کلاف زرد سردرگم!

حالا دیگر می‌توان با قاطعیت زیادی گفت که داستان محرومیت، بازگشت و سپس محرومیت دوباره ۶ بازیکن سپاهان در فوتبال ایران، عجیب‌ترین ماجرای نیم‌فصل اول لیگ برتر بیست و سوم بوده است. ماجرایی که از همان روز اول تا امروز، خبرهای خاصی در اطراف آن شنیده شده و هنوز هم پس‌لرزه‌های مربوط به آن به طور کامل از بین نرفته است. شاید بد نباشد که از نزدیک‌تر، این روند عجیب را مرور کنیم. اتفاقی که در این فصل، همه را به حیرت واداشته و نشان از عجیب بودن تصمیم‌ها در فوتبال ایران دارد.

آریا رهنورد

همه چیز از اینجا شروع شد

از همان هفته‌های اول لیگ برتر، این استقلال بود که از سپاهان به دلیل نقض قوانین مربوط به نقل و انتقالات شکایت کرد. بلافاصله باشگاه‌های دیگری هم دست به کار شدند و شکایت مشابهی انجام دادند. پرونده سپاهان به کمیته انضباطی رفت و قرارداد 6 بازیکن این تیم، مشکل‌دار تشخیص داده شد. هر 6 بازیکن با تصمیم کمیته انضباطی محروم شدند و چهار امتیاز هم از سپاهان کسر شد. قرار بود قرارداد این 6 نفر برای بازگشت دوباره به تیم اصلاح شود.

بازگشت بدون اصلاح!

پرونده با اعتراض سپاهان به کمیته استیناف رفت و در نوبت بررسی قرار گرفت. سپاهان نیز از کمیته انضباطی درخواست کرد که این 6 بازیکن تا زمان صدور رای استیناف برای باشگاه به میدان بروند. کمیته انضباطی با این تصمیم موافق بود. در نتیجه هر 6 بازیکن بدون هیچ مشکلی به ترکیب تیم برگشتند. سوال کلیدی اینجاست که اگر این 6 نفر قرارداد غیرقانونی داشتند، چرا باید دوباره به تیم برمی‌گشتند؟ چرا سپاهان این فرصت را پیدا کرد تا در سراسر هفته‌های نیم‌فصل اول از این 6 نفر استفاده کند؟ آیا این تبعیضی علیه باشگاه‌های دیگر لیگ برتر ایران نبود؟ به هر حال این 6 بازیکن برگشتند و در طول فصل، نقش مهمی در نتایج سپاهان ایفا کردند.

خبر رسیده که فسخ یک‌طرفه در سپاهان، تخلف بوده است. جالب اینکه اگر باشگاهی قرارداد یک بازیکن را به صورت یک‌طرفه فسخ کند، باید تمام دستمزد را بدهد. در نتیجه این ماجرا سقف بودجه سپاهان را پر نگه می‌دارد و اجازه جذب نفرات دیگری را به این تیم نمی‌دهد

محرومیت، 24 ساعت قبل از گل‌گهر! 

رای کمیته استیناف سرانجام صادر شد تا چهار امتیاز از دست رفته سپاهان به این تیم برگردد. تا اینجا باشگاه کاملا خوشحال و راضی به نظر می‌رسید و هیچ مشکلی با این پرونده نداشت اما ناگهان اعلام شد که 6 بازیکن سپاهان که قراردادشان مشکل داشته، دوباره نمی‌توانند برای تیم به میدان بروند. این رای در فاصله یک روز با بازی گل‌گهر، شوک بزرگی به سپاهان داد. کمیته انضباطی به این باشگاه یادآوری کرد که قرار بوده فقط تا زمان اعلام رای استیناف این 6 نفر را در اختیار داشته باشند. آنها این‌طور به سپاهان کنایه زدند که چرا این تیم در این زمان سه ماهه، هیچ تلاشی برای اصلاح قرارداد این 6 نفر انجام نداده است؟ جواب باشگاه سپاهان به این ماجرا چه بود؟ آنها تاکید داشتند که نمی‌توانستند قبل از رای استیناف قراردادها را اصلاح کنند. چراکه ممکن بود بعضی از ایرادها در بررسی دوباره رفع شوند و اصلا نیازی به اصلاح نباشد! سپاهان دوباره از کمیته انضباطی برای اصلاح قراردادها زمان خواست اما این درخواست‌ها بی‌نتیجه بود. باشگاه که با رای استیناف فقط جریمه مالی شده بود، این 6 بازیکن را در نبرد روبه‌روی گل‌گهر از دست داد و در حالی که در بازی قبلی سه اخراجی هم داده بود، در آن مسابقه شکست خورد. از همین جا تلاش سپاهان برای استفاده از این نفرات در بازی بعدی کلید خورد.

یک راهکار عجیب؛ فسخ 50 درصدی! 

نه باشگاه سپاهان می‌خواست فورا در قراردادها دست ببرد و نه کمیته انضباطی رایش را تغییر داده بود. در نهایت سپاهانی‌ها برای رسیدن به بازی شمس‌آذر، تصمیم بسیار عجیبی گرفتند. این تیم قرارداد سه بازیکنش را فسخ کرد تا سه بازیکن دیگر با مجوز سازمان لیگ به ترکیب برگردند. این تصمیم هم در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسید. مگر فسخ قرارداد سه بازیکن، ایرادهای قانونی قراردادهای سه نفر دیگر را برطرف می‌کرد؟ به هر حال کمیته انضباطی این بار دیگر کوتاه آمد و برای سپاهان از قانون عبور کرد. ستاره‌هایی مثل نیازمند و رضا اسدی به ترکیب سپاهان برگشتند و سه بازیکن یعنی کاوه رضایی، هادی محمدی و احسان پهلوان از این تیم کنار گذاشته شدند؛ به همین سادگی.

فسخ یک‌طرفه، مصداق بارز تخلف

ظاهرا قرار است سپاهان در این فصل مدام از چاله به چاه و از چاه به چاهی عمیق‌تر بیفتد. حالا خبر رسیده که فسخ یک‌طرفه در این باشگاه، تخلف بوده است. آن سه بازیکن اصلا از این ماجرا خبر نداشتند و بدون رضایت از سپاهان جدا شدند. جالب اینکه اگر باشگاهی قرارداد یک بازیکن را به صورت یک‌طرفه فسخ کند، باید تمام دستمزد را بدهد. در نتیجه این ماجرا سقف بودجه سپاهان را پر نگه می‌دارد و اجازه جذب نفرات دیگری را به این تیم نمی‌دهد. کاوه رضایی اعلام کرده که از سپاهان شکایت خواهد کرد. حتی ممکن است این اتقاق، موجب محرومیت دوباره این باشگاه شود. جالب اینکه با این راهکار خلق‌الساعه هم، سپاهان روبه‌روی شمس‌آذر شکست خورد.