آریا رهنورد

اگر جدای هوادار و نساجی که هر دو همین هفته سرمربی‌شان را برکنار کرده‌اند، نبرد پیکان و فولاد که اصلا حال و روز خوشی در جدول رده‌بندی لیگ برتر ندارند و مسابقه استقلال خوزستان و مس رفسنجان را کنار بگذاریم، سه بازی دیگر امروز لیگ برتر، نبردهایی بین تیم‌های مدعی قهرمانی خواهد بود. هفته چهاردهم لیگ برتر با این سه بازی، حرارت خاصی می‌گیرد. شاید جواب بعضی از سوال‌ها در مورد احتمالات قهرمانی نیم‌فصل نیز در همین مسابقه‌های حساس امروز مشخص شود.

گل گهر-استقلال؛ آبی‌ها و حریف مورد علاقه

تیم نکو در خانه به هیچ حریفی رحم نکرده اما این اواخر در بازی‌های خارج از خانه، نتایج خوبی به دست نیاورده است. استقلال در این فصل فقط توانسته نفت آبادان و مس رفسنجان را بیرون از آزادی شکست بدهد. تیم نکو اگر برنده این مسابقه باشد، شانس بیشتری برای قهرمانی نیم‌فصل به دست می‌آورد. سپاهان البته با یک بازی کم‌تر، یک امتیاز کم‌تر از استقلال دارد و فعلا از شرایط آرمانی‌تری برای رسیدن به این قهرمانی برخوردار است. نکو و تیمش این هفته روبه‌روی حریف محبوب استقلال به زمین مسابقه می‌روند. تیمی که در این سال‌ها امتیازهای زیادی به آبی‌های پایتخت داده است. استقلال فصل گذشته در هر دو بازی رفت و برگشت، گل گهر را شکست داد. جالب اینکه در هر دو بازی هم یک پنالتی لحظه‌ آخری شرایط را به سود استقلال تغییر داد. در لیگ بیست‌ویکم نیز ۶ امتیاز از نبرد با گل گهر به حساب استقلالی‌ها واریز شد. بازی اول دو تیم با تساوی به پایان رسیده بود اما با رای کمیته انضباطی مسابقه سه بر صفر به سود آبی‌ها شد. آبی‌ها در هر پنج برخورد اخیر، این حریف را شکست داده‌اند و اساسا گل گهر رقیب محبوب‌شان در فوتبال ایران است. این مسابقه با حضور تماشاگران زن برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که ورزشگاه برای چنین مسابقه‌ای پر باشد. تیم اوزینیدس به کمک فورواردهای جوان و سریعی که دارد، می‌تواند خطرهای زیادی روی دروازه استقلال به وجود بیاورد. برخورد دوباره نکونام و روبرتو تورس نیز در این بازی دیدنی خواهد بود.

پرسپولیس-شمس آذر؛ نفس کشیدن سخته!

این روزها انجام دادن هر کاری برای تیم یحیی سخت به نظر می‌رسد. تیمی که در ۹ بازی آخرش فقط یک بار برنده شده، آنقدر فشار را تحمل می‌کند که حتی نفس کشیدن هم برایش دشوار شده است. امتیاز دادن به استقلال خوزستان ته جدولی، یک ضربه بزرگ دیگر برای پرسپولیس بود. آنها این هفته روبه‌روی یکی از بهترین تیم‌های فوتبال ایران در بازی‌های خارج از خانه قرار می‌گیرند. تیمی که اولین فصل تاریخش را در سطح اول فوتبال ایران پشت سر می‌گذارد اما در این فصل عملکردی فراتر از حد انتظار داشته است. بازی امروز، اولین مسابقه تاریخ شمس آذر در ورزشگاه آزادی نیز خواهد بود. مسابقه‌ای که بعید است پرسپولیسی‌ها استقبال خاصی از آن به عمل بیاورند. چراکه اصلا از بلیت فروشی آنلاین بازی استقبالی به عمل نیامده است. پرسپولیس و شمس آذر در فوتبال ایران تا امروز با هم روبه‌رو نشده‌اند و این اولین مسابقه‌شان خواهد بود. تیم یحیی این بار بدون مصدوم آماده این بازی می‌شود اما بعید نیست که این مربی ترکیب تیمش را نسبت به بازی گذشته با چند تغییر کلیدی روبه‌رو کند. گل‌محمدی این روزها اصلا از نمایش‌های تیمش راضی به نظر نمی‌رسد.

سپاهان-آلومینیوم؛ نبرد با حریف جان‌سخت

آخرین دوئل سپاهانی‌ها با مجتبی حسینی، برد پرگل و یک‌طرفه‌ای بود که البته نتوانست تیم مورایس را در نهایت قهرمان لیگ کند. روبه‌روی آلومینیوم اما کار سپاهان همیشه دشوار بوده است. تیم ژوزه مورایس فصل گذشته در هر دو بازی رفت و برگشت به اراکی‌ها امتیاز داد. بازی اول با تساوی بدون گل تمام شد و بازی دوم با تساوی یک- یک به پایان رسید. جالب اینکه در لیگ بیست‌و‌یکم نیز دقیقا همین اتفاق افتاد. باز هم یک تساوی بدون گل و یک تساوی یک- یک در بازی‌های این دو تیم رقم خورد. هر پنج بازی آخر دو تیم، با نتیجه تساوی به پایان رسیده و هیچ تیمی در این بازی‌ها بیشتر از یک گل نزده است. یکی از این پنج تساوی البته در جام حذفی، در نهایت منجر به صعود آلومینیوم به دور بعدی شد. آیا طلسم تساوی‌های همیشگی این دو تیم سرانجام از میان برداشته خواهد شد؟ سپاهان برای بازی امروز، دو مهره محروم دارد. زکی‌پور و محمد قربانی که مهره‌های موردعلاقه سرمربی هستند، به دلیل محرومیت نمی‌توانند در این جدال به میدان بروند. در نتیجه به نظر می‌رسد مورایس در قلب دفاع این بار دوباره به سراغ زوج هادی محمدی و محمد دانشگر خواهد رفت. شاید آریا یوسفی جوان نیز این بازی را به عنوان مدافع سمت چپ سپاهانی‌ها آغاز کند. هر دو تیم نفرات جوان بسیار مستعدی را نیز در اختیار دارند.

روی کاغذ، شانس سپاهان برای رسیدن به ششمین برد متوالی در لیگ برتر زیاد به نظر می‌رسد اما آلومینیوم هم حریف ساده‌ای برای این تیم نخواهد بود.