آبی بالا، آبی پایین!‌

هم بالا و هم پایین جدول رده‌بندی لیگ برتر، به رنگ آبی دیده می‌شوند. استقلال تهران در بالاترین رده جدول است و استقلال خوزستان، در آخرین رده حضور دارد. نیم‌فصل اول لیگ برتر ایران به لحاظ فنی، نیم‌فصل جالبی بود. سپاهان، پرسپولیس و استقلال به همراه تراکتور در این نیم‌فصل نمایش‌های خوبی داشتند و تغییرات زیادی نیز به مرور زمان روی نیمکت‌ها اتفاق افتاد. علیرضا منصوریان اولین مربی لیگ برتر بود که صندلی‌اش را از دست داد و یحیی نیز آخرین چهره‌ای بود که نیمکت‌های لیگ برتری را ترک کرد.

آریا طاری 

بیشترین برد؛ سپاهان

از 15 بازی در نیم‌فصل اول لیگ برتر، سپاهان در 10 بازی برنده شد. جالب اینکه این 10 برد در همان 12 هفته اول نیم‌فصل برای سپاهان اتفاق افتاد و این تیم حتی با وجود روبه‌رو شدن با تجربه عجیب سه شکست در سه مسابقه پایانی نیم‌فصل، باز هم توانست رتبه خوبی در جدول به دست بیاورد. بردن 10 بازی در یک نیم‌فصل، نتیجه درخشانی برای تیم مورایس محسوب می‌شود. تیمی که اگر در سه بازی آخرش فقط یک امتیاز به دست می‌آورد، قهرمان نیم‌فصل اول لیگ برتر ایران می‌شد. استقلال و تراکتور با 9 برد در نیم‌فصل، از لحاظ تعداد برد پشت سر سپاهان ایستاده‌اند.

کم‌ترین برد؛ استقلال خوزستان و پیکان

تیم سیروس پورموسوی در این نیم‌فصل فقط یک بار طعم پیروزی را چشید و در پایان نیم‌فصل در انتهای جدول باقی ماند. پیکان نیز چنین آمار عجیبی را در این فصل تجربه کرد و فقط یک بار برنده شد. با این تفاوت که در پیکان، تغییر مربی اتفاق افتاد و عنایتی جای خطیبی را گرفت اما در استقلال خوزستان، پورموسوی تغییر نکرد. پیکان هم البته بعد از تغییر سرمربی، نتوانست هیچ بازی دیگری را در لیگ برتر با پیروزی پشت سر بگذارد.

 بهترین تیم خانگی لیگ با اختلاف، استقلال است. تیمی که هفت بار در خانه بازی کرده و در این هفت بازی 21 امتیاز به دست آورده است. عملکرد آنها در دیدارهای خانگی این فصل خیره‌کننده به نظر می‌رسد

سلطان تساوی؛ گل‌گهر و پیکان

آبی‌های سیرجان و سفیدهای تهران، بیش از نیمی از دیدارهای این فصل را با نتیجه مساوی به پایان رسانده‌اند. گل‌گهر و پیکان هر کدام در هشت بازی از این فصل لیگ برتر به تساوی رضایت دادند. در 6 بازی آخر نیم‌فصل، پیکان چهار بار و گل‌گهر سه بار مساوی کردند. آنها سلاطین تساوی نیم‌فصل اول لیگ برتر بودند.

کم‌ترین تساوی؛ سپاهان و تراکتور

مورایس و خمس در این فصل از فوتبال ایران اصلا علاقه‌ای به نتیجه مساوی نداشته‌اند. تراکتور که اساسا همیشه با خمز یا می‌برد و یا شکست می‌خورد، تنها تساوی این فصل را روبه‌روی ملوان در انزلی تجربه کرد. نبردی که در آن قرمزهای تبریز تقریبا هیچ موقعیت گلی به وجود نیاوردند. سپاهان مورایس هم در این فصل فقط یک بار متوقف شد و در همه بازی‌های دیگر یا پیروزی به دست آورد و یا شکست خورد.

 از 15 بازی در نیم‌فصل اول لیگ برتر، سپاهان در 10 بازی برنده شد. بردن 10 بازی در یک نیم‌فصل، نتیجه درخشانی برای تیم مورایس محسوب می‌شود. تیمی که اگر در سه بازی آخرش فقط یک امتیاز به دست می‌آورد، قهرمان نیم‌فصل اول لیگ برتر ایران می‌شد

بیشترین شکست؛ استقلال خوزستان و نساجی

پای تیم پورموسوی در همه رکوردهای منفی این فصل وسط است. آنها در 15 هفته این فصل لیگ برتر 9 بار بازنده شدند و رکورد عجیبی خلق کردند. البته که استقلال خوزستان در این زمینه تنها نبود. نساجی نیز در این فصل 9 بار شکست خورد و نیم‌فصل کابوس‌واری را پشت سر گذاشت. شکست‌های متوالی نساجی موجب ایجاد تغییر در کادر فنی این تیم و جدایی مهدی رحمتی از تیمش نیز نشد.

کم‌ترین شکست؛ سرخابی‌های تهران

استقلال و پرسپولیس به لحاظ دوری از شکست، بهترین تیم‌های این فصل لیگ برتر ایران بودند. استقلال نکونام همان اوایل فصل روبه‌روی سپاهان شکست خورد و دیگر در هیچ مسابقه‌ای طعم شکست را نچشید. جالب اینکه تنها شکست فصل پرسپولیس هم در همین ورزشگاه و روبه‌روی همین تیم رقم خورد. جایی که رضا اسدی تنها گل بازی را وارد دروازه قرمزها کرد. این آخرین شکست لیگ برتری دوران حضور یحیی در پرسپولیس به شمار می‌رفت.

بیشترین اخطار؛ هوادار

هوادار تهران در این فصل با 45 کارت زرد، بیشتر از هر تیم دیگری اخطار گرفته است. جالب اینکه پشت سر آنها یکی از مدعیان قهرمانی یعنی سپاهان دیده می‌شود. تیمی که در این فصل 40 اخطار داشته و این اواخر در چند بازی متوالی کارت قرمزهای زیادی نیز گرفته است. فولاد خوزستان نیز با 40 کارت زرد، دیگر تیم خشن رقابت‌های این فصل لیگ برتر ایران به حساب می‌آید.

بیشترین گل زده؛ سپاهان

بهترین خط حمله لیگ برتر ایران در نیم‌فصل اول با اختلاف به سپاهان تعلق دارد. تیمی که توانسته 33 گل بزند و حتی از رکورد دو گل زده به ازای هر بازی عبور کند. برای آن‌که بدانیم این رکورد چقدر ویژه است، باید بدانیم که دومین تیم برتر لیگ از این حیث، 23 گل زده و 10 گل کم‌تر از سپاهان دارد. کیفیت خاص هجومی، مهم‌ترین برگ برنده سپاهان مورایس در این فصل به شمار می‌رود.

کم‌ترین گل زده؛ فولاد خوزستان

دو تیم در جدول لیگ برتر ایران حضور دارند که تعداد گل‌های‌شان در این فصل هنوز دورقمی نشده است. باورنکردنی به نظر می‌رسد اما فولاد خوزستان که زمانی مدعی قهرمانی فوتبال ایران بود در این نیم‌فصل فقط 6 گل زده و آماری باورنکردنی خلق کرده است. پیکان هم فقط با هشت گل زده، آماری فاجعه‌بار داشته است. می‌توان گفت که فولاد و پیکان، کسل‌کننده‌ترین تیم‌های این فصل لیگ بوده‌اند.

بیشترین گل خورده؛ صنعت نفت

هیچ تیمی در این فصل بیشتر از تیم عبدا... ویسی، اجازه عبور کردن توپ از خط دروازه‌اش را نداده است. آنها در این نیم‌فصل 25 گل خوردند و فصل ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشتند. عملکرد بد تیم این مربی در این فصل، موجب استعفای او و جدایی از نفت آبادان پس از آخرین مسابقه این تیم با تراکتورسازی تبریز شد.

کم‌ترین گل خورده؛ استقلال

عنوان بهترین خط دفاعی این فصل فوتبال ایران، چند بار در طول لیگ دست به دست شد. در نهایت این استقلالی‌ها بودند که با خوردن 9 گل، عنوان بهترین خط دفاعی فصل را به دست آوردند. عنوانی که برای یک مربی مثل جواد نکونام، اصلا دور از انتظار به نظر نمی‌رسید. با این حال پرسپولیس، تراکتور و گل‌گهر نیز با دریافت 10 گل، با فاصله بسیار کمی پشت سر این تیم دیده می‌شوند.

بهترین تیم خانگی؛ استقلال

بهترین تیم خانگی لیگ با اختلاف، استقلال است. تیمی که هفت بار در خانه بازی کرده و در این هفت بازی 21 امتیاز به دست آورده است. عملکرد آنها در دیدارهای خانگی این فصل خیره‌کننده به نظر می‌رسد. آبی‌ها در خانه 14 گل زده‌اند و فقط سه گل دریافت کرده‌اند. قهرمانی این تیم در نیم‌فصل بدون خلق این آمار درخشان در خانه، هرگز ممکن نبود.

بدترین تیم خانگی؛ صنعت نفت

صنعت نفت آبادان، بدترین تیم بازی‌های خانگی لیگ برتر بوده است. تیمی که این فصل هشت بار بیرون از آبادان بازی کرده و هرگز برنده نشده است. نفت در این هشت بازی، پنج بار شکست خورده و فقط سه امتیاز به دست آورده است. آنها هر چهار بازی خانگی آخرشان در لیگ برتر را نیز واگذار کرده‌اند و باید به دنبال راهی برای تغییر دادن این روند در نیم‌فصل دوم باشند. در غیر این صورت، صنعت نفت دوباره یک گزینه جدی برای سقوط از رقابت‌های لیگ برتر ایران به شمار خواهد رفت.

بهترین تیم مهمان؛ ذوب‌آهن 

با پنج برد در هشت مسابقه، ذوب‌آهن بهترین مهمان این فصل لیگ برتر است. تیمی که 18 امتیاز از بازی‌های بیرون از خانه به دست آورده و رکوردی فوق‌العاده خلق کرده است. رده دوم این فهرست با 14 امتیاز به شمس‌آذر قزوین تعلق دارد. البته که سپاهان هم در هفت بازی خارج از خانه این فصل، 13 امتیازی شده و در این زمینه فاصله زیادی با ذوب ندارد.

بدترین تیم مهمان؛ نساجی

هفت بازی و فقط یک امتیاز! این آمار افتضاح نساجی را به بدترین مهمان لیگ برتر تبدیل کرده است. این تیم در هفت بازی، 6 بار بازنده شده و فصل بسیار بدی را پشت سر گذاشته است. استقلال خوزستان هم در این دیدارها تنها دو امتیاز به دست آورده و اصلا فرم خوبی در این بازی‌ها نداشته است.