آریا طاری

فقط یک هفته از شروع فصل جدید لیگ برتر گذشته بود که استقلال و ملوان روبه‌روی هم قرار گرفتند. جدالی که در آن، تیم مهدی تارتار فراتر از حد انتظار ظاهر شد اما در نهایت این استقلال بود که با تیزهوشی مسابقه را به سود خودش تمام کرد. حالا دو تیم امروز دوباره روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. یک طرف ماجرا، تیم صدرنشین لیگ برتر ایستاده و طرف دیگر، یکی از پدیده‌های بی‌چون و چرای این فصل. ملوان حتی در نیم‌فصل دوم تقویت هم شده و می‌تواند در لیگ کارهای بزرگی انجام بدهد.

11 امتیازی‌ها 

استقلال و ملوان در فرم بسیار خوبی برای این نبرد آماده شده‌اند. هر دو تیم از 15 امتیاز ممکن در پنج بازی اخیر، 11 امتیاز به دست آورده‌اند و شرایط بسیار خوبی دارند. تیم نکو هفته قبل نفت آبادان را با گل مهدی مهدی‌پور در ورزشگاه آزادی شکست داد. آنها در چهار بازی دیگر، پیکان و نساجی را برده‌اند و با گل‌گهر و پرسپولیس نیز به تساوی رسیده‌اند. آبی‌ها فعلا با پنج امتیاز اختلاف نسبت به قهرمان فصل گذشته، در صدر جدول لیگ دیده می‌شوند. ملوان نیز هفته گذشته دست به یک کار بزرگ زد و ذوب‌آهن را در اصفهان شکست داد. این تیم مس رفسنجان را در لیگ برتر و شهر راز را در جام حذفی برده و روبه‌روی آلومینیوم و تراکتور نیز به تساوی دست پیدا کرده است.

نقل و انتقالات خنثی، نقل و انتقالات مثبت

نمی‌توان گفت که استقلال در فصل نقل و انتقالات، تیم بهتری شده است. البته که این تیم نفراتی مثل رافا سیلوا، جلال‌الدین ماشاریپوف و میلاد فخرالدینی را به خدمت گرفته اما دو مهره بسیار مهم را هم از دست داده است. یامگا به دلیل مصدومیت تا پایان فصل خانه‌نشین شده و سعید مهری نیز باشگاه را ترک کرده است. پس استقلال هنوز تیم قوی‌تری نشده است. مگر آن‌که ماشاریپوف در این تیم دست به یک کار خاص و بزرگ بزند. در مقابل، ملوان کاملا در نیم‌فصل تقویت شده است. این تیم روی خط دروازه حبیب فرعباسی را جذب کرد. گلری که در همان بازی اول توانست یک پنالتی را مهار کند. ستاره‌هایی مثل سعید باقرپسند، محمد عمری و میلاد سرلک نیز در نیم‌فصل دوم عمق قابل وجهی به فهرست بازیکنان مهدی تارتار می‌بخشند.

ورزشگاه منفجر می‌شود

به نظر می‌رسد در این بازی نیز هواداران ملوان استقبال بسیار خوبی از تیم‌شان به عمل بیاورند. آنها پیش از این نیز در بسیاری از نبردهای خانگی سن سیروس را کاملا پر کرده‌اند. ملوان در استفاده از طرفداران زن در رقابت‌های لیگ نیز یکی از تیم‌های پیش‌قدم و پیش‌رو این مسابقه‌ها بوده است. آنها در نیم‌فصل اول جو بسیار سنگینی علیه پرسپولیس ساختند و حالا می‌خواهند همین کار را در نبرد با استقلال تکرار کنند. این یک بازی سخت و جذاب برای هر دو تیم خواهد بود. یک نبرد تماشایی بین دو تیم که به لحاظ فنی، سطح بسیار

 بالایی دارند.

نکو و چالش بیرون از خانه

این بازی برای نکونام از یک جهت دیگر هم اهمیت دارد. تیم او در این فصل در دیدارهای خارج از خانه نتایج خوبی به دست نیاورده و از مدت‌ها قبل در این دیدارها برنده نبوده است. استقلال این فصل در خانه هشت مسابقه را برده و از این حیث، بهترین تیم در دیدارهای خانگی لیگ به حساب می‌آید اما همین تیم بیرون از خانه فقط دو بار برنده شده است. استقلال در هشت بازی خارج از خانه در این فصل، یک شکست و پنج تساوی داشته است. این آماری در حد و اندازه‌های یک مدعی عنوان قهرمانی نیست و استقلال باید به دنبال راهی برای پایان دادن به آن باشد.

تارتار و چالش روبه‌رو شدن با استقلال

در مقابل برای مهدی تارتار هم این یک چالش بزرگ به شمار می‌رود. چراکه نتایج این مربی مقابل استقلال، همیشه نتایج بسیار بد و ناامیدکننده‌ای بوده است. او این اواخر چند بار پرسپولیس را متوقف کرده اما دائما روبه‌روی استقلال شکست خورده است. تارتار در دوران مربیگری 21 بار برابر استقلال قرار گرفته و فقط «سه بار» برنده بوده است. او 12 بار به استقلال باخته و اصلا دوست ندارد این روند را در این دیدار خانگی روبه‌روی هوادارهای پرشور ملوان تکرار کند.

آبی‌ها در جست‌جوی پنج‌گانه

استقلال در حالی با ملوان روبه‌رو می‌شود که فصل گذشته در سه بازی مختلف لیگ و حذفی، این تیم را شکست داده است. در مجموع استقلال در هر چهار بازی آخرش ملوان را برده و امروز می‌خواهد پنجمین پیروزی‌اش را نیز روبه‌روی این حریف جشن بگیرد. ملوانی‌ها اما دست به هر کاری خواهند زد تا این اتفاق رخ ندهد. باید صبر کرد و دید که در نهایت چه اتفاقی در این بازی به وقوع خواهد پیوست. تردیدی وجود ندارد که این یک بازی بسیار سخت برای تیم صدرنشین لیگ برتر فوتبال ایران خواهد بود.