آریا طاری

سال 2023 برای خیلی از فوتبالیست‌ها، سال درخشانی بود. برای بعضی‌های دیگر هم این سال به لحاظ مالی جذاب به نظر می‌رسید. چراکه پای پیشنهادهای سنگین و نجومی فوتبال عربستان وسط آمد و همه چیز را تغییر داد. در این سال ارزش کدام بازیکنان در بازار نقل و انتقالات با بیشترین سقوط ممکن روبه‌رو شد؟ پاسخ دادن به این سوال خیلی هم سخت نیست. بازیکنان منچستریونایتد و البته خیلی از بازیکنانی که لیگ سعودی را برای بازی انتخاب کرده‌اند! 

وسلی فوفانا: قرار بود جذب این بازیکن با 80 میلیون یورو از لستر، به همه مشکلات دفاعی چلسی پاسخ بدهد اما چند اشتباه وحشتناک و سپس یک مصدومیت سنگین، سال بسیار بدی را برای وسلی رقم زد و موجب شد ارزش او در بازار نیز 33 میلیون یورو افت کند. شاید 2024 سال بهتری برای این مدافع باشد و او بالاخره به فرم دلخواهش در باشگاه چلسی برسد.

سادیو   مانه: برخلاف دوران سخت و ناخوشایندی که در بایرن مونیخ سپری کرد، سادیو مانه در النصر روزهای خوبی را پشت سر گذاشته و گل‌های زیادی برای این باشگاه به ثمر رسانده است. سادیو در 18 بازی لیگ عربستان در این فصل هشت گل زده و چهار پاس گل داده است. با این حال شرایط سنی او موجب کاهش 40 میلیون یورویی ارزش این بازیکن در بازار شده است. همه می‌دانند بازیکنی که در این سن به لیگ عربستان برود، دیگر بعید است مجالی برای بازگشت به اروپا داشته باشد.

جیدن سانچو: او که محصول آکادمی سیتی بود، دوران درخشانی را در دورتموند پشت سر گذاشت اما در یونایتد یک کابوس تمام‌نشدنی را تجربه کرد. سانچو از مدت‌ها قبل با تصمیم تن‌هاگ اجازه حضور در تمرین یونایتد و حتی ناهار خوردن با اعضای تیم را هم ندارد! ارزش این بازیکن در بازار نسبت به سال گذشته 35 میلیون یورو افت کرده است. یعنی دیگر حتی فروش او نیز برای باشگاه یونایتد بسیار سخت و دردسرساز خواهد بود.

میسون ماونت: همه می‌دانند که میسون از کودکی طرفدار چلسی بوده و با این باشگاه بزرگ شده است. میسون اما در تابستان از چلسی جدا شد تا چالش تازه‌ای را در یونایتد تجربه کند. در تیم جدید اما تنها شبحی از این هافبک بااستعداد دیده شد. او اصلا روزهای خوبی را در یونایتد سپری نکرده و این انتقال موجب شده که ارزشش در بازار نقل و انتقالات 30 میلیون یورو کم‌تر شود. ماونت با این انتقال، فعلا جایگاهش در تیم ملی را نیز از دست داده است. هواداران یونایتد اما هنوز به آینده او در تیم‌شان برای سال‌های بعدی امید دارند.

نیمار: محال است که اسم نیمار در چنین فهرستی وجود نداشته باشد. این بازیکن هم مثل ماونت با کاهش ارزش 30 میلیون یورویی در بازار روبه‌رو شده است. نیمار این تابستان پاریس را ترک کرد و با سروصدای زیادی راهی الهلال عربستان شد. او فقط سه بازی در لیگ عربستان انجام داد و تنها گلش برای الهلال را در لیگ قهرمانان آسیا به نساجی قائمشهر زد! نیمار مثل همیشه درگیر یک مصدومیت شدید شد و فصل برایش خیلی زود به پایان رسید. بدون تردید الهلالی‌ها با همه وجود از خرید این بازیکن پشیمان هستند.

آنتونی: هنوز هم هواداران یونایتد باور ندارند که باشگاه‌‌شان 95 میلیون یورو برای خرید بازیکنی مثل آنتونی هزینه کرده باشد. بازیکنی که در 64 بازی برای یونایتد فقط هشت گل زده و سه پاس گل داده است. ارزش این بازیکن برزیلی در بازار نقل و انتقالات در سال 2023 چیزی در حدود 40 میلیون یورو سقوط کرد. این بیشترین سقوط در بین بازیکنان در این سال میلادی به شمار می‌رود. به آمار شگفت‌انگیز بازیکن تیم تن‌هاگ در این فصل از لیگ برتر هم توجه کنید؛ 16 بازی، صفر گل و صفر

 پاس گل! 

ژواوو کانسلو: این مدافع راست، فصل بسیار خوبی را در بارسا سپری کرده اما یک انتقال قرضی دیگر، نشان داده که سیتی به هیچ قیمتی خواهان حفظ او نیست. کانسلو همیشه طرفدار بارسا بوده و قصد دارد در این تیم بماند. کاهش ارزش 30 میلیون یورویی او در بازار نیز شانس بارسا را برای جذب این فوتبالیست بیشتر می‌کند. هرچند که تا قبل از رسیدن تابستان، نمی‌توان پیش‌بینی درستی از وضعیت این بازیکن داشت. با این حال بدون شک ژاوی خواهان حفظ این بازیکن در پنجره بعدی نقل و انتقالات خواهد بود.

مارک کوکوریا: چلسی رویاهای بزرگی برای این بازیکن داشت. چراکه درخشش او در برایتون را دیده بود. با این حال کوکوریا هرگز در تیم جدیدش به یک ستاره تبدیل نشد. ارزش این بازیکن در بازار، حالا 30 میلیون یورو کم‌تر از سال گذشته است و این یعنی 2023 اصلا دوران خوبی برای او نبوده است. به نظر می‌رسد این مدافع اسپانیایی تابستان آینده در فهرست فروش چلسی قرار بگیرد. شاید هم دوباره به برایتون برگردد و برای تیم سابقش به میدان برود.