آریا رهنورد

روند پیروزی‌های پیاپی پرسپولیس، سرانجام در زمین نساجی قائمشهر قطع شد. آنها پس از 10 برد متوالی در دیدارهای بیرون از خانه، موفق به شکست دادن نساجی نشدند. با این حال چنین نتیجه‌ای، خدشه‌ای به قهرمانی این تیم در لیگ نوزدهم وارد نخواهد کرد. هنوز ماندن یحیی گل‌محمدی نیز در این تیم مسجل نشده اما بدون تردید بخشی از تمرکز باشگاه روی خرید مهره‌های جدید برای پایان فصل استوار شده است. قرمزها به شرط حفظ نفرات کلیدی، یک لیست خرید بسیار خلوت خواهند داشت. چراکه آنها با همین ترکیب فعلی نیز، همچنان آماده‌ترین تیم فوتبال ایران هستند.

 مدافع راست؛ اولویت اول

بیشتر حرف و حدیث‌ها در مورد نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس، به سمت راست خط دفاعی این تیم مربوط می‌شوند. به نظر می‌رسد خرید بازیکن در این نقطه از زمین، کلیدی‌ترین اولویت یحیی در بازار نقل و انتقالات خواهد بود. مهدی شیری در این فصل ناامیدکننده نشان نداده اما در مجموع، نمایش‌هایی متوسط داشته است. برای تیمی که رامین رضاییان و صادق محرمی را در این پست از زمین به بازی گرفته، عملکرد شیری کاملا راضی‌کننده به نظر نمی‌رسد. گل‌محمدی سابقه همکاری با دانیال اسماعیلی‌‎فر را دارد و به نظر می‌رسد که این بازیکن را برای سمت راست خط دفاعی در نظر گرفته است. دانیال در دوران سربازی از ذوب جدا شد و به تراکتورسازی تبریز پیوست. او استعدادهایش را در تراکتور به نمایش گذاشت و سپس دوباره پیراهن ذوب‌آهن را بر تن کرد. اسماعیلی‌فر دوندگی قابل توجهی دارد و به عنوان یک مدافع جلوزن، همیشه خیلی خوب به حملات تیمش اضافه می‌شود. او البته فصل درخشانی را در تیم اصفهانی پشت سر نگذاشته اما هنوز مشتریان زیادی در بازار نقل و انتقالات دارد. پرسپولیس فعلا جدی‌ترین مشتری دانیال به شمار می‌رود. تیمی که با او، صاحب یک خط دفاعی جذاب‌تر خواهد شد. برخلاف مهدی شیری، اسماعیلی‌فر هم روی ارسال‌ها و هم به واسطه قدرت شوت‌زنی، می‌تواند سهم قابل توجهی در گل‌های فصل پرسپولیس داشته باشد.

 چپ پر، چپ خالی

بعید به نظر می‌رسد که با حضور شجاع، کنعانی و سیدجلال، پرسپولیسی‌ها به سراغ خرید گزینه دیگری برای پست دفاع میانی بروند. وضعیت دفاع چپ این تیم اما به سرنوشت محمد نادری بستگی خواهد داشت. اگر نادری دوباره به بلژیک برگردد، با توجه به مصدومیت‌های مداوم محمد انصاری، قرمزها در این نقطه از زمین به بازیکن نیاز خواهند داشت و اگر نادری در تیم ماندگار شود، دیگر نیازی به امضای قرارداد با یک مدافع چپ نخواهد بود. چپ پرسپولیس در حالت عادی، کاملا پر است. نفراتی مثل ربیع‌خواه و حتی شجاع خلیل‌زاده نیز نشان داده‌اند که می‌توانند در این بخش از زمین به میدان بروند. در نتیجه در صورت ماندن انصاری، پرسپولیس دیگر هیچ نیازی به خرید بازیکن در این پست ندارد. به نظر می‌رسد جذب یک مدافع راست، تنها ماموریت دفاعی پرسپولیس در بازار نقل و انتقالات پیش رو خواهد بود.

گلر شماره دو

پس از جدایی بیرانوند و پیوستن او به آنتورپ بلژیک، دروازه این باشگاه به رادوشوویچ سپرده شده است. اگر دغدغه‌های دلاری مشکلی به وجود نیاورند، رادو در فصل آینده گلر اصلی باشگاه خواهد بود. او برای به دست آوردن اعتماد اعضای کادر فنی و هوادارها، همه کار کرده است. با این حال پرسپولیسی‌ها به یک گلر دوم نیز نیاز خواهند داشت. بازیکنی که از یکی از تیم‌های لیگ برتری، به این باشگاه منتقل خواهد شد. داشتن دو گلر آماده، سرحال و پرانگیزه در این سال‌ها، یکی از دلایل مهم اوج‌گیری پرسپولیسی‌ها بوده است. حالا از بین آن دو نفر، فقط یکی در باشگاه باقی مانده و پرسپولیس، باید این جای خالی را با یک خرید تابستانی پر کند. آنها به یک سوپراستار برای دروازه نیاز ندارند اما بدون تردید باید به دنبال یک رقیب جدی، برای حفظ انگیزه‌های بوژیدار باشند.

دستیاری برای علیپور

جونیور براندائو، آنتونی استوکس و کریستین اوساگونا، تکرار اشتباهات در خط حمله پرسپولیس بودند. سه بازیکنی که در این فصل، هرگز در قواره‌های این باشگاه نشان ندادند و خریدشان، چیزی به جز سوزاندن دلار نبود. مهدی عبدی در هفته‌های پایانی فصل، ثابت کرد که پتانسیل‌های بسیار خوبی برای درخشیدن در پرسپولیس دارد. از تعویض‌های گل‌محمدی این‌طور پیداست که او روی امیر روستایی نیز به عنوان یک مهره تعویضی حساب باز می‌کند. قرمزها اما به یک زوج قدرتمندتر در کنار علی علیپور نیاز دارند تا همه فشار خط حمله، روی دوش این بازیکن قرار نگیرد. به احتمال زیاد یک نفر از بین مغانلو و عیسی آل‌کثیر برای بازی در این پست انتخاب خواهند شد. دو مهاجمی که فصل فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند.

جایگزین بومی بشار

از شواهد این‌طور پیداست که دوران موفقیت‌آمیز حضور بشار رسن در پرسپولیس، دیگر به پایان رسیده است. این بازیکن دیگر با باشگاه قرارداد ندارد و تیم‌های قطری زیادی، خواهان به خدمت گرفتن او هستند. ستاره خلاق عراقی پرسپولیس در این چند فصل، یکی از بهترین مهره‌های باشگاه بوده و از دست دادن او، کاملا نگران‌کننده به نظر می‌رسد. در صورت جدایی بشار، قرمزها به یک بازیکن خلاق و بازیساز در میانه میدان نیاز خواهند داشت. در فهرست خریدی که فاقد نام‌های خارجی است، یک بازیکن داخلی در این پست نیز گنجانده خواهد شد.