آریا طاری

 

معمولا وقتی سرنوشت قهرمانی یک دوره لیگ تا حدودی به دربی تهران گره می‌خورد، حساسیت بازی آنقدر بالا می‌رود که بازیکن‌ها خودشان را درون زمین به آب و آتش می‌زنند و در نهایت، گل‌های کمی هم در مسابقه به ثمر می‌رسد. اوسمار و نکو، حالا در لحظه‌های سرنوشت‌ساز انتخاب ترکیب نهایی‌شان برای شهرآورد تهران هستند. حدس‌ زدن ترکیب اصلی دو تیم در چنین مسابقه‌ای چندان سخت به نظر نمی‌رسد اما شاید در نهایت، این تعویض‌ها و تصمیم‌های کلیدی در جریان بازی باشند که سرنوشت مسابقه را تغییر می‌دهند.

خط دروازه؛  دو  ستاره   ملی ‌پوش

بیرو از یک سو و سیدحسین حسینی از سوی دیگر، گلرهای این بازی بزرگ خواهند بود. به لحاظ آماری، عملکرد بیرانوند در این بازی خاص به مراتب بهتر از حسینی بوده اما از نظر فرم فعلی، حسینی وضعیت بهتری نسبت به بیرانوند دارد. سیدحسین کاپیتان استقلال است و بیرو یکی از گزینه‌های کاپیتانی پرسپولیس به شمار می‌رود. هر دو نفر صاحب تجربه زیادی هستند و هر دو می‌دانند که باید امروز بهترین نمایش ممکن را روی خط دروازه داشته باشند تا تیم‌شان را برای رسیدن به یک برد حساس و بزرگ، پرانگیزه نگه دارند. این یک نبرد تماشایی برای هر دوی آنها خواهد بود. گلرهایی در سرنوشت‌سازترین بازی فصل.

خط دفاع؛   این بار   پرسپولیس غایب   دارد

وقتی دربی رفت برگزار می‌شد، استقلال باید در غیاب چند مدافع بازی می‌کرد. ایمان سلیمی و حسین مرادمند هر دو برای آن بازی مصدوم شده بودند. این بار هم همه نفرات خط دفاعی استقلال در دسترس هستند و حتی رافائل سیلوا به این جمع اضافه شده است. به نظر می‌رسد نکو باز هم از سیلوا در مرکز دفاع استفاده کند و آرمین سهرابیان و حسین مرادمند را روی دست او قرار بدهد. این ترکیب سه نفره، ترکیب مطمئنی برای قلب دفاع این تیم به حساب می‌آید. پرسپولیس اما هر دو مدافع اصلی‌اش را برای این بازی از دست داده است. کنعانی از دربی محروم شده و گولسیانی به دلیل مصدومیت نمی‌تواند تیم را در این بازی حساس همراهی کند. در نتیجه زوج فرشاد فرجی و علی نعمتی در قلب دفاع برای سرخ‌ها به میدان خواهند رفت. زوجی که به طور کلی اصلا مطمئن 

به نظر نمی‌رسند.

کناره‌های  زمین؛   جای خالی  کوین

صالح حردانی و ابوالفضل جلالی، احتمالا دو گزینه استقلال برای بازی در پست وینگ بک در کناره‌های زمین هستند. صالح از زمان مصدومیت شدید یامگا در تیم به صورت ثابت به میدان می‌رود. او روبه‌روی مس رفسنجان یک پنالتی را هم خراب کرده و حالا انگیزه‌های زیادی برای جبران دارد. پرسپولیس در کناره‌های خط دفاعی با دانیال اسماعیلی‌فر و عبدالکریم حسن بازی می‌کند. دانیال دوباره در تیم اوج گرفته و حالا به یکی از بهترین پاسورهای  فوتبال ایران تبدیل شده است. او در نبرد با فولاد نیز دو پاس گل به هم‌تیمی‌ها داد. حسن هم برای اولین بار در دربی به میدان خواهد رفت. بازیکنی که اولین گلش با لباس پرسپولیس، یک گل به خودی بوده است. او البته تجربه ایستادن روبه‌روی استقلال با لباس 

السد را دارد.

خط میانی؛   اینجا   باید   بی‌اشتباه   باشید

برای هر دو مربی، کیفیت خط میانی تیم بسیار کلیدی به نظر می‌رسد. نکو روزبه جشمی را در پست هافبک دفاعی قرار می‌دهد، مهدی مهدی‌پور کمی جلوتر از او بازی می‌کند و آرش رضاوند که تا امروز آخرین پنالتی استقلال در شهرآورد را گرفته نیز، هجومی‌ترین هافبک استقلال است. این سه هافبک بسیار نزدیک و فشرده فوتبال بازی می‌کنند و کاملا دقیق هستند. پرسپولیس نیز در مرکز زمین احتمالا با سروش رفیعی و مسعود ریگی بازی خواهد کرد. دو بازیکن خلاق که این روزها در توپگیری هم عملکرد خوبی داشته‌اند. شاید خدابنده‌لو نیز گزینه مهم تعویض این تیم در مرکز زمین برای نیمه دوم به شمار برود.

فاز  هجومی؛   کشنده‌ها   اینجا   هستند

زوج ماشاریپوف و بلانکو، زوج خارجی محبوب نکو در خط حمله استقلال هستند. در بازی قبلی هم یکی از آنها پاس گل داد و دیگری موفق به باز کردن دروازه و گلزنی شد.  بلانکو روی هوا و جلال‌الدین روی زمین، نفرات خطرناکی برای حریف به نظر  می‌رسند. هر دو نفر نیز انگیزه‌های زیادی دارند تا اولین گل‌شان در دربی را به ثمر برسانند. در پرسپولیس، مهدی ترابی به سمت راست می‌رود تا با دانیال زوج موفقی بسازد. امید عالیشاه که هر دو گل آخر پرسپولیس به استقلال در دربی را زده، به عنوان مهاجم دوم بازی خواهد کرد و اوستون اورونوف در سمت چپ خط حمله دیده خواهد شد. ازبکستانی محبوب قرمزها احتمالا دریبل‌ها و تکنیک‌های زیادی را برای این بازی آماده کرده است. او یکی از موردتوجه‌ترین چهره‌ها در شهرآورد خواهد بود. عیسی آل‌کثیر نیز که سابقه زدن دو گل سه امتیازی به استقلال در شهرآورد را دارد، دوباره روبه‌روی این تیم قرار خواهد گرفت. در بازگشت دوباره به پرسپولیس، این بازی برای او سرشار از اهمیت به نظر می‌رسد.