اگر تا همین چند سال قبل از حضور تماشاگران زن در شهرآورد تهران حرف می‌زدی، همه چیز شبیه یک رویای دور و دراز به نظر می‌رسید اما حالا دیگر حضور تماشاگران زن به یکی از مسائل مهم و انکارنشدنی این مسابقه تبدیل شده است. موضوعی که باعث می‌شود تماشاگرانی به ورزشگاه راه پیدا کنند که برای سال‌ها پشت درهای استادیوم مانده بودند. در حقیقت حالا شهرآورد تصویر واقعی‌تری در درون خودش دارد. هرچند که بدون شک این واقعیت زمانی کامل خواهد شد که تفکیک سکوها تا این اندازه وجود نداشته باشد. چرا زنان باید در گوشه‌ای از طبقه دوم ورزشگاه بنشینند؟ مگر مردان و زنان در سالن‌های سینما به صورت جداگانه می‌نشینند؟ مگر مردان و زنان در سالن کنسرت از هم تفکیک می‌شوند؟ دیر یا زود این اتفاق نیز رخ خواهد داد.

اما آن‌چه شهرآورد پیش رو را یک قدم به جلو هل داده، دیگر مساله تماشاگران زن نیست. این بار قرار شده در گروه داوری دربی، یک داور زن هم حضور داشته باشد. اتفاقی که قرار است برای اولین بار در همه تاریخ رخ بدهد. از شهرآورد شماره یک تا امروز، هرگز نشده که یک داور زن، بخشی از گروه داوری این مسابقه باشد. این بار اما فدراسیون تصمیم متفاوتی گرفته و می‌خواهد به یک داور پرتجربه زن برای نشستن در اتاق وی.ای.آر فرصت بدهد. فراموش نکنید که شهرآورد ایران برای سال‌ها، حتی داور ایرانی هم نداشت و داورانی را از خارج برای سوت زدن این بازی انتخاب می‌کردند. اینکه در چنین جوی کار به جایی برسد که یک داور زن در تیم قضاوت این مسابقه قرار بگیرد، فراتر از حد انتظار بوده و بدون شک یک پیشرفت قابل توجه برای فوتبال ایران به حساب می‌آید. این یک لحظه تاریخی برای فوتبال باشگاهی ایران است.

مهسا قربانی، رسما به گروه وی.ای.آر در فوتبال ایران ملحق شده است. این اتفاق در حالی صورت گرفته که هنوز هیچ‌کس داور وسط شهرآورد را نمی‌شناسد. برای بازی قبلی که اولین تجربه وی.ای.آر در فوتبال ایران بود، دو داور از عراق به تهران آمدند و حالا دیگر نیازی به این کار احساس نمی‌شود. قربانی همه آموزش‌های لازم را دیده و مدرک استفاده از وی.ای.آر را نیز دریافت کرده است. مهسا در لیگ فوتبال زنان قضاوت می‌کند و از سال 2017 به فهرست فیفا اضافه شده است. این داور باتجربه، حتی یکی از نامزدهای قضاوت در آخرین دوره جام جهانی هم بود. این تجربه برای خود او، بسیار خاص به نظر می‌رسد و بدون شک یک لحظه تاریخی در دوران قضاوتش خواهد بود. شاید بگویید از سال‌ها قبل در فوتبال اروپا، داوران زن حتی به عنوان داور وسط مسابقه‌ها نیز کار می‌کنند اما به هر حال این مقایسه، مقایسه درستی نیست. فوتبال ایران شرایط متفاوتی دارد و رسیدن به این مرحله نیز در نوع خودش جالب توجه خواهد بود. بدون شک روزی هم از راه می‌رسد که داوران وسط زن دربی را سوت بزنند. دیر و زود دارد اما سوخت و سوز نه!