آریا رهنورد

پس از شکست خوردن روبه‌روی الدحیل و حذف ناباورانه از دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا، ستاره‌های پرسپولیس خوب می‌دانند که فقط یک شانس برای جبران آن نتیجه مقابل‌شان خواهد بود و آن، شکست دادن استقلال در دربی تهران است. تیم یحیی این هفته دربی دیگری را در پایتخت برگزار می‌کند و طبیعتا بعد از آن شکست دردناک، استقبال خوبی از بازی امروز این تیم به عمل نخواهد آمد. این بازی اما برای حفظ روحیه تیم و بازگشت آنها به پیروزی بعد از هفت بازی متوالی درست قبل از دربی، حیاتی به نظر می‌رسد.

این بازی، تماشاگر ندارد؟

در دوران حضور یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس، سابقه نداشته که این تیم برای چندین و چند بازی متوالی تنها در حسرت یک پیروزی باشد. آنها بعد از بردن استقلال تاجیکستان در آزادی، دیگر هیچ مسابقه‌ای را در لیگ و آسیا با پیروزی پشت سر نگذاشته‌اند. برای تیمی که این سال‌ها به بردن و موفقیت خو گرفته، چنین وضعیتی اصلا آشنا نیست. به همین خاطر بعید به نظر می‌رسد که هوادارها نیز استقبال چندانی از این بازی به عمل بیاورند. انتظار می‌رفت باشگاه پرسپولیس برای کشاندن تماشاگرانش به ورزشگاه، قیمت بلیت‌ها را رایگان کند و یا حداقل این قیمت را کاهش بدهد اما تا این لحظه چنین اقدامی از سوی پرسپولیسی‌ها صورت نگرفته است. در نتیجه به نظر می‌رسد مسابقه امروز با هوادار، یکی از کم‌تماشاگرترین جدال‌های خانگی این فصل تیم یحیی باشد. بازیکنان پرسپولیس به خوبی می‌دانند که حتی شکست دادن تیم محمود فکری نیز جبران حذف زودرس از آسیا نخواهد بود. با این حال این بازی به لحاظ جدولی برای پرسپولیس بسیار تعیین‌کننده به نظر می‌رسد.

گربه سیاه با لباس بنفش

هوادار از زمان صعود به لیگ برتر، حتی نتوانسته یک امتیاز از استقلال بگیرد اما روبه‌روی پرسپولیس، همیشه خطرناک ظاهر شده است. این تیم در اولین فصل تاریخش در لیگ برتر، در دو بازی رفت و برگشت پرسپولیس را متوقف کرد و چهار امتیاز حساس را برای این تیم به باد داد. فصل گذشته، قرمزها با درخشش سعید صادقی در بازی رفت، سه گل به هوادار زدند اما در بازی برگشت روی اشتباه وحشتناک فرشاد فرجی، این جواد محمدی بود که پرسپولیس را در آزادی نقره داغ کرد. بازیکنی که البته این روزها دیگر در هوادار حضور ندارد. آخرین بازی دو تیم تا امروز، در جام حذفی فصل گذشته رقم خورد. جایی که پرسپولیسی‌ها هوادار را با نتیجه سه بر یک شکست دادند. 

این داور، طرفدار حریف است!

شاید در نگاه اول بازی پرسپولیس و هوادار اصلا جنجالی به نظر نرسد اما اظهارنظر عجیب محمود فکری در مورد داور مسابقه، می‌تواند آن را به یک نبرد جنجالی تبدیل کند. فکری در کنفرانس خبری قبل از بازی مدعی شده که داور وسط بازی یعنی اشکان خورشیدی، پرسپولیسی است و اساسا علاقه زیادی به این تیم دارد. همین جمله کافی است تا هر تصمیمی از سوی گروه داوری در این جدال زیر ذره‌بین برود و جنجال درست کند. فکری البته تلاش کرده تا از اتهام زدن دور بماند و ابراز امیدواری کرده تا خورشیدی در جریان قضاوت طرفدار هیچ تیمی نباشد اما خود او بهتر از هر کسی می‌داند که این جمله، با هدف خاصی مطرح شده و اساسا قرار است روی قضاوت داور تاثیر بگذارد. بعید نیست محمود فکری به خاطر مطرح کردن این بحث، از سوی کمیته انضباطی نیز با محرومیت‌هایی روبه‌رو شود. به هر حال کار خورشیدی برای سوت زدن این بازی کار راحتی نخواهد بود. این داور جزو داورانی بوده که از ابتدای فصل در فهرست داوران قرار نگرفتند و سپس با یک تست سطح دریا در ساری، به فهرست داوران لیگ برتر اضافه شدند. خورشیدی سابقه مصدوم شدن در زمان قضاوت دربی فصل گذشته فوتبال ایران را نیز دارد.

پرسپولیس را به برانکو می‌دهم

در روزهای گذشته و به خصوص پس از شکست پرسپولیس روبه‌روی حریف قطری‌اش در تهران، زمزمه‌های بازگشت برانکو ایوانکوویچ به تهران دوباره داغ شده است. جالب‌ترین واکنش در این مورد هم به خود یحیی تعلق دارد. او ادعا کرده که برانکو را استاد خودش می‌داند و حاضر است در هر لحظه‌ای پرسپولیس را به این مربی بدهد. از نگاه یحیی، برانکو بهترین گزینه برای هدایت پرسپولیس به حساب می‌آید. با این حال کمی بعید است که چنین اتفاقی رخ بدهد. چراکه برانکو فعلا تمرکزش را روی شرکت در جام ملت‌ها با عمان گذاشته و اگر در این تورنمنت نتایج نسبتا خوبی به دست بیاورد، نیمکت این کشور را ترک نخواهد کرد. به هر حال یحیی هم دیگر آن جایگاه دست‌نیافتنی سابقش را در پرسپولیس ندارد و ممکن است دیر یا زود نیمکت قرمزهای تهران را از دست بدهد.

مصدوم‌هایی که برمی‌گردند

وحید امیری هنوز هم در دسترس کادر فنی پرسپولیس نیست و احتمالا دربی و جام ملت‌ها را هم از دست می‌دهد. البته اگر قرار باشد کادر فنی روی او دست به یک ریسک بزرگ نزند. محمد عمری اما شرایط فیکس شدن در تیم را به دست آورده و بازی امروز را در ترکیب ثابت شروع خواهد کرد. به نظر می‌رسد امید عالیشاه نیز آماده خواهد بود تا حداقل در فهرست 18 نفره تیمش برای این مسابقه قرار بگیرد.