کیش بدون مات

در شطرنج نفس‌گیر نیمه‌نهایی آسیا، پرسپولیس حریفش را در موقعیت کیش قرار داده اما هنوز این رقیب را مات نکرده است. قرمزها باید در تهران هم با همین میزان از تمرکز، هوش و فرصت‌طلبی روبه‌روی السد قطر قرار بگیرند. چراکه به نظر می‌رسد این مسابقه حتی از نبرد در دوحه نیز دشوارتر خواهد بود. گرگ‌های قطری، زخم‌خورده مسابقه اول هستند و دست‌کم گرفتن یک گرگ زخمی، می‌تواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد. هنوز هیچ چیز «قطعی» نشده و نبرد دوم اگر از جنگ اول سخت‌تر نباشد، بدون تردید ساده‌تر نیز نخواهد بود. السد دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و با تمام توان، به طرف دروازه پرسپولیس حمله خواهد کرد

آریا رهنورد

همه سطرها از سناریوی آسیایی، برای شکست سنگین پرسپولیس در دوحه کنار هم چیده شده بود. تیم برانکو با انبوهی از مشکلات به قطر رسید تا با تمام توان برای «نباختن» مسابقه بدهد. پرسپولیس محمد انصاری و کمال کامیابی‌نیا را در زمین السد به دلیل محرومیت در اختیار نداشت و حسین ماهینی را با مصدومیت وحشتناک در دربی، از دست داده بود. غیبت سه عنصر ثابت دفاعی تیم، بیش از حد نگران‌کننده به نظر می‌رسید اما با وجود فشار شدید ستاره‌های حریف، پروفسور و پسرها قطر را با یک کلین‌شیت درخشان ترک کردند. بسته‌ نگه داشتن دروازه برای تیمی که هوادارانش حتی با شکست خفیف نیز کاملا راضی می‌شدند و خودشان را برای تماشای شکست آماده کرده بودند، فوق‌العاده به نظر می‌رسید اما کلین‌شیت، تنها دستاورد پرسپولیسی‌ها در قطر به شمار نمی‌رفت. این تیم که در جریان بازی چند موقعیت نسبتا خوب را از دست داده بود، سرانجام در دقایق پایانی زهرش را به میزبان ریخت و با یک فرار تماشایی، صاحب ضربه پنالتی شد. علی علیپور نه چیپ زد و نه هیچ شوخی دیگری با این ضربه انجام داد تا یکی از مهم‌ترین گل‌های تاریخ باشگاه را در دوحه به ثمر برساند. آن‌چه در این مسابقه اتفاق افتاد، باورنکردنی به نظر نمی‌رسید. پرسپولیس با یک ترکیب ناقص و البته یک نمایش بدون نقص، روبه‌روی پرستاره‌ترین تیم منطقه غرب آسیا قرار گرفت و به دو هافبک سابق بارسلونا و اتلتیکومادرید، ۹۰ دقیقه اجازه نفس‌ کشیدن نداد. با این نتیجه شاهکار، پرسپولیس در یک قدمی فینال قرار گرفته اما تصور قطعی بودن صعود به فینال، بیش از حد ساده‌انگارانه است. فقط یک نیمه از دوئل قرمزها با السد سپری شده و در نیمه دوم، هر اتفاقی ممکن خواهد بود.

در مسابقه رفت، پرسپولیس فراتر از حد انتظار ظاهر شد اما حقیقت آن است که این تیم برای فینالیست‌ شدن، باید در بازی برگشت نیز به همین اندازه خوب باشد. هنوز هیچ چیز «قطعی» نشده و نبرد دوم اگر از جنگ اول سخت‌تر نباشد، بدون تردید ساده‌تر نیز نخواهد بود. السد دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و با تمام توان، به طرف دروازه پرسپولیس حمله خواهد کرد. آنها برای گل زدن به آزادی قدم می‌گذارند و دست به هر کاری می‌زنند تا به این هدف دست پیدا کنند. این تیم مهره‌های باتجربه‌ای در اختیار دارد که بارها در جریان بازگشت‌های کلاسیک بارسا و اتلتیکومادرید سهیم بوده‌اند. برانکو ایوانکوویچ که در مسابقه رفت محروم بود، دوباره به کنار زمین برمی‌گردد. کمال کامیابی‌نیا و محمد انصاری نیز مصدومیت را پشت سر گذاشته‌اند و آماده قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم‌شان هستند. تماشاگران پرسپولیس نیز یک جو مرگبار برای حریف به وجود خواهند آورد تا السد را درست مثل الدحیل، در معرض فروپاشی قرار بدهند. محرومیت دروازه‌بان اول حریف نیز خبر امیدوارکننده‌ای برای سرخپوشان به نظر می‌رسد. در نگاه اول، شرایط بازی کاملا به سود پرسپولیس است اما این وضعیت تنها تا لحظه‌ای دوام می‌آورد که دروازه این تیم باز نشود. اگر السد در آزادی به گل اول دست پیدا کند، اتمسفر ورزشگاه به شکل ناخواسته‌ای علیه پرسپولیس خواهد شد. تیم قطری می‌تواند با یک گل همه چیز را به تساوی بکشاند و هراس را به نفرات سرخپوش تزریق کند. همین یک گل، برای کشیده‌ شدن بازی به وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی کافی خواهد بود اما السد حتی در صورت دریافت گل تساوی، با به ثمر رساندن یک گل دیگر می‌تواند خودش را به فینال آسیا نزدیک کند. تیم پرمهره فریرا در آزادی چاره‌ای به جز حمله کردن ندارد و همین موضوع، دفاع این تیم را آسیب‌پذیر می‌کند اما اگر السدی‌ها به هدف‌شان برسند، مهار آنها دیگر بسیار دشوار خواهد بود. چراکه السد، اساسا تیم «ضدحمله» است و این کار را در زمین، بهتر از هر کار دیگری انجام می‌دهد.

«تنها یک درصد راه صعود را طی کرده‌ایم». این جمله سیدجلال حسینی، باید در اردوی پرسپولیس کاملا جدی گرفته شود. قرمزها به یک پیروزی دلچسب دست پیدا کرده‌اند اما این پیروزی زمانی به تاریخ سنجاق خواهد شد که پایان درخشانی نیز داشته باشد. آن‌چه در قطر اتفاق افتاده، تنها یک ماجرای ۹۰ دقیقه‌ای از یک دوئل ۱۸۰ دقیقه‌ای بوده است. پسران برانکو با هواداران‌شان جشن گرفته‌اند اما برای کامل‌ کردن این جشن، پرسپولیس باید در تهران نیز به خوبی بازی دوحه و حتی بهتر از آن باشد. نباید فراموش کرد که برخی از اتفاقات این دوئل نیز به سود پرسپولیس رقم خورد و شاید در بازی برگشت، السد از این اتفاقات به سود خودش بهره ببرد. مهم‌ترین رقیب سرخپوشان در جدال دوم نیمه‌نهایی آسیا نه باشگاه السد، بلکه تصور قطعی‌ بودن صعود به فینال است.