آریا رهنورد

تکلیف هشت تیم صعودکننده به مرحله یک‌چهارم نهایی یورولیگ امشب مشخص خواهد شد. حساس‌ترین دیدار امشب در ناپل بین ناپولی و بارسا برگزار می‌شود. دورتموندی‌ها هم بعد از شکست سنگین دیدار رفت روبه‌روی رنجرز، حالا به دنبال رقم زدن یک بازگشت هستند. بارسا و دورتموند، مدعیان جدی بردن یورولیگ به شمار می‌روند اما امشب کار سختی برای صعود خواهند داشت. اگر آنها نتوانند نتایج دیدار رفت را جبران کنند، برای صعود به دور یک‌چهارم نهایی کاملا به دردسر خواهند افتاد.

رویای بزرگ یک مهندس

روزهای خوب شاگردان ژاوی در لالیگا شروع شده و این تیم همین هفته در مستایا با هت‌تریک پیر امریک اوبامیانگ، چهار بار توانسته دروازه والنسیا را باز کند. با این وجود عملکرد این تیم در جدال خانگی با ناپولی اصلا درخشان نبود. آنها موقعیت‌های زیادی ساختند اما در نهایت برای گل‌زنی، دست به دامان پنالتی شدند. فران تورس به خاطر موقعیت‎های پرشماری که خراب کرد، متهم ردیف اول از دست رفتن پیروزی در این نبرد بود. از آن‌جایی که قانون گل زده بیشتر در خانه حریف دیگر اجرا نمی‌شود، فعلا همه چیز بین دو تیم با تساوی جریان دارد و مسابقه امشب حتما باید برنده داشته باشد. تاریخ نشان می‌دهد که بردن ناپولی در ایتالیا برای تیم‌های اسپانیایی کار بسیار سختی بوده است. در 10 مسابقه بین اسپانیایی‌ها و ناپولی در این شهر، فقط یک بار رئال مادرید موفق به شکست دادن این تیم شده است. جالب اینکه در هشت تجربه اروپایی اخیر، ناپولی بعد از تساوی خارج از خانه در دیدار رفت، در دیدار برگشت به مرحله بعدی صعود کرده است. در مسابقه رفت دو تیم، پدری 19 ساله با خلق پنج موقعیت گل‌زنی برای هم‌تیمی‌ها، بعد از 11 سال به جوان‌ترین بازیکنی تبدیل شد که در یک مسابقه حذفی در لیگ اروپا این تعداد موقعیت برای بازیکنان تیم خودی می‌سازد. گاوی هم در این نبرد عملکرد بسیار خوبی داشت و نشان داد که یکی از بااستعدادترین فوتبالیست‌های جوان اروپا به شمار می‌رود. بعد از درخشش اوبامیانگ در دیدار قبلی با والنسیا، انتظار می‌رود که او از ابتدا در ترکیب بارسا برای این مسابقه قرار بگیرد. دنی آلوز هم به خاطر قرار نگرفتن نامش در فهرست اروپایی بارسا به دلیل پر شدن سهمیه خریدهای جدید، باید این مسابقه را از بیرون تماشا کند. بودن در تورنمنتی مثل لیگ اروپا، یک تجربه عجیب و تا حدودی نامانوس برای بارسا به شمار می‌رود اما به هر حال ژاوی و شاگردها دست به هر کاری می‌زنند تا در این میدان به قهرمانی دست پیدا کنند. بردن یک جام اروپایی می‌تواند یک شروع خوب برای تیم جوان شده بارسا باشد. تیمی که تازه در شروع راه است و هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارد.

زنبورها در آرزوی بازگشت

نتیجه دیدار رفت رنجرز و دورتموند در وست‌فالن، کاملا دور از انتظار بود. هیچ‌کس توقع نداشت تیم اسکاتلندی بتواند در آلمان چهار گل بزند و دورتموند را با نتیجه سنگین چهار بر دو شکست بدهد. با این وجود این اتفاق رقم خورد و حالا دورتموند کار بسیار سختی برای پیروزی در اسکاتلند خواهد داشت. زردها این هفته در لیگ آلمان درخشیدند و گلادباخ را له کردند. ستاره بی‌چون و چرای آن مسابقه هم مارکو رویس با دو گل و سه پاس گل بود. آنها باید همچنان در غیاب ارلینگ هالند مصدوم روبه‌روی رنجرز قرار بگیرند. در 11 سال گذشته، فقط و فقط یک تیم بعد از پیروزی در خانه حریف با دو گل اختلاف در دیدار برگشت به مرحله بعدی صعود نکرده است. رئال بتیس در یک دهه گذشته تنها تیمی است که با وجود بردی شبیه به این در دیدار رفت، در خانه خودش نتوانسته راهی مرحله بعدی یورولیگ شود. ماجرا برای دورتموند زمانی بدتر می‌شود که بدانیم این تیم در چهار مسابقه از هفت بازی اخیرش با تیم‌های اسکاتلندی در خانه حریف شکست خورده است. با این حال از نوامبر 1999 آنها دیگر در اسکاتلند به میدان نرفته‌اند. از سال 2017 که موناکو در دو دیدار رفت و برگشت 6 گل به دورتموند زد، دیگر هیچ تیمی موفق نشده در دو تقابل یک رفت و برگشت اروپایی حداقل پنج گل به دورتموند بزند. اگر رنجرز در این مسابقه یک گل به ثمر برساند، به این آمار خواهد رسید. یک نکته امیدوارکننده هم اما برای دورتموند وجود دارد. این تیم از سال 93 دیگر هیچ‌وقت در دور دیدار رفت و برگشت متوالی در یک تورنمنت اروپایی بازنده نبوده و اگر قرار است این روند برقرار باشد، آنها روبه‌روی رنجرز شکست نخواهند خورد. در دیدار رفت، آلفردو مورلوس به بهترین گل‌زن تاریخ باشگاه رنجرز در یک تورنمنت اروپایی تبدیل شده است. همه این 14 گل هم در رقابت‌های یورولیگ به ثمر رسیده‌اند. از زمان اولین بازی این ستاره در این جام، فقط دو نفر توانسته‌اند بیشتر از او گل به ثمر برسانند.