برد برق‌آسا

تیم ملی، اولین مسابقه‌اش در جام ملت‌ها را با قدرت زیادی پشت سر گذاشت. ایران در همان بازی اول نشان داد که یکی از مدعیان جدی قهرمانی است. البته که مسابقه با فلسطین، محک خوبی برای تیم ملی ایران نیست اما باز هم این شروع قدرتمندانه در جام، امیدوارکننده به نظر می‌رسد. برخلاف تیم‌هایی مثل استرالیا و ژاپن که در بازی اول برای بردن به دردسر افتادند، تیم ملی ایران خیلی خوب بازی‌اش را به حریف تحمیل کرد و درنهایت، برنده این مسابقه شد.

آریا رهنورد

یک گل به سرعت نور

تنها ثانیه‌هایی از شروع این بازی گذشته بود که تیم ملی، به سرعت دروازه فلسطین را باز کرد. این کریم انصاری‌فرد بود که توپ را از خط دروازه حریف عبور داد تا یکی از سریع‌ترین گل‌های تاریخ ایران را به ثمر رسانده باشد. این گل حتی قبل از پایان یک دقیقه اول بازی زده شد. حالا با این گل، کریم انصاری‌فرد اولین بازیکن تاریخ تیم ملی است که در سه دوره مختلف جام ملت‌ها موفق به گلزنی می‌شود. او یکی از سه بازیکن تاریخ فوتبال ایران نیز هست که توانسته در چهار دوره مختلف این جام به میدان برود.

یک سورپرایز جذاب

فیکس شدن مهدی قایدی در تیم ملی، یک سورپرایز جذاب برای هواداران او به شمار می‌رفت. مهدی تا همین اردوی قبلی اصلا به تیم ملی دعوت نمی‌شد اما حالا همه چیز برای او به سرعت تغییر کرده است. قایدی روی گل اول تیم ملی تاثیر مثبتی داشت و خودش هم در این بازی موفق به گلزنی شد تا در اولین حضور در یک تورنمنت ملی، عملکردی فراتر از حد انتظار داشته باشد. به نظر می‌رسد امیر برای ادامه جام نیز حساب ویژه‌ای روی این ستاره ریزنقش و تکنیکی باز می‌کند.

استاد پاس گل

بهترین بازیکن تیم ملی در این مسابقه، سامان قدوس بود. بازیکنی که موفق شد با دو پاس گل، جایزه بهترین ستاره زمین را نیز به دست بیاورد. سامان در این بازی نشان داد که حضورش در تیم ملی چقدر موثر است. او در مرکز زمین به زوج سعید عزت‌اللهی تبدیل شده و در این پست، یکی از نفرات کلیدی و بسیار ثمربخش این تیم به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد در این دوره جام، سامان با کلاس بالای بازی‌اش به شدت به تیم ملی کمک خواهد کرد. 

این حریف خشن

تیم ملی فلسطین در اولین نبردش در جام ملت‌ها، بسیار خشن ظاهر شد. آنها تکل‌های خشن زیادی روی پای ستاره‌های ایران زدند و در این بازی، چند بازیکن تیم ملی را در یک قدمی مصدومیت قرار دادند. یکی از این نفرات شجاع خلیل‌زاده بود که حتی قبل از پایان نیمه اول از مسابقه بیرون رفت. تیم ملی خوش‌شانس بود که با توجه به این سبک بازی حریف، مصدوم جدی در این جدال نداشت. بعید به نظر می‌رسد که مصدومیت شجاع نیز در این مسابقه چندان جدی باشد و زمان زیادی را نیز از این بازیکن بگیرد.

بهترین بازیکن تیم ملی در این مسابقه، سامان قدوس بود. بازیکنی که موفق شد با دو پاس گل، جایزه بهترین ستاره زمین را نیز به دست بیاورد. سامان در این بازی نشان داد که حضورش در تیم ملی چقدر موثر است

توفان در جناح راست

یکی دیگر از غافلگیری‌های این بازی برای تیم ملی ایران، در سمت راست اتفاق افتاد. جایی که صادق محرمی با یک نمایش بسیار خوب، جای خالی رامین رضاییان را به بهترین شکل ممکن پر کرد. صادق در این بازی، بسیار خوب ظاهر شد و چهار دریبل موفق نیز داشت. او البته در دقایق پایانی جای خودش را به رامین داد تا مشخص شود این بازیکن نیز به شرایط بازی رسیده است. با این نمایش درخشان از صادق، کار امیر برای انتخاب یک نفر از بین او و رامین برای بازی بعدی دشوار 

خواهد شد.

سردار و 50 گل ملی

سردار آزمون این مسابقه را از روی نیمکت شروع کرد اما بین دو نیمه به زمین رفت و توانست دروازه فلسطین را نیز باز کند. برخلاف مهدی طارمی که در گلزنی در این مسابقه موفق نشان نداد، سردار پنجاهمین گل ملی‌اش را وارد دروازه حریف کرد و از این حیث به رکورد کریم باقری رسید. او حالا یکی از بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی ایران نیز به شمار می‌رود و از این حیث، دستاورد بسیار بزرگی از خودش به جا گذاشته است. سردار به مرور زمان به خستگی نیز غلبه می‌کند و انتظار می‌رود از همین بازی بعدی، بازیکن فیکس تیم ملی ایران باشد.

این نکته نگران‌کننده

تنها نکته نگران‌کننده این بازی، ضعف تیم ملی در نبردهای هوایی بود. اتفاقی که روی صحنه گل حریف نیز مشهود به نظر می‌رسید. ایران در این بازی فقط در 55 درصد دوئل‌های هوایی موفق نشان داد. روبه‌روی تیم‌های بزرگ این ضعف اصلا نباید به چشم بیاید. چراکه می‌تواند تیم ملی ایران را با دردسرهای بزرگی روبه‌رو کند. به طور کلی کلین‌شیت نکردن در بازی مقابل حریفی مثل فلسطین، اتفاق مثبتی برای تیم ملی نیست و حتما باید برای تغییر دادن آن، تصمیم‌های متفاوتی برای سبک دفاعی تیم ملی گرفت.