آریا رهنورد

هر تیمی که در تابستان امباپه را با یک قرارداد آزاد جذب کند، دست به شاهکار بزرگی زده است. البته که قبل از این هم انتقال‌های آزادی در فوتبال اروپا برای ستاره‌های بزرگ شکل گرفته بود. حالا که همه جا صحبت از قرارداد صفر یورویی برای جذب ستاره بزرگ فرانسوی است، بد نیست به سراغ انتقال‌های آزادی برویم که تاثیراتی انکارنشدنی روی فوتبال اروپا گذاشتند و نشانه‌هایی از آنها هنوز هم در این فوتبال، دیده می‌شود.

رابرت لواندوفسکی (دورتموند به بایرن)

مدیران دورتموند تلاش بسیار زیادی کردند تا جلوی انتقال لوا به بایرن را بگیرند. خود این بازیکن دوست داشت یک سال قبل از پایان قراردادش به مونیخ برود اما دورتموند او را نفروخت و لوا یک سال بعد به عنوان بازیکن آزاد راهی باواریا شد. او در این تیم فوق‌العاده بود و دورانی درخشان را در مونیخ تجربه کرد. لوا بهترین گلزن این سال‌های بایرن بود و با این تیم همه جام‌های ممکن را هم برد. جالب اینکه مونیخی‌ها سال‌ها بعد با فروش این بازیکن به بارسا، پول قابل توجهی به جیب زدند. این انتقال از هر جهتی به سود بایرن بود.

آندره‌آ پیرلو (میلان به یوونتوس) 

انتقال پیرلو از میلان به یووه آنقدر اتفاق بزرگی بود که همه ایتالیا را تحت تاثیر قرار داد. پیرلو دیگر با روسونری قرارداد نداشت و یووه را به عنوان تیم بعدی‌اش انتخاب کرد. بوفون در توصیف این انتقال گفته بود:«وقتی پیرلو به تیم ما ملحق شد، فقط به یک چیز فکر می‌کردم. اینکه خدا واقعا وجود دارد!». آندره‌آ در تیم جدیدش، توانست چهار قهرمانی متوالی در اسکودتو را تجربه کند.

رائول گونزالس (رئال مادرید به شالکه)

پس از 16 سال حضور در مادرید و زدن 323 گل برای این تیم، رائول باشگاه را ترک کرد و پیراهن شماره هفت تیم را به دستان امن کریستیانو سپرد. رائول سال 2010 به شالکه رفت و در 98 بازی برای این تیم، 40 گل به ثمر رساند. او دو فصل بسیار درخشان را با قرارداد آزاد در تیم آلمانی پشت سر گذاشت و در این کشور از محبوبیت زیادی نیز برخوردار شد.

سول کمپبل (تاتنهام به آرسنال)

تاتنهامی‌ها هنوز از این مدافع عصبانی هستند و هنوز هم او را نبخشیده‌اند. سول مستقیما به رقیب سنتی اسپرز ملحق شد و آنقدر برای این انتقال صبر کرد که حتی یک دلار هم گیر تاتنهام نیامد. البته که خود این بازیکن دوران درخشانی در آرسنال داشت و عضوی از تیم شکست‌ناپذیر ونگر در مسیر قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر بود.

میشل بالاک (بایرن به چلسی)

شاید مورینیو علاقه زیادی به بالاک نداشت اما آبراموویچ وقتی دید که موقعیت جذب رایگان این ستاره وجود دارد، فرصت را از دست نداد. بالاک قبل از رفتن به چلسی برای سه سال متوالی بازیکن سال فوتبال آلمان لقب گرفته بود. او ظرف چهار سال، با چلسی دو بار قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به دست آورد و دوران بسیار جذابی در این باشگاه داشت.

لیونل مسی (بارسا به پی‌اس‌جی)

اینکه بزرگ‌ترین بازیکن تاریخ سابقه دو انتقال آزاد را دارد، در نوع خودش جالب به نظر می‌رسد. لئو هم از بارسا و هم از پاریس، به صورت رایگان جدا شد. دوران حضور این بازیکن در پی‌اس‌جی البته دورانی رویایی نبود اما همین که آنها توانسته بودند بازیکنی مثل مسی را برای دو سال به تاریخ‌شان اضافه کنند، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای‌شان به نظر می‌رسید. مسی در لباس این تیم، یک توپ طلا هم به دست آورد.

میرسلاو کلوزه (بایرن به لاتزیو)

مهاجم درخشان فوتبال آلمان و متخصص گلزنی در جام‌های جهانی، با قراردادی رایگان از بایرن به لاتزیو رفت و به یک ستاره بسیار مهم برای این تیم تبدیل شد. فوتبال آلمان هنوز هم در حسرت داشتن مهاجمی در این قواره است. بازیکنی که به بهترین شکل ممکن از بخت‌های گلزنی استفاده می‌کرد.

استبان کامبیاسو (رئال به اینتر)

در سال 2004 رئالی ‌ها در حالی شاهد انتقال رایگان کامبیاسو به اینتر بودند که هرگز تصور نمی‌کردند این بازیکن قرار است به یک چهره اسطوره‌ای برای باشگاه ایتالیایی تبدیل شود. کامبیاسو دوران درخشانی را در اینتر سپری کرد و به یکی از بهترین و مهم‌ترین بازیکنان این تیم در سال‌های متمادی تبدیل شد. این هافبک آرژانتینی در مجموع 315 بار پیراهن نراتزوری را به تن کرد.

کافو  (رم به میلان)

یک سال بعد از بردن جام جهانی با برزیل، کافو رم را به مقصد میلان ترک کرد. خیلی‌ها تصور می‌کردند کافو دیگر آمادگی سابق را ندارد اما این بازیکن به عنوان مهره فیکس میلان، هم قهرمان سری آ و هم قهرمان لیگ قهرمانان فوتبال اروپا شد. او تا سال 2008 عضو میلان بود و در لباس همین تیم تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفت.

لوئیس انریکه (رئال به بارسا)

بازیکن، کاپیتان و سرمربی! انریکه در بارسا همه چیز را تجربه کرده و با این باشگاه برنده سه‌گانه شده است. او سال 96 در یک انتقال آزاد، تصمیمی جنجالی برای پیوستن از رئال به بارسا گرفت. تصمیمی که برای دوران فوتبال این ستاره بسیار مفید به نظر می‌رسید.