بازندگان راه دور!

تا همین چند ماه قبل، تصور می‌شد جام ملت‌های آسیا رقابت بسیار جذابی بین کی‌روش و برانکو خواهد بود اما حالا که دور گروهی این مسابقه‌ها به پایان رسیده، اثری از این دو مربی در جام دیده نمی‌شود. کارلوس و ایوانکوویچ، روزهای درخشانی را در فوتبال ایران سپری کردند اما پس از ترک فوتبال ایران، دیگر خوشبخت نشدند. آخرین تجربه هر دو نفر هم، یک کابوس تمام‌عیار برای این دو مربی به شمار می‌رفت.

 آریا طاری

اخراج کی‌روش، عامل خوشبختی! 

کارلوس کی‌روش تا همین چند ماه قبل، هدایت تیم ملی قطر را بر عهده داشت. او پس از جام جهانی، جانشین فلیکس سانچز شد و کارش را به صورت رسمی در این تیم شروع کرد. نتایج عنابی‌ها با این مربی اما افتضاح به نظر می‌رسید. آنها باخت‌های زیادی را تجربه کردند و کار به جایی رسید که فدراسیون فوتبال قطر ریسک عوض کردن این مربی درست قبل از شروع جام را به جان خرید. تغییری که به صورت تمام‌عیار نیز نتیجه داد. قطری‌ها به سراغ سرمربی باشگاه الوکره رفتند و با تن تن مارکز قرارداد بستند. در مورد این مربی، تردیدهایی وجود داشت اما شروع جام با سه گل برای قطر، نشان داد که این تیم تا چه اندازه تشنه موفقیت است. قطر که در جریان میزبانی از جام جهانی حتی یک امتیاز هم نگرفته بود، همه امتیازهای مرحله گروهی این جام را از آن خودش کرد. قطر یکی از دو تیمی بود که در دور گروهی حتی یک گل هم نخورد و با سه کلین‌شیت متوالی به دور حذفی رسید. شاید اگر کی‌روش در این تیم مانده بود، قطر حتی برای صعود از گروهش نیز با دردسر روبه‌رو می‌شد اما این اتفاق رخ نداد و آنها توانستند به بهترین شکل ممکن، رقبا را کنار بزنند و با شایستگی محض خودشان را به دور حذفی برسانند. نمایش قطر در این جام یکی از بهترین نمایش‌های ممکن بود. این تیم شانس زیادی برای رسیدن به نیمه‌نهایی دارد و حتی می‌خواهد از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. از اینجا به بعد، انتظارها از این تیم خیلی هم بالا نیست. همین که قطری‌ها از یک فاجعه گریخته‌اند، اتفاق مثبتی برای آنها به حساب می‌آید.

برانکو، مردی که تمرکز نداشت

داستان عمان و برانکو ایوانکوویچ، به بدترین شکل ممکن به پایان رسید. او شروع بسیار خوبی در کشور عمان داشت و توانسته بود این تیم را به جمع 12 تیم برتر حاضر در مرحله نهایی از دور مقدماتی جام جهانی برساند. عمان حتی در آن مرحله نیز چند نمایش عالی را پشت سر گذاشت اما در نهایت موفق نشد به رقابت‌های جام جهانی برسد. تا اینجا همه چیز ایده‌آل بود و انتظار می‌رفت عمان به گربه سیاه تیم‌های بزرگ در جام تبدیل شود. آنها در بازی اول روبه‌روی عربستان خیلی زود به گل دست پیدا کردند اما سرانجام تیم مانچینی در نیمه دوم به بازی برگشت و همه چیز را به تساوی کشاند. با این نتیجه هم عمان شانس زیادی برای صعود داشت اما خوردن گل دوم در لحظات آخر انگار موجی از ناامیدی برای این تیم ساخت. تیمی که ناگهان پیروزی را با شکست عوض کرده بود. بازی دوم عمان مقابل تایلند هم مطابق انتظار پیش نرفت. تیم برانکو این بار با تساوی متوقف شد تا دو امتیاز حساس را از دست بدهد. با این وجود سرنوشت صعود هنوز در دست این تیم بود. عمان اگر موفق به شکست قرقیزستان می‌شد، به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم به مرحله بعدی می‌رسید. این تیم خیلی زود هم با ضربه یحیی الغسانی از حریف جلو افتاد اما گل تساوی قرقیزها در دقیقه 80، این تیم را مات و مبهوت کرد. بدون شک می‌توان گفت که عمان، بزرگ‌ترین بازنده دور گروهی این رقابت‌ها بوده است. تیمی که هرگز نتوانست انتظارها را برآورده کند.  توقف ناگهانی این تیم به سود اندونزی بود. تیمی که ناگهان توانست صعودش به دور بعدی را به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم قطعی کند. حالا صحبت از بازگشت برانکو به فوتبال ایران دوباره داغ شده است. در طول تورنمنت ظاهرا این مربی به قرمزها جواب منفی داده بود اما پس از حذف عمان، او تاکید کرده که یک مربی آزاد است و دیگر قراردادی با عمانی‌ها ندارد. همزمان رضا درویش هم اعلام کرده که حضور پروفسور در پرسپولیس منطقی نیست. پس شاید ظرف روزهای آینده خبرهای تازه‌ای در این خصوص به گوش برسد. برانکو هم مثل کی‌روش، بعد از ترک فوتبال ایران به موفقیتی نرسید و شاید به همین خاطر این مربی حالا به بازگشت دوباره به این فوتبال فکر می‌کند. با این نتایح در عمان، بعید است پروفسور پیشنهاد دیگری از یک کشور خارجی دریافت کند. او حالا باید در قامت یک مربی ناموفق، تیم ملی عمان را ترک کند.