زنگ قطر در آسیا!

چهار سال قبل، تیم ملی قطر جام ملت‌ها را با شکست و تحقیر ترک کرد. آنها در همه دیدارهای مرحله گروهی طعم باخت را چشیدند و بدون امتیاز از استرالیا به خانه برگشتند. سربازان واقعی فوتبال این کشور اما آن روزها در فوتبال پایه حضور داشتند و برای خلق یک شگفتی بزرگ در آسیا آماده می‌شدند. این نسل طلایی، حالا قطر را به اولین نیمه‌نهایی و اولین فینال تاریخ جام ملت‌ها رسانده و می‌تواند اولین قهرمانی تاریخ عنابی‌ها در این جام را نیز رقم بزند.

آریا طاری

قطعی‌ شدن صعود قطر پس از دو مسابقه مرحله گروهی، برای پی بردن به قدرت واقعی این تیم کافی نبود. خیلی‌ها اعتقاد داشتند نتایج درخشان شاگردان فلیکس سانچز، به دلیل ضعف لبنان و کره‌شمالی رقم خورده است. عربستان، حریف سوم قطری‌ها در جام ملت‌ها به شمار می‌رفت. تیمی که نشانه‌هایی از یک مدعی جدی قهرمانی به نمایش گذاشته بود و فوتبالی هجومی با درصد مالکیت توپ بالا بازی می‌کرد. همه نقشه‌های عربستان اما در جدال سوم با قطر، تباه شد. موئز علی مثل یک قهرمان از راه رسید و با دو گل، نسخه حریف را پیچید تا عربستان در اولین مسابقه حذفی، در دهان شیر قرار بگیرد. قرعه قطر نیز البته چندان ساده نبود. آنها باید برای مسابقه با تیم سختکوش و پرمهره عراق آماده می‌شدند. بسام راوی، کلاف سردرگم نبرد با عراق را با یک ایستگاهی تماشایی برای تیمش باز کرد. بازیکنی که پدرش زمانی برای تیم ملی عراق به میدان رفته بود. تا اینجا، اوضاع برای قطر چندان باورنکردنی نبود اما آنها به ماجراجویی ادامه دادند و این بار از کره‌جنوبی، یک قربانی بزرگ ساختند. باز هم یک شوت دیدنی و مهارنشدنی، همه چیزی بود که قطر برای صعود به آن نیاز داشت. پیش از شروع مسابقه نیمه‌نهایی، امارات میزبان جنگ روانی را با حریفش شروع کرد. آنها تمام بلیت‌های بازی را به رایگان در اختیار هواداران‌شان قرار دادند و در رسانه‌ها از هر فرصتی برای ضربه زدن به قطر استفاده کردند. با این وجود در لحظه نواخته‌ شدن سوت داور، این ستاره‌های قرمزپوش بودند که به هواداران میزبان علامت سکوت نشان می‌دادند و البته با پرتاب کفش و دمپایی از سوی آنها پذیرایی می‌شدند. رسیدن به 6 کلین‌شیت متوالی در جام ملت‌ها، هدف بزرگ تیم ملی ایران بود اما قطری‌ها حالا تنها تیم حاضر در جام ملت‌ها هستند که توانسته‌اند به چنین هدفی دست پیدا کنند. موئز علی با باز کردن دروازه امارات، رکورد علی دایی در گل‌زنی یک دوره از جام ملت‌ها را در اختیار گرفته و اکرم عفیف نیز بیشتر از هر مهره دیگری در یک دوره جام ملت‌ها پاس گل داده است.

خیلی‌ها تاریخ فوتبال این کشور را به قبل و بعد از دریافت میزبانی جام جهانی خلاصه می‌کنند اما به نظر می‌رسد تاریخ فوتبال قطر را باید به دو مقطع قبل و بعد از تاسیس آکادمی بزرگ و مجهز اسپایر تقسیم کرد

قطر تیم کاملی به نظر می‌رسد. آنها صاحب دروازه‌بان مطمئنی هستند. در دفاع ستاره‌های درجه یکی دارند. در خط هافبک ظرافت و قدرت را در کنار هم قرار داده‌اند و در خط حمله، بی‌رحم و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند. سوال بزرگ اینجاست که این نسل چطور در فوتبال نه‌چندان استعدادخیز قطر جمع شده است؟ این تیم کامل چطور تشکیل شده و این نفرات چطور در کنار هم به چنین درک متقابلی رسیده‌اند؟ پاسخ این سوال را باید در نقشه‌ای جست‌وجو کرد که سال‌ها قبل در فوتبال قطر برنامه‌ریزی شد. خیلی‌ها تاریخ فوتبال این کشور را به قبل و بعد از دریافت میزبانی جام جهانی خلاصه می‌کنند اما به نظر می‌رسد تاریخ فوتبال قطر را باید به دو مقطع قبل و بعد از تاسیس آکادمی بزرگ و مجهز اسپایر تقسیم کرد. 19 نفر از فهرست 23 نفره امروز تیم ملی قطر، محصول همین آکادمی هستند. 13 سال قبل، فلیکس سانچز که یک دهه در لاماسیا مربیگری کرده بود، با یک تصمیم سنجیده به آکادمی اسپایر برده شد تا با همان روحیه اسپانیایی و با الهام گرفتن از شیوه بازیکن‌سازی در آکادمی بارسا، روی فوتبالیست‌های قطری کار کند. او با پسران کم سن و سال این آکادمی رشد کرد و بزرگ شد. با همین نفرات به تیم ملی زیر 18 سال رفت، با همین نفرات هدایت تیم زیر 20 سال و زیر 23 سال قطر را بر عهده گرفت و سرانجام در تیم ملی بزرگسالان، سرمربی همین چهره‌ها شد. در این سال‌ها مدام از مورینیو، گواردیولا و یا زیدان به عنوان سرمربیان احتمالی تیم ملی قطر نام برده شده اما کشف بزرگ آنها، حالا روی نیمکت این تیم می‌درخشد. فلیکس این تیم را بهتر از هر کسی می‌شناسد و حالا می‌تواند عنابی‌ها را برای اولین بار در تاریخ، قهرمان قاره آسیا کند.

به نظر می‌رسد «زنگ قطر» در آسیا به صدا درآمده است. قطری‌ها دیگر تنها یک تیم معمولی با هزینه‌های نجومی نیستند. شاید پیشرفت آنها در گام اول با سیستم بازیکن‌سازی گلخانه‌ای شروع شده باشد اما استعدادیابی در این کشور به کمک آکادمی‌ها حالا به بالاترین سطح ممکن رسیده است. حتی وقتی این نسل از فوتبال عنابی‌ها نیز به کارشان پایان بدهند، نسل بعدی می‌تواند با قدرت بیشتری کارش را در این تیم شروع کند. آنها دیگر به هیچ قیمتی یک زنگ تفریح در فوتبال به شمار نمی‌روند. قطر در جام ملت‌ها همه هواداران فوتبال را میخکوب کرده و آماده است که این تجربه را در جام جهانی خانگی‌اش نیز تکرار کند.