آریا طاری

21 هفته از شروع فصل جدید سپری شده و استقلال حتی در یک مسابقه شکست نخورده است. دستاوردی که شاید برای سال‌ها در اختیار فرهاد و کادر فنی‌اش بماند. تحت هر شرایطی، قهرمانی لیگ بعد از 9 سال برای استقلال یک تجربه فوق‌العاده خواهد بود اما اگر این تجربه به یک فصل کامل بدون شکست ماندن گره بخورد، همه چیز تاریخی‌تر هم خواهد شد. استقلال این فصل تا امروز از همه موانع با موفقیت عبور کرده و حالا مانع جدیدی به اسم نفت آبادان، انتظار این تیم را می‌کشد.

استقلالی‌ها امروز در لیگ برتر با حریفی روبه‌رو می‌شوند که هفته گذشته برای 90 دقیقه طرفدارش بوده‌اند. تیمی که در نیم‌فصل اول لیگ برتر همین استقلال را در آبادان متوقف کرد اما در نیم‌فصل دوم با شکست دادن پرسپولیس، به صدرنشینی آبی‌ها در لیگ برتر استحکام بیشتری بخشید. نفت روبه‌روی قرمزها، یک تیم درخشان و تسلیم‌نشدنی بود و مزد برتری‌اش را با رسیدن به همه سه امتیاز بازی گرفت. هفته رویایی استقلال البته تنها مدیون پیروزی نفت نبود. خود این تیم هم در تهران، نتیجه بسیار خوبی گرفت و توانست گل گهر سیرجان را شکست بدهد. شاید استقلال در این بازی استثنایی نبوده باشد اما به هر حال مثل بسیاری از دیدارهای این هفته، از دل شرایط سخت یک برد شیرین بیرون کشیده است. استقلال با وجود دادن یک پنالتی و خوردن یک گل روبه‌روی گل گهر، همچنان تیم قدرتمندی به نظر می‌رسد. کارت بازی مدافع برزیلی جدید این تیم هم صادر شده و رافائل امروز در فهرست مسابقه تیمش با نفت قرار خواهد گرفت. دیدارهای قبل از دربی، همیشه حساسیت‌ خاص خودشان را دارند. چراکه بازیکن‌ها نمی‌خواهند با محرومیت و مصدومیت، چنین مسابقه‌‌ای را از دست بدهند. با این وجود فعلا حفظ صدرنشینی و فاصله با حریف، مهم‌ترین اولویت برای استقلال است و آنها فعلا روی برد نفت تمرکز کرده‌اند. نفت در حالی برای جدال امروز آماده می‌شود که محرومیت طالب ریکانی هم تمام شده و کاپیتان زردها دوباره به ترکیب اصلی تیمش برمی‌گردد. فرزین گروسیان، محمدرضا غبیشاوی و فاخر تهامی که ستاره‌های کلیدی این تیم روبه‌روی پرسپولیس بودند هم امروز به دنبال یک درخشش دیگر مقابل یک تیم بزرگ دیگر هستند. آنها تا همین جا تاثیر شگرفی روی معادله‌های قهرمانی گذاشته‌اند و حالا قصد دارند با یک نتیجه خوب دیگر، این تاثیرات را حفظ کنند.

نکته جالب توجه در مورد این مسابقه، برخورد دوباره فرهاد و منصوریان خواهد بود. دو ستاره محبوب سابق استقلال که هر دو تجربه هدایت این تیم را داشته‌اند و هر دو حالا دو سرمربی در سطح اول فوتبال ایران هستند. منصوریان به هر دلیلی به همه خواسته‌هایش در استقلال نرسید اما فرهاد تا امروز توانسته مسیر دلخواهش را در این تیم طی کند. با این وجود هیچ‌کس از آینده خبر ندارد و بعید نیست روزی علیمنصور دوباره نیمکت تیم محبوبش را به دست بیاورد. این دو نفر در سال‌های بازی، چهره‌های بسیار محبوبی برای طرفداران باشگاه بودند و همین حالا نیز در بین استقلالی‌ها، محبوب‌ترین‌های نسل خودشان به شمار می‌روند. آنها در کنار زمین، جنب و جوش زیادی هم دارند و این مساله به عملکردشان در قامت سرمربی، جذابیت بیشتری می‌بخشد. کیفیت فنی استقلال و نفت در چند هفته گذشته، کیفیت بسیار خوبی بوده و دو مربی امیدوارند این کیفیت در هفته‌های باقی مانده تا پایان فصل نیز حفظ شود. استقلال در این فصل فقط با قهرمانی راضی می‌شود اما برای نفت باقی ماندن در نیمه بالای جدول خودش یک موفقیت بزرگ خواهد بود. استقلال در این فصل برای رسیدن به جام همه چیز دارد و اگر در هفت مسابقه از 9 فینال پیش رو به برتری برسد، جام را تصاحب خواهد کرد. تیم فرهاد تا اینجا بسیار شایسته نشان داده و با حفظ این روند، می‌تواند به باطل کردن یک طلسم بزرگ امیدوار باشد. آنها از لیگ دوازدهم به بعد دیگر برنده لیگ نشده‌اند و حالا از هر زمان دیگری برای رسیدن به این موفقیت بی‌تاب هستند.

آبی‌ها نباید تصور کنند که کار برای‌شان از همین حالا تمام شده است. آنها هنوز چند مسابقه دشوار دیگر تا پایان فصل در پیش خواهند داشت. مسابقه امروز با نفت به لحاظ استراتژیک برای آنها بی‌نهایت مهم است. اگر استقلال قبل از دربی دچار لغزش شود، ارامش‌اش را در آن مسابقه از دست می‌دهد و با اضطراب روبه‌روی پرسپولیس قرار می‌گیرد. برد امروز روبه‌روی نفت اما شرایط متفاوتی را برای آنها خواهد ساخت. استقلال اگر فردا برنده باشد، قبل از شهرآورد حداقل 6 امتیاز بیشتر از پرسپولیس خواهد داشت. اتفاقی که خیال آنها را قبل از آن مسابقه بزرگ راحت‌تر می‌کند. تنها نگرانی بزرگ هواداران آبی این روزها به وضعیت رودی ژستد مربوط می‌شود. مهاجمی که اصلا انتظارات را برآورده نکرده و بعید نیست در هفته‌های پایانی این فصل، جایش را به بازیکنان دیگری بدهد و دیگر در ترکیب ثابت تیم فرهاد دیده نشود. فرهاد برای رسیدن به تاج و تخت، به 11 ستاره آماده در زمین نیاز دارد.