سر سرخ، سر آبی!

هفته بیست و سوم لیگ برتر، جذابیت زیادی برای هواداران فوتبال ایران داشت. هفته‌ای که در آن استقلال و پرسپولیس با دو ضربه سر، بازی‌های‌شان را بردند و سپاهان و تراکتور دوباره از قافله برنده‌ها جدا شدند تا عملا کورس قهرمانی لیگ برتر به کورسی با دو تیم تبدیل شود. بازی حساس پایین‌ جدول را نیز تیم سیروس پورموسوی از تیم کمالوند برد تا شانس استقلال خوزستان برای ماندن در رقابت‌های لیگ برتر بیشتر از قبل شود.

آریا رهنورد

آلومینیوم-استقلال؛ 

پرواز به سبک بلانکو

بعد از توقف خانگی روبه‌روی مس رفسنجان، یک لغزش دیگر کافی بود تا نکو و تیمش صدر جدول لیگ را به راحتی از دست بدهند. استقلال اما در آخرین ثانیه‌های نیمه اول بازی، توپ را به شکل میلی‌متری از خط دروازه حریف رد کرد و همین اختلاف میلی‌متری، برتری آبی‌ها را در این بازی رقم زد. هر دو تیم در این نبرد به قضاوت داور مسابقه نیز معترض بودند. تیم میزبان باور داشت که استقلال باید در همان لحظات اول ۱۰ نفره می‌شد. بازیکنان استقلال نیز متفق‌القول اصرار داشتند که اراده‌ای برای قهرمان‌ نشدن این تیم در لیگ برتر وجود دارد. در مجموع برخورد استقلال و آلومینیوم، نبرد چندان جذاب و پرموقعیتی نبود. انتظار می‌رفت دو تیم بازی بهتری انجام بدهند اما استقلال از این بازی یک برد می‌خواست و ایرالکو هم قصد نداشت دست به ریسک بزرگی بزند. ستاره کلیدی این بازی برای استقلال، باز هم گوستاوو بلانکو بود. بازیکنی که تا قبل از هفته گذشته، دو گل برای استقلال زده بود و حالا در این دو بازی، سه گل زده و با ضربه‌های سر دیدنی، به کمک تیمش آمده است. ابوالفضل جلالی نیز برای سومین هفته متوالی پاس گل داده تا یکی از بهترین نفرات این روزهای استقلال باشد. بازیکنی که بدون هیچ شک و تردیدی، شایسته حضور در اردوی تیم ملی است. استقلال با این نتیجه دوباره به مسیر پیروزی برگشت و صدر جدول را نیز برای خودش نگه داشت. این برد مهمی بود که به آبی‌ها کمک کرد تا همچنان مدعی شماره یک قهرمانی لیگ برتر بمانند.

پرسپولیس-ملوان؛

 سه امتیاز با عیسی

هواداران پرسپولیس این هفته استقبال خوبی از تیم‌شان به عمل آوردند و قرمزها موفق شدند ملوان را در خانه شکست بدهند. بردی که البته به هیچ قیمتی راحت به دست نیامد. پرسپولیس در همان نیمه اول بازی، صاحب چند موقعیت خوب شد اما از این موقعیت‌ها به درستی استفاده نکرد. گولسیانی از دو قدمی دروازه توپ را به بیرون فرستاد تا همه چیز مساوی جلو برود اما سانتر عالیشاه و ضربه سر دیدنی آل‌کثیر، مسیر بازی را به سود تیم اوسمار تغییر داد. جالب اینکه ملوان بعد از هشت سال، همچنان موفق به باز کردن دروازه پرسپولیس نشده و جالب‌تر اینکه امیررضا رفیعی برای سومین بار متوالی موفق شده درون دروازه پرسپولیس کلین‌شیت کند. او تا امروز هرگز به عنوان سنگربان پرسپولیس گلی دریافت نکرده است. با این برد، قرمزها همچنان در یک قدمی استقلال ماندند تا به قهرمانی لیگ امیدوار باشند. در این مسابقه، سیدجلال حسینی در غیاب اوسمار تیم را در کنار زمین هدایت می‌کرد. چهره‌ای که با این تیم جام‌های زیادی در فوتبال ایران به دست آورده است. تیم تارتار در نیمه دوم با ورود چهره‌هایی مثل عمری و سرلک، تیم خطرناک‌تری شد اما حتی استفاده از چهره‌های سابق پرسپولیس موجب نشد ملوانی‌ها این بازی سخت و حساس را با امتیاز ترک کنند. گل عیسی آل‌کثیر که البته در موقعیتی بسیار مشکوک به آفساید به ثمر رسید، روند خوب پرسپولیسی‌ها در لیگ برتر را حفظ کرد. کورس قهرمانی این تیم با استقلال در لیگ، با کیفیت قابل توجهی دنبال می‌شود.

تراکتور-ذوب آهن؛ 

خمز در موقعیت رها کردن

دور از انتظارترین نتیجه این هفته، شکست باورنکردنی تراکتور روبه‌روی ذوب بود. البته که تیم ربیعی همیشه بیرون از خانه تیم بهتری نشان داده اما هیچ‌کس انتظار نداشت آنها در یادگار چهار بار دروازه تراکتور را باز کنند. تماشاگرها، استقبال خوبی از این بازی به عمل آوردند اما خیلی از آنها قبل از سوت پایان داور از ورزشگاه خارج شدند تا دیگر به تماشای این نمایش زجرآور ننشینند. تماشاگرانی که در استادیوم مانده بودند نیز علیه پاکو خمز شعار دادند و خواهان جدایی او از باشگاه شدند. به نظر می‌رسد سرمربی اسپانیایی دیگر در یک قدمی ترک باشگاه قرار دارد. تراکتور در این دو فصل ستاره‌های زیادی خریده و همه چیز را برای نتیجه گرفتن این مربی فراهم کرده اما این تیم یک کورس دیگر را هم از دست داده و بعید است شانسی برای رسیدن به سهمیه آسیایی نیز داشته باشد. این روندی نیست که تماشاگران تراکتور را به پروژه خمز امیدوار نگه دارد.

سپاهان-نساجی؛ 

فقط این بازی گل نداشت

تنها بازی بدون گل این هفته لیگ برتر، برخورد سپاهان و نساجی بود. سپاهانی‌ها که زمانی به سادگی روبه‌روی هر حریفی به گل می‌رسیدند، حالا حتی نمی‌توانند دروازه نساجی را باز کنند. به نظر می‌رسد فصل برای سپاهان به شکل زودهنگام تمام شده و بازیکنان این تیم دیگر امید چندانی به تغییر اوضاع ندارند. این نتیجه دیگر عملا سپاهان را از کورس قهرمانی جدا کرد و شانس این تیم را برای بردن لیگ به حداقل رساند. جالب اینکه هواداران این تیم در دقایقی از این بازی به تشویق محرم نویدکیا پرداختند. در مقابل اما برای نساجی این یک امتیاز، مهم به نظر می‌رسید. آنها نشان دادند که قدرت ایستادن روبه‌روی رقبای سرسخت را دارند و به هیچ قیمتی نمی‌خواهند سطح اول فوتبال ایران را ترک کنند.

استقلال خوزستان-صنعت نفت؛ 

رستگاری با رستم!

یکی از حساس‌ترین و نفس‌گیرترین بازی‌های هفته، بین استقلال خوزستان و نفت برگزار شد. جدالی که در آن نفتی‌ها یک بار به بازی برگشتند اما استقلال در آخرین ثانیه‌ها، مسابقه را برد. آسو رستم یکی از مهم‌ترین گل‌های این فصل را برای تیمش زد. جالب اینکه مهاجم عراقی تا امروز در این فصل دو گل سه امتیازی برای استقلال خوزستان زده و امتیازهای بسیار مهمی را به تیمش هدیه کرده است. هر دو گلزن تیم پورموسوی در این بازی، خارجی‌های تازه‌وارد این باشگاه بودند. بازیکنانی که حالا استقلال خوزستان را از منطقه سقوط جدا کردند و نفت را در این منطقه قرار دادند. تیم کمالوند هم تیم عجیبی به نظر می‌رسد. تیمی که هفته قبل سپاهان را برد و این هفته روبه‌روی استقلال خوزستان شکست خورد. حریف بعدی آنها در لیگ برتر، پرسپولیس خواهد بود.

دور از انتظارترین نتیجه این هفته، شکست باورنکردنی تراکتور روبه‌روی ذوب بود. البته که تیم ربیعی همیشه بیرون از خانه تیم بهتری نشان داده اما هیچ‌کس انتظار نداشت آنها در یادگار چهار بار دروازه تراکتور را باز کنند. تماشاگرها، استقبال خوبی از این بازی به عمل آوردند اما خیلی از آنها قبل از سوت پایان داور از ورزشگاه خارج شدند تا دیگر به تماشای این نمایش زجرآور ننشینند

مس-پیکان؛ 

پدیده‌ای به اسم محبی

در تماشایی‌ترین دیدار این هفته لیگ برتر، باز هم پای محرم وسط بود. مردی که تیمش دو بار روبه‌روی پیکان به بازی برگشت و البته در جریان این مساوی، موقعیت‌های زیادی را نیز از دست داد. چهره ویژه مس در این بازی، باز هم محمدمهدی محبی بود. پدیده‌ای که این هفته هم دو بار توانست دروازه پیکان را باز کند. روند بی‌شکستی مس از زمان ورود محرم نویدکیا به این تیم نیز همچنان حفظ شده و او هیچ برنامه‌ای برای شکست خوردن در لیگ برتر ندارد.

 

شمس آذر-فولاد؛ 

بحران‌زده‌ای از اهواز!

تیم سعید دقیقی یک هفته بعد از بردن ذوب، فولاد را هم شکست داد تا به روزهای خوش گذشته‌اش در فوتبال ایران برگردد. فولاد که همیشه یک تیم مدعی در فوتبال ایران بود، حالا فقط پنج امتیاز با منطقه سقوط فاصله دارد و عوض کردن مربی نیز تاثیری در وضعیت این باشگاه نداشته است. اگر ضعف مفرط نساجی و نفت در امتیازگیری نبود، فولاد با این روند خطر بیشتری برای سقوط از رقابت‌های لیگ برتر را احساس می‌کرد.

بعد از توقف خانگی روبه‌روی مس رفسنجان، یک لغزش دیگر کافی بود تا نکو و تیمش صدر جدول لیگ را به راحتی از دست بدهند. استقلال اما در آخرین ثانیه‌های نیمه اول بازی، توپ را به شکل میلی‌متری از خط دروازه حریف رد کرد و همین اختلاف میلی‌متری، برتری آبی‌ها را در این بازی رقم زد

هوادار-گل گهر؛ 

داریوش زنده شد

از زمان روی کار آمدن مسعود شجاعی در هوادار، داریوش شجاعیان بهترین نسخه از خودش را در این تیم به نمایش گذاشته است. داریوش این هفته هم موفق به گلزنی برای تیمش شد تا تیم اوزینیدیس دوباره در لیگ برتر شکست بخورد. جالب اینکه مسعود در یونان برای مدتی شاگرد این مربی نیز بود و حالا در قامت یک سرمربی، موفق شد او را شکست بدهد. هوادار این روزها تیم جذابی شده و حالا بالاخره دروازه‌اش را در یک بازی نیز بسته نگه داشته است.