آریا طاری

رقابت‌های این فصل فوتبال آلمان، در دوران کرونا به پایان رسید. قهرمان این فصل فوتبال انگلیس هم بالاخره مشخص شد. با این حال برگزاری لیگ برتر ایران در سایه ویروس، تنها برای یک هفته بدون مشکل بود و از دومین هفته، دردسرها پشت سر هم از راه رسیدند. این هفته به جای هشت مسابقه، 6 مسابقه برگزار شد و هیچ‌کس نمی‌داند در هفته بیست و چهارم لیگ برتر، چند مسابقه انجام خواهد شد. به نظر می‌رسد برای ادامه رقابت‌ها، تنها یک سناریوی قابل قبول وجود داشته باشد.

همه چیز از سفر استقلالی‌ها به اهواز آغاز شد. تصاویر منتشر شده از آن سفر، شروعی بر سونامی کرونا در لیگ برتر بودند. چراکه در آن پرواز خاص، هیچ خبری از رعایت فاصله اجتماعی نبود. البته که استقلالی‌ها با ماسک و محافظ مخصوص پرواز کردند اما در نزدیکی آنها، هیچ خبری از این مسائل نبود و در ردیف‌های هواپیما نیز، کوچک‌ترین فاصله‌ای بین افراد مختلف دیده نمی‌شد. دو تیمی که در آن مسابقه جنجالی حاضر بودند، حالا در «قرنطینه» به سر می‌برند و معلوم نیست که رقبای بعدی این دو باشگاه به لحاظ کرونا در چه وضعیتی قرار دارند. در شرایط فعلی، عملا همه چیز «اشتباه» به نظر می‌رسد. چراکه نه امکان برگزاری بازی‌ها با رعایت اصول بهداشتی وجود دارد و نه عزم جدی برای اصلاح وضعیت فعلی در فدراسیون دیده می‌شود. به جز «تست‌های مثبت» که عملا دو باشگاه را از چرخه رقابت‌ها خارج کرده، مسائل مهم دیگری نیز در لیگ برتر وجود دارد. اول از همه «پنهانکاری» در لیگ برتر موج می‌زند. چراکه گفته می‌شود باشگاهی مثل فولاد خوزستان، حسن بیت‌سعید را با وجود ابتلا به ویروس کرونا در جدال هفته گذشته به زمین مسابقه فرستاده است. فولاد خوزستان که این هفته آزمایش‌های مثبت بسیار زیادی داشته، با همان وضعیت به قائمشهر سفر کرده و حتی یک روز قبل از بازی، جلسه تمرینی‌اش را در زمین اصلی باشگاه نساجی پشت سر گذاشته است. طبیعتا این تیم اگر کرونایی‌های زیادی داشته باشد، در قائمشهر افراد زیادی را به کرونا مبتلا کرده است. بسیاری از استان‌های کشور در وضعیت قرمز ویروس کرونا به سر می‌برند و سفر به این مناطق، کاملا دردسرساز خواهد بود. به نظر می‌رسد تنها یک روش برای زنده ماندن لیگ نوزدهم وجود دارد و آن برگزاری مسابقه‌ها به صورت کاملا فشرده و متمرکز است. در غیر این صورت، تعطیلی لیگ برتر اولین و جدی‌ترین گزینه در دسترس خواهد بود.

قبل از شروع دوباره رقابت‌های لیگ، صحبت از برگزاری متمرکز رقابت‌ها در کیش بود. این ایده از همان ابتدا «نشدنی» به نظر می‌رسید. چراکه کیش به لحاظ زیرساخت‌های فوتبالی و تعداد استادیوم‌های مناسب برای برگزاری تمرین‌ها و بازی‌ها، امکان لازم برای چنین اتفاقی نداشت. با این حال به نظر می‌رسد «تهران» گزینه مناسبی برای برگزاری متمرکز بازی‌ها خواهد بود. چراکه هیچ نقطه‌ای به اندازه تهران، از استادیوم‌های مناسب برای انجام جلسه‌های تمرینی و برگزاری بازی‌های لیگ برخوردار نیست. حالا که دیگر خبری از ورود تماشاگر به استادیوم‌ها نیست، میزبانی هم دیگر اهمیت همیشگی‌اش را از دست داده است. در نتیجه می‌توان روی پایتخت به عنوان میزبان دیدارهای باقی‌مانده از لیگ برتر حساب ویژه‌ای باز کرد. شاید تنها در این صورت بتوان به ادامه رقابت‌های لیگ امیدوار بود. هر 16 باشگاه لیگ برتری، می‌توانند در هتل‌های مختلفی در تهران ساکن شوند و از امکانات ورزشی پایتخت به شکل یکسان و برابر استفاده کنند. در بسیاری از تورنمنت‌های دیگر نیز چنین اتفاقی رخ داده است. برای مثال، لیگ قهرمانان آسیا قرار است اواخر تابستان به صورت متمرکز در کشور قطر برگزار شود. لیگ قهرمانان اروپا نیز در ادامه راه، در لیسبون پرتغال صورت خواهد گرفت. حتی در رشته‌های ورزشی دیگر نیز مثل بسکتبال، اتفاق مشابهی رخ داده و تیم‌های حاضر در ان.بی.ای، ادامه این رقابت‌ها را به صورت متمرکز در اورلاندو پشت سر خواهند گذاشت. شاید در شرایط فعلی، این منطقی‌ترین رویکرد ممکن است. چراکه در این صورت، ارتباط میان بازیکنان و دنیای بیرون نیز کمی محدودتر می‌شود و شانس رعایت پروتکل‌ها کمی بالاتر می‌رود. جابه‌جایی‌های غیرضروری و پرواز تیم‌ها بین شهرهای مختلف نیز به طور کامل از بین می‌روند. این موضوع بسیار حیاتی به نظر می‌رسد. چراکه تا امروز بسیاری از مبتلایان به ویروس کرونا در فوتبال ایران، به خاطر پرواز بین شهرهای مختلف به چنین وضعیتی دچار شده‌اند.

لیگ برتر در دوران کرونا، خیلی زود به یک بن‌بست بزرگ برخورد کرده است. در هفته اول، همه چیز قابل تحمل به نظر می‌رسید اما در هفته دوم، اوضاع کاملا زیر و رو شد. حالا دیگر نمی‌توان انتظار داشت که تیم‌ها دائما در حال پرواز و سفر باشند. با این روند به زودی تیم‌های دیگری نیز مثل استقلال و فولاد، به قرنطینه می‌روند و مسابقات هرگز به پایان نمی‌رسد. آخرین و تنها راه موجود برای نجات فوتبال، برگزاری ادامه رقابت‌ها به صورت متمرکز در پایتخت است. شاید با این شیوه، بتوان لیگ نوزدهم را نجات داد و مسابقات را به پایان رساند. با هیچ روش دیگری، تداوم لیگ برتر دیگر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.