آریا رهنورد

امروز یکی از شلوغ‌ترین روزهای جام ملت‌های آسیا خواهد بود. روزی که در آن سه بازی در دو گروه برگزار می‌شود و بازی‌های دو گروه اول تمام خواهد شد. برخورد استرالیا و هند، تقابل جذاب هکتور کوپر و کاتانچ و همچنین نبرد چین با تنها تیم تازه‌وارد جام، در نوع خودش تماشایی خواهد بود. آیا از همین امروز، شگفتی‌هایی در این رقابت جذاب رقم خواهند خورد؟ آیا جام ملت‌ها خیلی زود هیجان‌انگیز خواهد شد؟

استرالیا -  هند؛ کانگورو     روبه‌روی    ببر

اولین نبرد امروز جام ملت‌های آسیا، دومین مسابقه تورنمنت خواهد بود. جدالی که بین استرالیا و هندوستان برگزار می‌شود. هم استرالیا و هم هند، برای پنجمین بار در جام ملت‌های آسیا به میدان می‌روند. ساکروس، سابقه قهرمانی در رقابت‌های جام ملت‌ها را دارد اما بهترین نتیجه هندوستان، ایستادن روی جایگاه دوم بوده است. هر دو تیم نیز در دوره قبلی این رقابت‌ها حاضر بودند. شاگردان گراهام آرنولد با انگیزه زیادی برای رقابت‌های جام ملت‌ها آماده می‌شوند. 

آنها یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در این رقابت‌ها نیز به شمار می‌روند اما این اواخر تیمی چندان رویایی نداشته‌اند. امید استرالیا برای موفقیت در این جام، به نفرات پرتجربه این تیم دوخته شده است. نفراتی مثل متیو رایان و هری سوتار که چندین سال است در تیم ملی حضور دارند و می‌خواهند یک موفقیت بزرگ دیگر را با این تیم تجربه کنند. 

چهره ویژه ترکیب هند برای این دیدار، مهاجم گلزن این تیم است. سونیل چتری با 93 گل ملی، پشت سر مسی و رونالدو سومین گلزن برتر ملی در بین بازیکنان فعال است. 

او شاخص‌ترین ستاره تاریخ فوتبال هند به شمار می‌رود و در این کشور محبوبیت زیادی دارد. هرچند که در هندوستان، فوتبال به اندازه ورزشی مثل کریکت محبوب نیست. استرالیا برای این بازی، به رقم زدن یک شروع خوب فکر می‌کند و هند امیدوار است که بتواند با یک نتیجه دور از انتظار، یکی از اولین  شگفتی‌های این تورنمنت را به نام خودش ثبت کند.

اولین نبرد امروز جام ملت‌های آسیا، دومین مسابقه تورنمنت خواهد بود. جدالی که بین استرالیا و هندوستان برگزار می‌شود. دو تیمی که برای پنجمین بار در جام ملت‌ها به میدان می‌روند. ساکروس، سابقه قهرمانی در رقابت‌های جام ملت‌ها را دارد اما بهترین نتیجه هندوستان، ایستادن روی جایگاه دوم بوده است

 

چین- تاجیکستان؛ اژدها   وارد   می‌شود

تیم ملی چین یکی از مهم‌ترین تیم‌های قاره آسیا به شمار می‌رود که هرگز نتوانسته قهرمانی این رقابت‌ها را جشن بگیرد. آنها دو بار به فینال تورنمنت هم رسیده‌اند اما سابقه لمس جام قهرمانی را نداشته‌اند. چین در سال‌های 1984 و 2004 به آخرین مسابقه جام ملت‌ها راه پیدا کرد اما در نهایت شانسی برای رسیدن به جام قهرمانی نداشت. 

حریف امروز چین، تنها تیمی است که حالا برای اولین بار در جام ملت‌های آسیا حضور پیدا می‌کند. بین 24 تیم این تورنمنت، فقط تاجیکستان قبلا در این رقابت حضور نداشته است. تیمی که این جام برایش، یک تجربه بسیار متفاوت و جذاب خواهد بود. 

شاگردان الکساندر یانکوویچ، این اواخر اصلا نتایج خوبی به دست نیاورده‌اند. این تیم در مقدماتی جام جهانی روبه‌روی کره‌جنوبی با سه گل بازنده شد و روبه‌روی عمان نیز نتیجه را واگذار کرد. اژدهاها در شروع سال 2024 نیز به شکل عجیبی در تقابل با تیم ملی هنگ‌کنگ شکست خوردند تا شرایط سختی را تجربه کنند.  

فشارها در چین علیه کادر فنی این تیم به اوج رسیده و اگر اوضاع در این جام خوب پیش نرود، تغییرات روی نیمکت قرمزها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در مقابل، تیم ملی تاجیکستان این اواخر نتایج خوبی به دست آورده و در پنج بازی اخیر، چهار پیروزی داشته است. شاگردان پتر سگرت امیدوارند تحربه این مربی در طول جام به کارشان بیاید. 

او قبلا سرمربی تیم‌هایی مثل گرجستان و مالدیو بوده و پیش از بازگشت طالبان نیز هدایت تیم ملی افغانستان را بر عهده داشته است. عمربایف در زسکاصوفیه، مهم‌ترین بازیکن این تیم در تورنمنت به شمار می‌رود. در این جام هیچ‌کس انتظار زیادی از تاجیک‌ها ندارد. آنها بیشتر از فکر کردن به صعود، قرار است از این تجربه  لذت ببرند.

ازبکستان -  سوریه؛ جنگ  تاکتیکی   کوپر-کاتانچ

ازبکستان در هشتمین و سوریه در هفتمین حضور در جام ملت‌ها با هم روبه‌رو خواهند شد. ازبکستان سابقه چهارم شدن در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را دارد اما سوریه هرگز نتوانسته از دور گروهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا رد شود. ازبکستان، سومین تیم آسیایی دوران مربیگری کاتانچ به شمار می‌رود. مردی که چهار سال قبل، عراق را به دور حذفی رقابت‌ها رساند اما در همان اولین بازی حذفی، شکست خورد و روبه‌روی قطر از تورنمنت کنار رفت. قبل از شروع جام، وضعیت الدور شوموروف چندان مطلوب نیست و شاید او این رقابت را از دست بدهد. 

با این حال آنها اودیل‌جون هامروباکوف را در اختیار دارند. گرگ‌های سفید در پنج تجربه قبلی جام ملت‌های آسیا، هرگز از دور گروهی حذف نشده‌اند و بعید است که چنین اتفاقی برای‌شان در این دوره نیز رخ بدهد. آنها امروز روبه‌روی مرد پرتجربه‌ای به اسم هکتور کوپر قرار خواهند گرفت. هکتور چند ستاره نامدار را برای جام ملت‌ها از تیمش کنار گذاشته اما امید اصلی او برای گلزنی در این جام، عمر خربین خواهد بود.