آریا طاری

امروز در جام ملت‌های آسیا به جای سه بازی، دو مسابقه برگزار خواهد شد. حساس‌ترین بازی امشب، جدالی بین عربستان و عمان است. دلیل خاص بودن این مسابقه به مربیان دو تیم برمی‌گردد. چهره‌هایی که از همین حالا در کنفرانس‌های خبری پیش از شروع بازی، جنجال‌های بزرگی به وجود آورده‌اند و سروصدای زیادی داشته‌اند. امشب در جام ملت‌ها مسابقه دیگری بین تایلند و قرقیزستان نیز برگزار خواهد شد اما توجه همه، به مسابقه عربستان و عمان خواهد بود.

پروفسور و مانچو، دو مرد عصبانی

چرا بازی امشب عربستان و عمان تا این اندازه مورد توجه است؟ چون هر دو نفر، روزهای پرتنشی را سپری می‌کنند. مانچینی در کنفرانس خبری امروز، با سوال‌های زیادی در مورد کنار گذاشتن چند ستاره سرشناس مثل نواف العقیدی و سلمان فرج روبه‌رو شده است. ظاهرا گلر اول عربستانی‌ها به مانچینی گفته که تنها در صورت شماره یک بودن در تیم، راهی جام ملت‌ها خواهد شد و همین مساله سرمربی ایتالیایی را خشمگین کرده است. مانچینی از نام چند بازیکن بزرگ تیم گذشته تا انضباط دلخواهش را در تیم پیاده کند. در مقابل، اوضاع برای برانکو نیز اوضاع عجیبی به نظر می‌رسد. او این روزها با سوال‌های زیادی در مورد ترک تیم عمان و پیوستن به پرسپولیس مواجه شده است. البته که این سوال، موجب عصبانیت سرمربی عمان شده و او، به شکل تندی به خبرنگار در مورد این جواب داده که فعلا همه تمرکزش روی جام ملت‌های آسیا خواهد بود. 

در نتیجه به نظر می‌رسد هر دو مربی در دیدار امروز انگیزه‌های زیادی برای برنده شدن دارند. مانچو که با یک قرارداد نجومی راهی عربستان شده، به خوبی می‌داند که اگر نتایج خوبی در این رقابت‌ها به دست نیاورد، مورد انتقاد قرار می‌گیرد و شاید حتی شغلش را از دست بدهد. برانکو نیز اصلا دوست ندارد خاطره بدی در عمان از خودش به جای بگذارد. پروژه این مربی در عمان با جذابیت زیادی شروع شده بود اما بعد از مدتی، همه چیز تغییر کرد. این تیم در مقدماتی قبلی جام جهانی، بسیار خوب ظاهر شد و یک تیم شگفتی‌ساز بود اما این اواخر به نتایج دلخواهش نرسید. شکست در فینال جام ملت‌های عرب و در کنار آن، شکست روبه‌روی قرقیزستان در مقدماتی جام جهانی 2026، همه چیز را برای این مربی دشوار کرد. قرارداد او با عمان در پایان این دوره جام ملت‌ها تمام می‌شود و شاید پروفسور دیگر در این تیم باقی نماند.

 

عربستان؛ خاطره آرژانتین تکرار می‌شود؟

تیم ملی عربستان، جام جهانی را با یک برد بسیار دلچسب شروع کرد و حالا می‌خواهد در جام ملت‌ها نیز با برد کارش را استارت بزند. عربستانی‌ها البته نسبت به بازی‌شان در جام جهانی، بازی به مراتب ساده‌تری دارند. چراکه این بار حریف‌شان تیم ملی عمان خواهد بود. عربستان با سرمربی مراکشی‌اش به سراغ جام جهانی رفت اما رنار بعد از آن تورنمنت این تیم را ترک کرد. آنها برای مدت نسبتا زیادی سرمربی نداشتند و سرانجام با 20 میلیون یورو، بزرگ‌ترین قرارداد ملی تاریخ را با مانچینی بستند. 

حالا دقیقا همان مردی روی نیمکت این تیم حضور دارد که با ایتالیا، قهرمان یورو شده است. در واقع مانچینی آخرین قهرمان اروپا به شمار می‌رود و در این دوره، می‌خواهد به فردی تبدیل شود که توانسته در دو قاره مختلف، قهرمانی قاره را تجربه کند. البته که تیم او جوان شده و کار سختی برای رسیدن به موفقیت در این دوره از جام ملت‌ها خواهد داشت.

عمان و انگیزه‌های آشکار و پنهان

تیم ملی عمان، این اواخر نتایج خوبی به دست نیاورده اما هنوز هم یکی از تیم‌های مرموز و شاید حتی خطرناک این رقابت‌ها باشد. سرمربی این تیم برانکو ایوانکوویچ، سابقه حضور در لیگ عربستان و هدایت باشگاه الاتفاق را نیز دارد. شاید همین شناخت به او کمک کند تا در مسیر رسیدن به موفقیت در این بازی قدم بردارد.

تایلند و قرقیزستان، برخورد ناشناس‌ها! 

داستان تایلند قبل از جام ملت‌ها، داستان عجیبی به نظر می‌رسد. آنها درست قبل از جام ملت‌ها سرمربی‌شان را عوض کردند و ماتسادا ایشیل ژاپنی در حالی روی نیمکت این تیم نشست که قبل از جام فقط در یک بازی روی نیمکت تیم حضور پیدا کرده بود. در نتیجه تجربه زیادی از حضور در این رقابت نداشت. این مربی که در خاک تایلند متولد شده، در اولین تجربه هدایت تایلند نیز به سختی شکست خورده است. حالا او می‌خواهد شروعی خوب را در جام ملت‌ها برای خودش رقم بزند. 

شاهین‌های سفید با هدایت استفان تارکوویچ، حریف این تیم در بازی امشب هستند. او اولین مربی غیربومی و غیرروسی تاریخ تیم ملی این کشور به حساب می‌آید. قرمزها در دوره قبلی جام، با عبور از دور گروهی خبرساز شدند و همه را شگفت‌زده کردند. حالا دیگر صعود این تیم از دور گروهی رقابت‌ها یک شگفتی محسوب نمی‌شود و همه انتظار دارند قرقیزستان موفقیت بزرگ دوره قبلی‌اش را نیز تکرار کند.