصله دارند. درست مثل یووه، مالمو هم در سه مسابقه اخیرش هیچ بردی به دست نیاورده است. این مسابقه در واقع، برخورد تیم‌های بحران‌زده محسوب می‌شود.