آریا رهنورد

آخرین چهارشنبه سال 1402، زمان انتخاب شده برای دربی حساس تهران است. بدون شک این یکی از حساس‌ترین شهرآوردهای این سال‌ها به شمار می‌رود. چراکه هر دو تیم مدعی جدی قهرمانی در این فصل هستند. با این حال سازمان لیگ تصمیم گرفته به جای یک روز آخر هفته، این بازی را روز چهارشنبه برگزار کند. اتفاقی که البته با سلیقه همیشگی سازمان لیگ برای برگزاری بازی‌ها هماهنگی دارد. 

آنها همیشه ترجیح می‌دهند دیدارهای حساس در آخرین روزهای هفته برگزار نشوند. البته که زمان برگزاری این بازی هنوز قطعی نیست. شورای تامین مطمئن نیست که این بازی می‌تواند تنها 24 ساعت بعد از مراسم چهارشنبه سوری برگزار شود. چراکه شاید برخی تماشاگرها ادوات خاص این شب را با خودشان به ورزشگاه ببرند. به هر حال احتمال تعویق 24 ساعته این بازی نیز وجود دارد اما فعلا این بازی قرار است بعدازظهر آخرین چهارشنبه سال در تهران برگزار شود و تا این لحظه زمان برگزاری آن دستخوش تغییر نشده است.

موضوع دیگری که در مورد این بازی اهمیت زیادی دارد، مساله انتخاب داور برای این نبرد خواهد بود. وقتی دو تیم در بازی رفت روبه‌روی هم قرار گرفتند، فقط موعود بنیادی‌فر می‌توانست بازی را قضاوت کند اما در حال حاضر چند داور دیگر از فوتبال ایران نیز مدرک قضاوت با وی.ای.آر را دریافت کرده‌اند. هرچند که هیچ‌کدام‌شان تجربه خاصی روی این موضوع ندارند. 

قضاوت موعود در بازی قبل، به شدت محل انتقاد بود. به خصوص اخراج نکردن حامدی‌فر از زمین مسابقه، تصمیمی بود که باعث شد عملکرد این داور در جریان بازی زیر سوال برود. او زمان بسیار زیادی را نیز برای چک کردن صحنه‌های وی.ای.آر از دست داد. 

حالا به احتمال زیاد یک داور دیگر این بازی را سوت می‌زند و شاید موعود در اتاق کمک‌داور ویدئویی حاضر باشد. در این صورت هم البته باید دو داور وی.ای.آر دیگر در کنار او بنشینند. در دربی قبلی، خداداد افشاریان از دو داور عراقی برای حضور در اتاق کمک‌داور ویدئویی استفاده کرد. داورانی که چندان عملکرد قابل قبولی نداشتند. 

حالا در برخی از رسانه‌ها این مساله مطرح شده که شاید داوران زن که دارای مدرک وی.ای.آر هستند برای اولین بار در اتاق کمک‌داور ویدئویی حاضر باشند. چنین اتفاقی را باید به فال نیک گرفت. اگر این اتفاق رخ بدهد، برای اولین بار در تاریخ داوران زن در قضاوت شهرآورد سهم داشته‌اند. 

اعتماد به داوران زن اتفاقی است که در خیلی از نقاط دنیا رخ داده و اصلا دلیلی ندارد که در ایران به وقوع نپیوندد. چراکه این داوران مدارک لازم را دریافت کرده‌اند و در چنین موقعیتی اصلا نباید به سراغ تفکیک جنسیتی رفت. داوران فوتبال ایران برای یک قضاوت بزرگ آماده می‌شوند و شاید این بار شرایط دربی با همیشه متفاوت باشد. به هر حال برای دومین بار در این فصل، وی.ای.آر وارد عمل خواهد شد. با این امید که دیگر در همه دیدارهای فصل آینده لیگ برتر امکان استفاده از این فناوری وجود داشته باشد.