آریا طاری

لیگ برتر پانزدهم برای ملوان و استقلال خوزستان، معنای خاصی داشت. در پایان آن فصل بود که آبی‌های اهواز به شکل عجیب و غیرمنتظره‌ای قهرمان رقابت‌های لیگ شدند و یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های تاریخ فوتبال ایران را ساختند. همان روز که خوزستانی‌ها قهرمانی را جشن می‌گرفتند، ملوانی‌ها از لیگ برتر سقوط کردند و در همه سال‌های بعدی موفق به بازگشت نشدند. 6 سال بعد از آن روزها، دو تیم در لیگ یک با هم روبه‌رو شدند و ملوان با شکست دادن حریف، در یک قدمی صعود به سطح اول فوتبال ایران قرار گرفت.

ملوانی‌ها سرانجام در حال نجات یافتن از باتلاق لیگ یک هستند. تیمی که در همه این سال‌ها بارها و بارها برای بازگشت تلاش کرده اما همیشه به در بسته خورده است. این بار اما ماجرا کمی فرق دارد و بعید است که رقابت‌های فصل آینده لیگ برتر، بدون حضور این تیم برگزار شود. ملوان این فصل برای موفقیت همه چیز داشت. از بازیکنانی که در روزهای سخت تیم‌شان را امیدوار نگه داشتند تا مدیرانی مثل پژمان نوری که از جنس همین تیم بودند و ملوان را با همه وجود زندگی می‌کردند و از مربیانی مثل مازیار زارع که همین‌جا روی همین زمین چهره شدند تا هوادارانی که بالاخره در این هفته‌های آخر، اولین استادیوم کاملا پر ایران در دوران پس از کرونا را ساختند. لیگ خوشبخت، لیگی است که از شیفتگی ملوانی‌ها نسبت به فوتبال خالی نباشد. بازگشت آنها نه فقط به سود خودشان، بلکه به سود فوتبال ایران خواهد بود. جای این شور و اشتیاق همیشگی در لیگ برتر خالی است. جای شلوغی همیشگی در اطراف استادیوم قایقران، در لیگ برتر خالی است. جای آن شعرهای شنیدنی و آن شعارهای جذاب، در لیگ برتر خالی است. انزلی با ملوان نفس می‌کشد و ملوان می‌تواند نفس تازه‌ای برای فوتبال ایران باشد. هنوز هم حال شهر در روز برگزاری بازی‌های این تیم دگرگون می‌شود و بازی‌های قوهای سپید را نمی‌توان با هیچ اتفاق دیگری در شهر کوچک شمالی مقایسه کرد. ملوان برای سال‌ها، یکی از جذابیت‌های لیگ برتر بود و حالا این جذابیت، در آستانه بازگشت دوباره قرار گرفته است. هرچند که کار هنوز تمام نشده و به قول مازیار زارع، آنها به هیچ قیمتی نباید پا پس بکشند. ملوان هنوز لیگ برتری نشده و باید خودش را مهیای چند نبرد دشوار دیگر کند.

ملوانی‌ها سرانجام در حال نجات یافتن از باتلاق لیگ یک هستند. تیمی که در همه این سال‌ها بارها و بارها برای بازگشت تلاش کرده اما همیشه به در بسته خورده است. این بار اما ماجرا کمی فرق دارد و بعید است که رقابت‌های فصل آینده لیگ برتر، بدون حضور این تیم برگزار شود

نتایج ملوان در این فصل از لیگ یک، حیرت‌آور بوده است. سفیدها در 25 مسابقه، فقط «یک بار» شکست خورده‌اند. دو تساوی در چهار مسابقه اول لیگ یک، هواداران این تیم را نگران آینده ملوان کرد. سه تساوی متوالی روبه‌روی استقلال خوزستان، مس و خیبر در فاصله هفته‌های هشتم تا دهم نیز کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسید اما ملوان خیلی خوب به مسابقات برگشت و بین هفته‌های سیزدهم تا هفدهم لیگ برتر، پنج برد پیاپی را جشن گرفت تا خودش را در قامت جدی‌ترین مدعی قهرمانی این فصل لیگ تثبیت کند. آنها در سه هفته گذشته هم سه برد پیاپی به دست آورده‌اند و پارس جنوبی جم تنها تیمی است که توانسته در این فصل ملوان را شکست بدهد. این موفقیت در حالی به دست آمده که آنها تقریبا همه فصل را بدون حضور تماشاگر پشت سر گذاشته‌اند. تماشاگرانی که همیشه قدرت اصلی و بازوان توانمند ملوان بوده‌اند. اتفاق به ظاهر مهمی که در این فصل برای ملوان رخ داد، اضافه شدن دو ستاره سرباز از استقلال به این باشگاه بود اما این ماجرا در عمل، کوچک‌ترین تاثیری روی ملوان نداشت. چراکه مرادمند و یزدانی هنوز هم حتی در یک بازی برای این تیم به میدان نرفته‌اند. به نظر می‌رسد این دو نفر روحیه و انگیزه زیادی برای ایستادن در این موقعیت نداشتند و از طرفی مازیار زارع هم اصلا دوست نداشت که موفقیت‌های این فصل تیمش به حضور این دو نفر ربط داده شود. او تصمیم گرفت که به ترکیب تیم برنده دست نزند و صلابت تیمش را در لیگ یک به بهانه حضور دو ستاره جدید دستخوش تغییر نکند. ملوانی‌ها با این نقشه، در حال رقم زدن یک بازگشت تاریخی به لیگ برتر هستند و در انزلی، همه آماده به نظر می‌رسند تا این بازگشت را به بهترین شکل ممکن جشن بگیرند. با این وجود هنوز 9 مسابقه به پایان این فصل باقی مانده و ملوانی‌ها با وجود فاصله 13 امتیازی با تیم سوم جدول، هنوز باید مسابقات را کاملا جدی بگیرند.

در لیگ برتر ایران، تیم‌هایی وجود دارند که حتی به ضرب و زور هم تماشاگری را به ورزشگاه نمی‌کشانند. تیم‌هایی که برای سکوهای خالی هزینه می‌کنند و به این ماجرا مفتخر هم هستند!  ملوان اما همه نشانه‌های یک باشگاه باهویت را دارد. تیمی ریشه‌دار که حالا از پس همه آن سال‌های سخت، هوادارانش را دوباره شادمان کرده است. بدون شک اضافه شدن تیم‌هایی مثل ملوان، تصویر زیباتری برای لیگ برتر خواهد ساخت. لیگ برتر بیشتر از تیم‌های بدون هوادار، سهم تیم‌های محبوبی مثل ملوان بندرانزلی است.