آریا رهنورد 

لیگ برتر دوباره روی غلتک افتاده و بازی‌ها با شور و حال زیادی برگزار می‌شوند. میزان استقبال از این بازی‌ها نیز نشان می‌دهد که فعلا هواداران فوتبال، لیگ را به شدت دنبال می‌کنند. لیگی که البته ممکن است دوباره خیلی زود در مسیر تعطیلی قرار بگیرد. چراکه به نظر می‌رسد سرمربی تیم ملی نگران فشردگی بازی‌ها و مصدومیت احتمالی مهره‌های تیم است. به هر حال هفته نهم لیگ برتر امروز و فردا برگزار خواهد شد. هفته‌ای که نبردهای جذابی برای هواداران فوتبال ایران به ارمغان خواهد آورد.

شمس آذر-استقلال؛ برخورد تماشایی

پس از شکست دادن تراکتور در تبریز و فولاد در اهواز، شمس ‌آذر به عنوان یکی از پدیده‌های این فصل لیگ برتر باید روبه‌روی استقلال قرار بگیرد. تیم سعید دقیقی در هفته‌های گذشته فوتبال بسیار خوبی بازی کرده و توانسته خودش را به طور کامل از انتهای جدول جدا کند. برای تیمی که فصل را با امتیاز منفی شروع کرده بود، این اتفاق فوق‌العاده به نظر می‌رسد. شمس آذر و استقلال تا امروز هرگز با هم روبه‌رو نشده‌اند و نبرد امروز، اولین برخورد تاریخ دو باشگاه خواهد بود. تیم دقیقی در پنج هفته اخیر، سه برد و دو شکست را پشت سر گذاشته و استقلال در هر چهار مسابقه اخیرش در فوتبال ایران برنده بوده است. آبی‌ها با قدرت در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر دیده می‌شوند و اگر امروز برنده باشند، صدرنشینی‌شان را در لیگ به هر شکل حفظ خواهند کرد. قزوینی‌ها برای میزبانی از استقلال هیجان زیادی دارند. این اولین بار است که یکی از تیم‌های بزرگ فوتبال ایران برای بازی روبه‌روی این تیم به این شهر قدم می‌گذارد. به نظر می‌رسد ورزشگاه در این نبرد، کاملا پر از هوادار شود و طرفداران زن نیز بتوانند خودشان را به سکوهای ورزشگاه سردار آزادگان برسانند. تیم نکو در هفت بازی لیگ برتر 6 بار برنده شده و اگر تا پایان بازی هشتم به هفتمین برد دست پیدا کند، بهترین شروع تاریخش را در لیگ پشت سر گذاشته است. سیستم سه دفاعه نکو به خوبی در این تیم جا افتاده و حالا نفرات استقلال دیگر با روش دلخواه مربی‌شان برای بازی کردن نیز کاملا آشنا هستند. با این حال شمس آذر اصلا حریف ساده‌ای برای این تیم نخواهد بود. نماینده قزوین در لیگ برتر هفته به هفته تیم بهتری شده و به لحاظ زدن شوت به طرف دروازه رقبا، یکی از بهترین تیم‌های حال حاضر فوتبال ایران به شمار می‌رود.

هم یحیی و هم عبدا... ویسی از اتفاقات هفته گذشته لیگ برتر، عصبانی به نظر می‌رسیدند و حالا هر دو مربی روبه‌روی هم قرار خواهند گرفا. در این بنی تیم ویسی در این فصل هم به استقلال باخته و هم روبه‌روی سپاهان شکست خورده است. آنها اصلا دوست ندارند روبه‌روی سومین مدعی قهرمانی این فصل نیز زمین را به عنوان تیم بازنده ترک کنند

پرسپولیس-صنعت نفت؛ دو مربی عصبانی!‌

هم یحیی و هم عبدا... ویسی از اتفاقات هفته گذشته لیگ برتر، عصبانی به نظر می‌رسیدند و حالا هر دو مربی روبه‌روی هم قرار خواهند گرفت. یحیی و تیمش هفته قبل در انزلی مقابل ملوان متوقف شدند و نمایش بسیار ضعیفی را نیز پشت سر گذاشتند. عملکرد شاگردان یحیی در این نبرد خود او را نیز عصبانی کرده بود. در مقابل عبدا... ویسی و تیمش تنها یک امتیاز از استقلال خوزستان گرفتند و ویسی به شدت از برخی انتقادها علیه خودش ناراضی بود. چراکه این مربی فصل گذشته نفت را به شکل معجزه‌آسایی در لیگ برتر حفظ کرد و انتظار داشت حتی با وجود نتایج نه‌چندان خوب این فصل، بیشتر از گذشته مورد اعتماد هواداران نفت قرار بگیرد. پرسپولیس امروز در حالی در استادیوم آزادی برابر نفت قرار می‌گیرد که فصل گذشته در هر دو جدال رفت و برگشت، موفق به شکست دادن این تیم شده بود. نکته جالب اما درخشش مهاجمان خارجی پرسپولیس روبه‌روی این حریف بود. قرمزها در بازی رفت با اولین گل لوکادیا برنده شدند و در بازی برگشت نیز به لطف دبل شیخ دیاباته بازی را بردند. دو بازیکنی که حالا دیگر برای قرمزها به میدان نمی‌روند. پرسپولیس یکی از دو تیم بدون شکست این فصل لیگ به شمار می‌رود و در هفت بازی، پنج برد به دست آورده است. صنعت نفت اما در هفت بازی، سه بار شکست خورده و به جز فولاد، نتوانسته تیم دیگری را در رقابت‌های لیگ برتر شکست بدهد. صنعت نفت در این فصل آمار عجیب و باورنکردنی 14 گل خورده را دارد که این تیم را تبدیل به بدترین خط دفاعی لیگ برتر می‌کند. این در حالی است که پرسپولیسی‌ها با تنها دو گل خورده در این فصل، بهترین خط دفاعی لیگ به شمار می‌روند. در زمینه گلزنی اما تیم ویسی فقط دو گل کم‌تر از تیم یحیی به ثمر رسانده است. به هر حال قرمزها پس از توقف در انزلی، فقط به شکست دادن نفت فکر می‌کنند. این مسابقه اما دشواری‌های خاص خودش را برای این تیم خواهد داشت. چراکه نفت همیشه در استادیوم آزادی، تیم خوبی نشان داده و با همه توان برابر سرخابی‌های پایتخت به میدان رفته است. تیم ویسی در این فصل هم به استقلال باخته و هم روبه‌روی سپاهان شکست خورده است. آنها اصلا دوست ندارند روبه‌روی سومین مدعی قهرمانی این فصل نیز زمین را به عنوان تیم بازنده ترک کنند.

سپاهان و ملوان در نقش جهان؛ این تکرار ماجرایی است که فصل گذشته قهرمانی لیگ را از اصفهانی‌ها گرفت. حالا ملوانی‌ها دوباره به صحنه جرم برگشته‌اند. هرچند که این بازی حالا دیگر حساسیت فصل گذشته‌اش را ندارد. با این حال سپاهانی‌ها از انگیزه زیادی برای شکست دادن ملوان برخوردار هستند

سپاهان-ملوان؛ تکرار بازی سرنوشت‌ساز

سپاهان و ملوان در نقش جهان؛ این تکرار ماجرایی است که فصل گذشته قهرمانی لیگ را از اصفهانی‌ها گرفت. سپاهان در یکی از سرنوشت‌سازترین بازی‌های فصل گذشته، از ملوان جلو افتاده بود و اگر آن بازی را می‌برد، کار نسبتا ساده‌ای برای قهرمانی لیگ برتر داشت. تیم مورایس اما گل مساوی را از سهیل فداکار دریافت کرد و همین موضوع موجب شد صدرنشینی لیگ را از دست بدهد. ژوزه آن روز آنقدر عصبانی بود که حتی در کنفرانس شرکت نکرد و مستقیما از استادیوم بیرون رفت. او می‌دانست که این نتیجه چه تاثیری در سرنوشت تیمش در مسیر قهرمانی لیگ برتر خواهد داشت. حالا ملوانی‌ها دوباره به صحنه جرم برگشته‌اند. هرچند که این بازی حالا دیگر حساسیت فصل گذشته‌اش را ندارد. با این حال سپاهانی‌ها از انگیزه زیادی برای شکست دادن ملوان برخوردار هستند. آنها می‌خواهند نتیجه فصل گذشته را به طور کامل از ذهن‌شان پاک کنند. ملوان همیشه یکی از گربه‌سیاه‌های سپاهان در لیگ برتر بوده است. آنها فصل گذشته رفت و برگشت به تیم اصفهانی نباختند و حتی چند سال قبل در آخرین حضورشان در لیگ برتر، توانستند در هر دو دیدار رفت و برگشت از سپاهان مساوی بگیرند. تیم تارتار در این فصل نمایش‌های بسیار خوبی داشته و یکی از تیم‌های غافلگیرکننده لیگ برتر بیست و سوم بوده است. با این حال سپاهان پرمهره‌ترین تیم لیگ به شمار می‌رود و هر هفته برای شکست دادن رقبا به زمین مسابقه قدم می‌گذارد. آنها به جز نبرد با نساجی، در همه دیدارهای دیگر این فصل لیگ برتر برنده بوده‌اند. خیلی‌ها قبل از این مسابقه، منتظر برخورد احتمالی مورایس با دابو هستند. بعد از آن دعوای عجیب، دابو فعلا در تمرین تیم شرکت کرده اما شاید جایی در ترکیب اصلی تیم اصفهانی نداشته باشد.

آلومینیوم-ذوب آهن؛ برخورد تاکتیکی‌ها

هم آلومینیوم و هم ذوب، درست نیمی از بازی‌های این فصل‌شان را برده‌اند و برای هر دو تیم، این نشانه بسیار خوبی به نظر می‌رسد. نبرد محمد ربیعی و مجتبی حسینی بدون شک یک مسابقه کاملا تاکتیکی خواهد بود. فصل گذشته در 180 دقیقه نبرد میان اراکی‌ها و ذوب، فقط یک گل رد و بدل شده است. انتظار می‌رود این بار برخورد پرگل‌تری بین این دو تیم شکل بگیرد. ذوب با شکست دادن تراکتور به استقبال این بازی آمده اما اراکی‌ها هفته گذشته با وجود ارائه یک نمایش بسیار خوب، روبه‌روی استقلال بازنده شدند و آزادی را بدون امتیاز ترک کردند.

تراکتور-نساجی؛ پرشورها روبه‌روی هم

بازی‌های تراکتور و نساجی به خاطر نوع تماشاگرانی که دو تیم دارند، همیشه دیدارهای جذابی بوده است. حالا مهدی رحمتی و خمز در حالی با هم مسابقه می‌دهند که هر دو از وضعیت این فصل تیم‌شان راضی نیستند. نساجی با رحمتی در لیگ خوب نتیجه نگرفته و تراکتور نیز با دو شکست متوالی در دو بازی اخیر، به این مسابقه قدم می‌گذارد. در نتیجه بردن این بازی برای هر دو نفر، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. فصل گذشته هر کدام از این دو تیم در خانه، رقیب‌شان را شکست دادند. اگر این روند حفظ شود، تراکتور باید بازی امروز را با برد تمام کند.

مس رفسنجان-فولاد؛ شیمبا به دنبال گل صدم

پس از به ثمر رساندن 99 گل در لیگ برتر، لوسیانو پریرا این هفته روبه‌روی فولاد به زدن صدمین گل لیگ برتری فکر می‌کند. او چند فصل بسیار خوب را در ترکیب فولاد سپری کرد و حالا باید برابر این تیم قرار بگیرد. روند فولاد با ورود مربی جدید، روند بهتری شده اما آنها هفته گذشته در خانه خودشان شکست خوردند. در مقابل، اوضاع مس هم تعریفی ندارد. با وجود پیروزی در هفته گذشته، سرمربی این تیم استعفا داده و هنوز وضعیت نیمکت مس، روشن به نظر نمی‌رسد. البته الهامی هنوز به صورت رسمی از مس جدا نشده و حتی احتمال دارد در این بازی روی نیمکت این باشگاه نیز دیده شود.

هوادار-پیکان، دربی سکوت! 

شاید کم‌هیجان‌ترین بازی این هفته، نبرد هوادار و پیکان باشد. دربی سکوت بدون حضور تماشاگرها برگزار خواهد شد. برخورد دو تیمی که نتایج‌شان، به جز بازیکنان و مربیان خودی، دیگران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. تیم محمود فکری هفته گذشته، بازی جذاب و پرگلی را روبه‌روی گل گهر پشت سر گذاشت. پیکان اما روبه‌روی مس، خوب نبود و بازنده شد. تا امروز، پیکان برنده آخرین مسابقه برگزارشده بین این دو تیم بوده است.

استقلال خوزستان-گل گهر سیرجان؛ به دنبال راه نجات

آخرین باری که این دو باشگاه با هم روبه‌رو شدند، سال 91 بود. آن روزها استقلال خوزستان حتی سابقه قهرمانی لیگ برتر را نداشت و در لیگ آزادگان بازی می‌کرد. حالا هر دو تیم پس از فراز و نشیب‌های زیادی در لیگ برتر با هم مسابقه می‌دهند. گل گهر تیمی منظم و پرمهره است که برای رسیدن به سهمیه می‌جنگد اما استقلال خوزستان اصلا حال و روز خوشی ندارد و این فصل حتی برنده یک مسابقه هم نبوده است. فرصت پورموسوی برای تغییر دادن اوضاع استقلال، هر روز کم و کم‌تر می‌شود. او به شدت در جست‌وجوی یک راه نجات برای تیمش به سر می‌برد.